Wyjątkowość nowego materiału polega na tym, że jest tani i wytworzony z nowatorskich materiałów kompozytowych, które mogą posłużyć np. do budowy foteli lotniczych i podłóg samolotu lub np. zderzaków samochodowych. Materiał jest lżejszy, mocniejszy i nadaje się do recyklingu. Za projektem stoi inż. Adrian Lipkowski i Sieć Badawcza Łukasiewicz. Nowy materiał mógłby zastąpić stal, która jest powszechnie wykorzystywana jako absorber w zderzakach samochodów. Według obliczeń Sieci Badawczej Łukasiewicz kompozytowy zderzak jest w stanie ważyć nawet o 70 proc. mniej niż zderzak ze stali, oferując taką samą wytrzymałość.
Czytaj więcej
Nadmierna prędkość to jeden z grzechów głównych polskich kierowców. Aby przeciwdziałać tej sytuacji, na coraz większej liczbie dróg montowane są odcinkowe pomiary prędkości (OPP), których skuteczność już nie raz została udowodniona. Teraz takie „kontrole” pojawiły się na autostradach. Sprawdzamy gdzie kierowcy powinni zachować czujność?
Polski Crash-Box może zrewolucjonizować motoryzację i lotnictwo
Polski absorber energii wykonany jest z materiałów termoplastycznych. Poza termoplastycznymi spoiwami polimerowymi wykonany jest również włókna szklane i węglowe, które znacznie podnoszą wytrzymałość i absorpcję energii. Jest znacznie lżejszy, a to powoduje nie tylko zmniejszenie ciężaru obiektu biorącego udział w zderzeniu, ale również zmniejsza jego energię kinetyczną. Dodatkowo kompozyt termoplastyczny w odróżnieniu od klasycznych kompozytów termoutwardzalnych cechuje szybkie tempo produkcji oraz możliwość wtórnego wykorzystania materiału. To projekt, który może wpłynąć na rozwój branży motoryzacyjnej, ale i lotniczą. Sieć Badawcza Łukasiewicz przeprowadziła testy zderzeniowe, które potwierdziły skuteczność i zdolności nowego projektu, któremu nadano oficjalną nazwę Crash-Box.
Czytaj więcej
Pisaliśmy niedawno o modernizacji, jaką przeszedł bestseller marki Cupra, czyli Formentor. Ale kompaktowy Leon także ma za sobą zmiany - i warto zwrócić na niego uwagę. W końcu nie wszyscy lubią siedzieć wyżej.