Wyjątkowość nowego materiału polega na tym, że jest tani i wytworzony z nowatorskich materiałów kompozytowych, które mogą posłużyć np. do budowy foteli lotniczych i podłóg samolotu lub np. zderzaków samochodowych. Materiał jest lżejszy, mocniejszy i nadaje się do recyklingu. Za projektem stoi inż. Adrian Lipkowski i Sieć Badawcza Łukasiewicz. Nowy materiał mógłby zastąpić stal, która jest powszechnie wykorzystywana jako absorber w zderzakach samochodów. Według obliczeń Sieci Badawczej Łukasiewicz kompozytowy zderzak jest w stanie ważyć nawet o 70 proc. mniej niż zderzak ze stali, oferując taką samą wytrzymałość.

Czytaj więcej

Na tych autostradach zamontowane są odcinkowe pomiary prędkości

Polski Crash-Box może zrewolucjonizować motoryzację i lotnictwo

Polski absorber energii wykonany jest z materiałów termoplastycznych. Poza termoplastycznymi spoiwami polimerowymi wykonany jest również włókna szklane i węglowe, które znacznie podnoszą wytrzymałość i absorpcję energii. Jest znacznie lżejszy, a to powoduje nie tylko zmniejszenie ciężaru obiektu biorącego udział w zderzeniu, ale również zmniejsza jego energię kinetyczną. Dodatkowo kompozyt termoplastyczny w odróżnieniu od klasycznych kompozytów termoutwardzalnych cechuje szybkie tempo produkcji oraz możliwość wtórnego wykorzystania materiału. To projekt, który może wpłynąć na rozwój branży motoryzacyjnej, ale i lotniczą. Sieć Badawcza Łukasiewicz przeprowadziła testy zderzeniowe, które potwierdziły skuteczność i zdolności nowego projektu, któremu nadano oficjalną nazwę Crash-Box.

Czytaj więcej

Cupra Leon też ma za sobą lifting. Kombi może teraz driftować