Przybywa też elektryków na polskich drogach – ich liczba w tym roku się podwoiła. Motoryzacja zmierza więc ku zeroemisyjności. Nieco w cieniu elektromobilności obserwujemy jednak inny trend, który w jeszcze większy sposób zmieni motoryzację – samochody autonomiczne. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy po wybraniu jednej funkcji w smartfonie, pod drzwi domu podjeżdża samochód i odwozi dzieci do szkoły. Kolejne auto po chwili podjeżdża, aby zabrać nas do pracy. Wyjazd na narty? Będzie można wsiąść do auta wieczorem, zrelaksować się w fotelu, włączyć muzykę i… spokojnie zasnąć.
Volkswagen ID.Buzz AD1
Brzmi jak science fiction, jednak np. Volkswagen zapewnia, że do 2030 roku będzie mógł zaoferować autonomiczne pojazdy. Podczas targów motoryzacyjnych w Monachium Grupa VW zaprezentowała koncepcyjny model ID.BUZZ. Dzięki projektom pilotażowym marka testuje pierwsze autonomiczne auta do przewozu osób w Niemczech i planuje wdrożyć podobne projekty w Chinach i USA. Pierwszą autonomiczną usługę mobilności w Europie Volkswagen planuje zaoferować już w 2025 roku, a wkrótce potem także w USA. Przyszłe zyski są bardzo obiecujące: do 2030 roku, na pięciu największych rynkach w Europie, rynek mobilności jako usługi ma wynieść w sumie 70 miliardów dolarów.
Czytaj więcej
Na zorganizowanej konferencji pod nazwą „Volkswagen Media Day”, VW podzielił się informacjami planów rozwoju na płaszczyźnie elektromobilności, współpracy z siecią dealerską, czy działaniami skierowanymi do klientów flotowych.
Partner strategiczny Argo AI między innymi w Monachium testuje prototyp Volkswagen ID.Buzz AD1 w obszarach miejskich. System jazdy autonomicznej obejmuje zestaw czujników, oprogramowanie i platformy IT zapewniające rozpoznawanie otoczenia 360°, przewidywanie działań pieszych, rowerzystów i pojazdów oraz sterowanie pracą silnika, układu hamulcowego i kierowniczego w taki sposób, by auto poruszało się bezpiecznie i naturalnie. System złożony z 6 lidarów, 11 radarów i 14 kamer rozmieszczonych w całym pojeździe może uchwycić znacznie więcej niż człowiek zasiadający na fotelu kierowcy. Grupa VW zadeklarowała, że do 2030 roku 60 proc. sprzedawanych w Europie aut grupy będzie elektryczna. – Łącznie na elektromobilność, układy hybrydowe i cyfryzację w ciągu pięciu lat przeznaczonych zostanie około 89 mld euro, o 16 mld euro więcej, niż wcześniej planowano. Drugim co do wielkości obszarem inwestycji, z kwotą o wartości 30 miliardów euro, jest cyfryzacja i pojazdy autonomiczne – skomentował Tomasz Tonder, dyrektor PR & Corporate Affairs VW Group Polska.