Euro NCAP to organizacja, która od kilku dekad bada i monitoruje poziom bezpieczeństwa nowych samochodów. W ostatnich latach zauważalny był pozytywny trend coraz lepszych wyników w testach. Potwierdzają to przyznawane punkty czy gwiazdki przez organizację. Zdecydowana większość modeli przebadanych w ostatnich kilkunastu miesiącach otrzymała najwyższy, pięciogwiazdkowy wynik. Choć taki stan rzeczy może cieszyć, to organizacja zwraca uwagę na niepokojący trend coraz cięższych, mocniejszych i wyższych samochodów. Spośród 11 modeli sprawdzonych w ostatnich próbach, zaledwie trzy ważyły mniej niż dwie tony.

Gdzie ta ekologia? Auta coraz cięższe, większe i mocniejsze

Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP stwierdził, że przez lata organizacja była postrzegana jako winowajca rosnącej masy własnej samochodów. - W rzeczywistości nigdy tak nie było, a trend, który obserwujemy obecnie z pewnością nie jest związany z bezpieczeństwem. Wynika raczej z preferencji konsumentów w zakresie większych pojazdów i elektryfikacji – tłumaczy van Ratingen. Klienci chcą dużych i ciężkich SUVów. Również elektryfikacja, która wdziera się coraz mocniej na rynek, należy do wagi ciężkiej. Trudno jest obecnie znaleźć model, który ma masę własną mniejszą niż 2 tony. Przykładem jest choćby BMW i4 (przedstawiciel segmentu D), który według producenta waży 2290 kg. Nawet popularny Hyundai Kona electric (segment B+) na wadze wskaże 2170 kg. Są to tylko dwa z wielu przykładów, nie mówiąc już o dużych SUV-ach, które przekraczają nawet 3 tony masy własnej i dobijają do dopuszczalnych w kategorii B 3,5 ton masy całkowitej pojazdu.

Czytaj więcej

Autostrada A2 otrzyma odcinkowy pomiar prędkości. System czeka na odbiór

Czytaj więcej

MG zaskoczyło wszystkich swoimi cenami aut. Poziom jak sprzed kilku lat

Czytaj więcej

Nowa chińska marka wjedzie do Polski ze spalinowym crossoverem