Kupujesz używane BMW? Uwaga! Ponad połowa aut jest po wypadkach

Blisko 3 mld zł warte są samochody, dla których wygenerowane w ubiegłym roku raporty autoDNA wykazały szkody. Okazuje się, że dla najpopularniejszych na polskim rynku wtórnym modeli ryzyko wykrycia powypadkowej historii wynosi co najmniej 50 proc.

Publikacja: 13.02.2024 07:07

Co najmniej połowa zamówionych raportów autoDNA wykazywała szkody wypadkowe.

Co najmniej połowa zamówionych raportów autoDNA wykazywała szkody wypadkowe.

Foto: AdobeStock

Rekordzistą okazało się BMW 5 – w przypadku tej luksusowej niemieckiej limuzyny aż 61 proc. raportów zamówionych przez polskich klientów zawierało adnotacje o szkodzie. Na rynku aut używanych nie brakuje sytuacji, w których samochody uszkodzone są wystawiane na sprzedaż jako bezwypadkowe. Jak wynika z danych autoDNA, opisany w ogłoszeniu stan pojazdu może dość często odbiegać od stanu faktycznego. Tymczasem zakup pojazdu z ukrytą wadą to problem w postaci wysokich kosztów serwisu, potencjalnego niebezpieczeństwa na drodze (jeśli samochód został niefachowo naprawiony) oraz trudności z pozbyciem się feralnego auta w przyszłości.

Używane modele BMW i Opla mają często powypadkową historię

BMW okazywało się mocno ryzykowne, bo duży odsetek trafień w raportach dotyczących sprawdzanych aut dotyczył także „trójki”: 57 proc. BMW 3 miało powypadkową historię. Podobny wynik miał Opel Insignia. Co najmniej połowa zamówionych raportów autoDNA wykazywała szkody w takich modelach, jak: Ford mondeo, Volkswagen Golf, Opel Astra, Volkswagen Passat, Audi A6 oraz Ford Focus. Mowa tutaj o wszystkich raportach, w tym kilkukrotnie pobranych dla 1 pojazdu. Warto zatem pamiętać, że rozkład nie mówi na ile prawdopodobne jest wystąpienie szkody w danym modelu, ale raczej świadczy o ogólnej popularności modeli na rynku.

Czytaj więcej

Jakie auta kupują Norwegowie. Top 10 w 2023 roku

Osobną kategorię stanowią przypadki zalania pojazdu. Tego typu zdarzeń odnotowano na łączną kwotę już tylko nieco ponad 13 mln zł. To zaledwie 0,05 proc. wszystkich odnotowanych szkód w raportach wygenerowanych w 2023 r., czyli nieco ponad 200 przypadków. Niejasną historię mogą mieć zwłaszcza używane samochody sprowadzone do Polski z zagranicy. Według Instytutu Samar, w styczniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 66 tys. używanych aut osobowych z prywatnego importu. To ponad 44 proc. więcej niż rok wcześniej. O pozycję lidera walczą trzy auta - Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4, przy czym różnica pomiędzy pierwszy a trzecim miejscem jest bardzo mała.

Co siódmy używany samochód z USA jest po szkodzie całkowitej

Najpopularniejsze kierunki importu to Niemcy, Francja oraz Belgia. Na czwartym miejscu ugruntowały się Stany Zjednoczone. Według danych Carfax, wśród aut z rynku amerykańskiego ryzyko natrafienia na powypadkowy egzemplarz jest szczególnie duże. W raporcie opublikowanym wiosną ub. roku Carfax informował, że co siódmy sprowadzony z USA do Polski samochód miał wcześniej orzeczoną szkodę całkowitą i nie powinien być dopuszczony do ruchu.

Czytaj więcej

Były prezes Ferrari krytykuje produkcję Fiata w Polsce. To koniec włoskiej motoryzacji

Rekordzistą okazało się BMW 5 – w przypadku tej luksusowej niemieckiej limuzyny aż 61 proc. raportów zamówionych przez polskich klientów zawierało adnotacje o szkodzie. Na rynku aut używanych nie brakuje sytuacji, w których samochody uszkodzone są wystawiane na sprzedaż jako bezwypadkowe. Jak wynika z danych autoDNA, opisany w ogłoszeniu stan pojazdu może dość często odbiegać od stanu faktycznego. Tymczasem zakup pojazdu z ukrytą wadą to problem w postaci wysokich kosztów serwisu, potencjalnego niebezpieczeństwa na drodze (jeśli samochód został niefachowo naprawiony) oraz trudności z pozbyciem się feralnego auta w przyszłości.

Pozostało 81% artykułu
Czym jeździć
Toyota uciekła konkurentom, ceny wyhamowały, Polacy polubili używane auta z USA
Materiał Promocyjny
Toyota Camry - hybrydowa limuzyna to najlepsza wizytówka Twojej firmy
Czym jeździć
Wiemy, jakie auta lubią i najczęściej kupują kobiety
Czym jeździć
Co czwarte nowe auto kupione w Polsce to model z segmentu premium
Czym jeździć
Polska szrotem Europy. Ryzykowna niemal połowa sprzedawanych używanych aut