Audi Q4 e-tron Sportback: I cóż z tego, że elektryk

Q4 e-tron Sportback to dopracowany elektryk. Model, który stawia nie tylko a ekologię, ale również stylistykę, nie tracąc przy tym wartości użytkowych.

Publikacja: 08.06.2022 10:30

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback

Foto: Tomasz Bambot

Audi ma dobrego nosa do nowinek technicznych. Ocynkowana karoseria, napęd na cztery koła, silniki TDI to tylko kilka przykładów rozwiązań, które wypromowała ta marka. Innowacyjne rozwiązania techniczne leżą w DNA Audi. Nie wolno też zapominać o tym, że Audi jest jedną z nielicznych marek samochodowych, której udał się prawdziwy skok z przeciętności do klasy premium. Dzisiaj ta marka jest wzorem jakości wykonania i technicznego zaangażowania. Innymi słowy, Audi ma za sobą niezłą karierę. Teraz przed całą branżą stoi nowe wyzwanie, być może to najtrudniejsze – przejście na elektromobilność.

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback

Tomasz Bambot

Markus Duesmann, szef Audi, ma plan, żeby marka z Ingolstadt do 2033 r. stopniowo wycofywała się z produkcji silników spalinowych, a najpóźniej do 2050 r. Audi jako marka ma stać się w 100 proc. neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Już od 2026 roku Audi będzie wprowadzać na rynek wyłącznie modele napędzane energią elektryczną. Niestety, to nie sen i szczypanie nic tu nie pomoże. Tak, tak, z czasem znikną takie modele jak R8 czy cała gama wersji RS. Albo nie tyle znikną, ile będą zupełnie inne, elektryczne.

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback

Tomasz Bambot

Audi już dawno postawiło na SUV-y. W 2005 roku kiedy dwie, może trzy firmy wchodziły nieśmiało w ten segment, marka z Ingolstadt zaprezentowała swojego pierwszego SUV-a. Dzisiaj w ofercie ma ich siedem. Później marka niemal w każdym z nich stworzyła oddzielną wersję – Sportback, a teraz wchodzi (póki co z trzema modelami) w elektromobilność. Tak więc Q4 e-tron Sportback ma tyle śladów DNA Audi, że nie wyprze się swojego pochodzenia. Przy Sportbackach Audi ma dobrą rękę. Każdy z nich kusi i zdaje się szeptać – czy na pewno nie wolisz wybrać mnie od klasycznego wariantu? Faktem jest, że Q4 e-tron ze ściętym tyłem karoserii prezentuje się znakomicie. Chociaż wiadomo, wygląd zewnętrzny zawsze będzie kwestią gustu i upodobań.

Czytaj więcej

Audi RS4 Avant / Audi RS5: Nowy pakiet Competition
Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback

Tomasz Bambot

Mimo ściętego dachu pojemność bagażnika jest minimalnie większa niż w klasycznej wersji (535 litrów vs. 520 litrów). Również na tylnej kanapie miejsca nad głową jest wystarczająco. Tak więc Sportback ma mieć nie tylko bardziej sportowy wygląd, ale również pozostaje w pełni użytkowym modelem i nie musi się obawiać swojego prostokątnego brata. Teraz słyszcie te szepty?

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback

Tomasz Bambot

Wersja z oznaczeniem 50 to topowy, najmocniejszy wariant. Ma łącznie 299 KM mocy i baterię o pojemności 82 kWh brutto (76,6 kWh netto). Za napęd odpowiadają dwa elektryczne silniki, przy każdej osi po jednym. W ten sposób otrzymujemy napęd na wszystkie koła, co w tym modelu bardzo się przydaje. Przyspieszenie na papierze (0–100 km/h w 6,2 sekundy) nie robi piorunującego wrażenia. Jednak w praktyce Audi ostro wyrywa do przodu szczególnie z niższych prędkości. Jeśli trochę pohamujemy zapał do ekspresowego nabierania prędkości, możemy uzyskać bardzo przyzwoite zużycie prądu. Realne jest zejście do 15 kWh, a średnia to przyzwoite 18 kWh na 100 km. To przekłada się oczywiście na spory praktyczny zasięg na poziomie 370–420 km na jednym ładowaniu. Audi deklaruje, że od 5 do 80 proc. naładujemy Q4 Sportback na szybkiej ładowarce w czasie 38 minut.

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback

Tomasz Bambot

Ceny nowych aut zmieniają się prawie tak często, jak te na stacji paliwowej i niestety samochody też są coraz droższe. Na chwilę obecną e-Tron 50 Sportback wyceniony jest na kwotę 266 100 zł. Zbyt dużo konkurencji ten model nie ma, a jeśli już, to najwięcej pochodzącej z własnego koncernu. Za Volkswagena ID.5 o tej samej mocy trzeba zapłacić 256 590 zł. To tylko 9,5 tys. zł różnicy pomiędzy pomiędzy Audi i Volkswagenem. Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że to żadne pieniądze.

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback

Tomasz Bambot

Audi Q4 e-tron Sportback to znakomity samochód i świetny elektryk. Mając uregulowany tryb życia, z elektrykiem można już dziś żyć na co dzień. Najlepiej w dużym mieście. Spory zasięg pozwala nie myśleć codziennie, „ile zostało prądu”, tylko cieszyć się jazdą i przywilejami.

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback

Tomasz Bambot

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback

Tomasz Bambot

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback

Tomasz Bambot

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback

Tomasz Bambot

Czytaj więcej

Przyszłość Audi A3: Następca będzie elektryczny i pojawi się w 2027 r.

Audi ma dobrego nosa do nowinek technicznych. Ocynkowana karoseria, napęd na cztery koła, silniki TDI to tylko kilka przykładów rozwiązań, które wypromowała ta marka. Innowacyjne rozwiązania techniczne leżą w DNA Audi. Nie wolno też zapominać o tym, że Audi jest jedną z nielicznych marek samochodowych, której udał się prawdziwy skok z przeciętności do klasy premium. Dzisiaj ta marka jest wzorem jakości wykonania i technicznego zaangażowania. Innymi słowy, Audi ma za sobą niezłą karierę. Teraz przed całą branżą stoi nowe wyzwanie, być może to najtrudniejsze – przejście na elektromobilność.

Pozostało 88% artykułu
Za Kierownicą
Nissan e-4ORCE: Coś więcej niż napęd na cztery koła
Za Kierownicą
Defender Experience: Coś więcej niż terenowa przygoda
Za Kierownicą
Porsche 911 Dakar RED58 Special: Uszanowanie, panie Sobiesławie
Za Kierownicą
Ford Transit Trail: Dostawczak z twarzą Raptora
Za Kierownicą
Volkswagen ID. Buzz: Wyjątkowość całości