To bardzo mało, zważywszy na wskaźnik inflacji konsumenckiej, który w czerwcu podskoczył o 15,6 proc. r/r, a wzrost cen w Polsce okazuje się najwyższy od 24 lat. Przy tym mediana rocznego wzrostu cen na motoryzacyjnym rynku wtórnym wyniosła 20 proc. W rankingu modeli z najniższymi podwyżkami Audi A4 miało średni przebieg 250 tys. km i kosztowało 19,5 tys. zł. Z kolei przebieg Opla Insignii wyniósł 195 tys. km, a cena – 31,9 tys. zł. Niewielki wzrost ceny dotknął także Mercedesa E: auto ze średnim przebiegiem prawie 255 km i ceną 27,9 tys. zł podrożało na przestrzeni roku o 3,3 proc. Niewiele więcej – o 3,4 proc. – wzrosła średnia cena Opla Astry (średnia wieku 14 lat, średnia cena 15 tys. zł).

Czytaj więcej

Motoryzacyjne marki premium - jedyny segment, którego wartość sprzedaży wzrosła

W czerwcu 2022 r. liczba wystawianych do sprzedaży używanych aut w Polsce nieco stopniała. AAA Auto podaje, że w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych oferowano 217,8 tys. aut z drugiej ręki. Oznacza to spadek o 18,5 tys. w stosunku do maja. Wzrosła natomiast mediana ceny - o 1,6 tys. zł, tj. z 22,9 tys. w maju do 24,5 tys. w ubiegłym miesiącu. Słabnie także podaż samochodów nowych. jak poinformował Instytut Samar, w pierwszych dziesięciu dniach lipca zarejestrowano w Polsce 9,1 tys. nowych samochodów osobowych, o 22,2 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Jeszcze bardziej drastyczny spadek odnotowały samochody dostawcze - 1063 pojazdy użytkowe to o 26,5 proc. mniej niż przed rokiem. W analizowanym okresie było 6 dni roboczych, o jeden mniej niż w 2021 roku. Natomiast w całym lipcu jest 21 dni roboczych, również o jeden mniej niż w ubiegłym roku.

W czerwcu zarejestrowano w Polsce 39,6 tys. samochodów osobowych, o 8,49 proc. mniej niż rok wcześniej i o 10,28 proc. więcej niż w maju 2022 r. natomiast w pierwszym półroczu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. samochodów osobowych, o 12,28 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Prognoza Samaru na 2022 rok zakłada rejestrację około 455 tys. samochodów osobowych oraz 70 tys. dostawczych. - Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego – zastrzega Samar.

Czytaj więcej

Chińska firma szykuje nową generację baterii dla aut elektrycznych