Ceny części zamiennych w świecie motoryzacji bardzo podrożały. Według oceny Generalnego Stowarzyszenia Niemieckiej Branży Ubezpieczeniowej (GDV) wzrosły średnio o ponad 70 procent w ciągu dziesięciu lat, pomiędzy 2013 a 2023 rokiem. Ceny poszczególnych części, takich jak np. tylne światła, wzrosły w tym okresie nawet dwukrotnie. To główny powód, dla którego obecnie prawie żadne ubezpieczenie komunikacyjne nie jest opłacalne. Lider niemieckiego rynku, Huk-Coburg, zanotował w ubiegłym roku trzycyfrową stratę w wysokości milionów euro.
Czytaj więcej
Od kilku dni działa nowo uruchomiony odcinkowy pomiar prędkości na trasie DK44 w Mikołowie na ul. Gliwickiej. To bardzo mocno uczęszczana droga na Śląsku.
Taka sytuacja prowadzi do kreatywnych pomysłów ubezpieczycieli na temat sposobów oszczędzania kosztów. Allianz chce, aby pewne modele aut, u których szkody pojawiają się częściej były naprawiane z użyciem używanych części. Nie jest to coś nowego, bo w Anglii, Holandii i Francji od kilku lat obowiązują wytyczne dotyczące promowania części wielokrotnego użytku w warsztatach samochodowych. Jednak największa niemiecka firma ubezpieczeniowa chce ustalić limity wykorzystania używanych części. Alianz chce je użyć w samochodach w wieku od trzech do ośmiu lat. Ponadto dopuszczone mają być tylko odpowiednio sprawdzone części nadwozia, takie jak drzwi, szyby przednie, przednie i tylne drzwi, ale także lusterka, reflektory lub tylne światła. Części mają zostać pochodzić ze szkód całkowitych. Części istotne dla bezpieczeństwa, takie jak układ kierowniczy, części osi lub koła, nie mogą zostać użyte.
Naprawa używanymi częściami samochodowymi — taniej i bardziej ekologicznie
Potencjał oszczędności na przykładzie przedniej szyby Volkswagena ID.3 na niemieckim wynosi 1200 euro (ok. 5200 zł). O tyle tańsza jest używana szyba od nowej. Alianz zaznacza, że ten pomysł jest również bardziej przyjazny dla klimatu. Według Centrum Technologicznego Allianz (AZT) oszczędność CO2 w tym przykładzie wynosi prawie 100 procent, ponieważ część nie musi być produkowana ponownie, a zatem gaz cieplarniany powstający podczas produkcji nie jest ponownie uwalniany.`
Czytaj więcej
Po modelu EV6 pojawia się EV9. Elektryczny SUV o długości ponad 5 m i zasięgu około 500 km. Auto, w którym zmieści się rodzina, bagaże, pies i kot.