Ceny OC rosną w perspektywie rocznej, kwartalnej i miesięcznej. Nic dziwnego, strata techniczna ubezpieczycieli w segmencie OC pogłębia się – według danych Komisji Nadzoru Finansowego - wynosi już ponad 160 mln zł. Choć ubezpieczyciele w I połowie tego roku zebrali o 10 proc. więcej składki za obowiązkowe polisy komunikacyjne, to wydali blisko 12 proc. więcej na odszkodowania za kolizje i wypadki na drogach. Średnia wartość szkody wzrosła o ponad 10 proc. i przekroczyła już 10 tys. zł. Te czynniki powodują, że ubezpieczyciele muszą podnieść ceny, aby nie odnotować jeszcze większych strat.
Czytaj więcej
Ubezpieczyciele samochodów, którzy płacą odszkodowania lub naprawę powypadkową borykają się z gwałtownym wzrostem cen części zamiennych. Niemiecki Alianz planuje zrobić rewolucję i dopuścić naprawę przy użyciu używanych części.
Eksperci porównywarki rankomat.pl podsumowują, jak kształtowały się średnie składki OC w minionym kwartale i sprawdzają, w których regionach Polski kierowcy mogli liczyć na najkorzystniejsze oferty ubezpieczycieli. I tak średnia cena OC w III kwartale 2024 roku wyniosła 680 zł, czyli była o 27.8 proc. wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W ostatnim kwartale odnotowano podwyżkę również w stosunku do II kwartału 2024 roku. Wyniosła ona 41 zł, jednak od początku 2023 roku, średnia składka wzrosła już o 190 zł. - Pierwsze podwyżki opłat w perspektywie rocznej za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne zaczęliśmy odnotowywać w II kwartale 2023 roku. Od tego czasu średnia cena OC wzrosła już o 38,7 proc. W porównaniu do poprzedniego kwartału tego roku, koszty obowiązkowej polisy w III kwartale 2024 roku zwiększyły się natomiast o ponad 6 proc. Trend wzrostu cen wciąż się utrzymuje. Warto więc porównywać oferty różnych towarzystw ubezpieczeniowych – dzięki temu, wybierając najkorzystniejszą propozycję, można zaoszczędzić nawet kilkaset złotych – komentuje Bartosz Niewiadomski, prezes zarządu rankomat.pl.
Ceny składki OC idą w górę
W III kwartale 2024 r. najwięcej za ubezpieczenie OC płacili kierowcy z województwa pomorskiego (790 zł), dolnośląskiego (749 zł) i mazowieckiego (740 zł). Na najniższe składki mogli natomiast liczyć kierowcy z województwa podkarpackiego (566 zł) świętokrzyskiego (577 zł) i opolskiego (591 zł). Ceny ubezpieczenia OC były wyższe niż przed rokiem we wszystkich województwach. Podwyżki wyniosły od 22,5 proc. (woj. mazowieckie) do 30,9 proc. (woj. śląskie). W III kwartale 2023 r. najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie płacili kierowcy z Wrocławia (925 zł), Gdańska (914 zł) i Szczecina (857 zł). Towarzystwa ubezpieczeniowe proponowały najtańsze polisy OC mieszkańcom Opola (682 zł), Katowic (687 zł) i Rzeszowa (688 zł). Różnica cen OC pomiędzy najtańszym Opolem a najdroższym Wrocławiem wyniosła aż 35,6 proc. We wszystkich miastach wojewódzkich ceny OC wzrosły w porównaniu do roku ubiegłego. Największe wzrosty dotyczyły mieszkańców Opola (40 proc.), a najniższe Warszawy (20,7 proc.). W dalszym ciągu za OC najwięcej płacą najmłodsi kierowcy – w III kw. 2024 r. 18-latkowie wydawali średnio na obowiązkowe polisy 2545 zł. Największe zniżki otrzymują zaś 61-latkowie (573 zł). Najtańsze w ubezpieczeniu były samochody marki Skoda (649 zł), a najdroższe BMW (802 zł). Biorąc pod uwagę napęd, to właściciele hybryd musieli nastawić się na największe wydatki (średnio 709 zł), natomiast aut w pełni elektrycznych na najmniejsze (589 zł)
Czytaj więcej
W samochodach elektrycznych nawet niewielkie uszkodzenie akumulatora może być bardzo kosztowne. Zauważa to także coraz więcej firm ubezpieczeniowych, które krytykują wysokie koszty napraw i ostrzegają przed rosnącymi składkami.