Nowymi odcinkami szybkich dróg pojedziemy jeszcze w te wakacje

Ponad 50 km szybkich dróg zostanie włączonych do ruchu jeszcze przed końcem wakacji – poinformowała „Rzeczpospolitą” Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). To prawie 16 km autostrady A2, ponadto trzy odcinki na drogach ekspresowych S3, S7, S16 oraz fragment drogi krajowej 32.

Publikacja: 30.07.2024 05:46

W przetargach do rozstrzygnięcia jest 20 przedsięwzięć liczących łącznie 160 km

W przetargach do rozstrzygnięcia jest 20 przedsięwzięć liczących łącznie 160 km

Foto: AdobeStock

W środę oddany zostanie brakujący południowy fragment drogi ekspresowej S3 – 16,1 km odcinka pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Budowa należała do wyjątkowo skomplikowanych, bo znajdują się na nim dwa tunele: liczący 2,3 km drążony w skale najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz drugi znacznie krótszy, liczący 320 metrów niedaleko miejscowości Gostków. Ten odcinek trasy biegnącej z północy wzdłuż zachodniej granicy Polski połączy się w przyszłości z czeską autostradą D11. Na pierwszą połowę sierpnia przewidziane jest oddanie 13 km ekspresówki S16 Borki Wielkie – Mrągowo. To część jednej z głównych tras komunikacyjnych Warmii i Mazur, która będzie liczyć ok. 230 km biegnąc przez dwa województwa – warmińsko-mazurskie oraz podlaskie. Do tego dojdą jeszcze 3 km obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59.

W sierpniu – dokładnego terminu jeszcze nie sprecyzowano – gotowe będą dwa fragmenty autostrady A2 prowadzącej od Warszawy w kierunku wschodniej granicy. To 8,5 km odcinka Kałuszyn – Groszki oraz 7,1 km odcinka pomiędzy węzłami Siedlce Zachód i Siedlce Południe. Niestety, pomiędzy nimi pozostanie dziura w postaci brakującego odcinka Groszki – Siedlce Zachód. To efekt późniejszego o blisko rok w porównaniu do pozostałych dwóch sąsiednich kawałków trasy rozpoczęcia budowy. Powodem opóźnienia okazały się przewlekłe procedury w wydaniu kluczowej dla inwestycji tzw. decyzji ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej). W sumie wszystkie trzy odcinki mają poślizg: według pierwotnych planów autostrada miała być gotowa w końcu 2023 r.

Trwają przetargi na 160 km nowych dróg

Przed końcem wakacji kierowcom udostępnione zostanie jeszcze 5 km drogi ekspresowej S7 Miechów – Szczepanowice, a także 3-kilometrowa obwodnica Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32. Natomiast przed końcem roku dokończone mają być dwa fragmenty północnej części trasy S3, już niedaleko Świnoujścia. Chodzi o 16 km odcinka Dargobądz – Troszyn oraz 17 km odcinka Świnoujście – Dargobądz. Włączenie ich do ruchu będzie oznaczać definitywny koniec budowy S3. Obecnie GDDKiA realizuje 123 kontrakty o łącznej długości 1624 km i wartości 64,9 mld zł. W przetargach do rozstrzygnięcia jest kolejnych 20 przedsięwzięć liczących łącznie 160 km. – Od początku roku podpisaliśmy już 26 umów o łącznej wartości ponad 13,1 mld zł, dzięki którym powstanie 355 km nowych dróg, w tym 319 km dróg ekspresowych – informuje Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.

Czytaj więcej

Nowy odcinkowy pomiar prędkości na ważnej trasie na Śląsku już działa

W tym roku wzrośnie wartość inwestycji. Planowany poziom wydatków prognozowany jest na 20 mld zł, w porównaniu do 17 mld zł wydanych w roku 2023. - Taki poziom planujemy utrzymać co najmniej do 2030 r. Stawiamy na stabilność, ponieważ ciągłe skoki wydatków nie są niczym dobrym – dodaje Piechowiak. W dalszym ciągu istotną rolę w nakładach na budowę dróg będą odgrywać fundusze unijne. W ostatnich miesiącach udało się pozyskać prawie 1,8 mld zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Podpisanych zostało sześć umów na dofinansowanie z pieniędzy w ramach FEnIKS-a dla inwestycji, które w pierwszej fazie dofinansowane były jeszcze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To odcinki: S1 Oświęcim – Bielsko Biała, S7 Widoma – Kraków Nowa Huta, A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, S61 Łomża Zachód – Kolno, DK44 obwodnica Oświęcimia oraz DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia.

W Polsce sieć szybkich dróg liczy 5128 km

Natomiast w ramach KPO zawarte zostały dwie umowy, z których pierwsza dotyczy bezzwrotnego wsparcia budowy 90 km nowych obwodnic (chodzi o miejscowości: Smolajny, Brzezie, Nowy Sącz i Chełmiec, Grzymiszew, Ostrowiec Świętokrzyski, Lipsko, Strykowo, Wąchock, Szczecinek, Gostyń, Pułtusk i Suchowola) a druga – poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w 125 lokalizacjach zawartych w Programie Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Łącznie w ramach KPO GDDKiA otrzyma ok. 2,5 mld zł z Unii Europejskiej. Więcej pieniędzy zostanie przeznaczonych na remonty dróg krajowych. - Co roku przybywa nowych odcinków, ale infrastruktura też się starzeje. To naturalna kolej rzeczy, na którą stopniowo się przygotowujemy, dlatego zwiększamy budżet na utrzymanie. W tym roku wynosi 2,5 mld zł, a w przyszłym wzrośnie do 3 mld zł – zapowiada Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA nie podaje jeszcze liczby i długości nowych szybkich dróg, które miałyby zostać włączone do ruchu w roku 2025. Tegoroczny plan to 175 km, podczas gdy rok wcześniej kierowcy mogli wjechać na nowe odcinki liczące 267 km, a dwa lata temu – 322 km. Z danych kontraktów wynika, że w przyszłym roku oddana powinna być m.in. trasa S6 pomiędzy Koszalinem a Lęborkiem, trójmiejska aglomeracja zyska nową obwodnicę, ukończona zostanie obwodnica Łomży w ciągu S61, a w drugiej połowie roku fragmenty S19 na Podlasiu i Podkarpaciu. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji sieć dróg szybkiego ruchu liczącą 5128 km, w tym 1 849,2 km autostrad (ok. 465 km to odcinki koncesyjne) i 3278,8 km dróg ekspresowych.

Czytaj więcej

Ze Śląska na Pomorze Zachodnie w pięć godzin? Tak, dzięki nowej drodze ekspresowej

W środę oddany zostanie brakujący południowy fragment drogi ekspresowej S3 – 16,1 km odcinka pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Budowa należała do wyjątkowo skomplikowanych, bo znajdują się na nim dwa tunele: liczący 2,3 km drążony w skale najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz drugi znacznie krótszy, liczący 320 metrów niedaleko miejscowości Gostków. Ten odcinek trasy biegnącej z północy wzdłuż zachodniej granicy Polski połączy się w przyszłości z czeską autostradą D11. Na pierwszą połowę sierpnia przewidziane jest oddanie 13 km ekspresówki S16 Borki Wielkie – Mrągowo. To część jednej z głównych tras komunikacyjnych Warmii i Mazur, która będzie liczyć ok. 230 km biegnąc przez dwa województwa – warmińsko-mazurskie oraz podlaskie. Do tego dojdą jeszcze 3 km obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59.

Pozostało 84% artykułu
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora
Tu i Teraz
Nowy cios w gospodarkę Niemiec. Strajk w fabrykach Volkswagena
moto
Dyrektor generalny giganta motoryzacyjnego rezygnuje ze stanowiska
Tu i Teraz
Polak spowodował armagedon w Niemczech. 19 osób rannych, 50 zniszczonych aut
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Tu i Teraz
Nowa generacja fotoradarów może zaskoczyć wyglądem. Jeden z nich stoi już w Warszawie
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką