W Polsce produkowany będzie Volkswagen Golf

Volkswagen przeniesie do Polski z Niemiec część produkcji Golfa, jednego z najpopularniejszych aut w Europie – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Decyzję w tej sprawie podjęła w połowie listopada 2023 r. rada nadzorcza Volkswagen AG.

Publikacja: 01.12.2023 15:00

Produkcja Volkswagena Golfa ma rozpocząć się w Polsce w 2027 roku

Produkcja Volkswagena Golfa ma rozpocząć się w Polsce w 2027 roku

Foto: mat. prasowe

Golf będzie zjeżdżał od 2027 r. z linii produkcyjnej zakładów spółki Volkswagen Poznań, gdzie produkowane są osobowe i dostawcze wersje modelu Volkswagen Caddy. W ten sposób Poznań stanie się drugim w Europie, obok Wolfsburga, miejscem produkcji Volkswagena Golfa (auto produkowane jest jeszcze w Malezji, choć w nieco innej specyfikacji, na rynki Azji Południowo-Wschodniej). Będący rynkowym bestsellerem Volkswagen Golf, który powstał już w ok. 37 milionach egzemplarzy, ma być jednym z filarów zmian w polskich fabrykach Volkswagena, pozwalających zapewnić im stabilność produkcji oraz zatrudnienia. O ile Golf ma znaczenie dla średnioterminowej perspektywy działania zakładów, to dla perspektywy długoterminowej kluczowym będzie stopniowe przekształcanie profilu poznańskich fabryk, specjalizujących się w autach dostawczych, w kierunku w kierunku produkcji samochodów elektrycznych z nowej rodziny SPACE.

Produkcja VW Golfa w Polsce ma rozpocząć się w 2027 r.

Pierwszym pojazdem z tej serii ma być całkowicie nowa wersja elektrycznego Craftera – dużego samochodu dostawczego. Będzie produkowany w zakładzie spółki we Wrześni. Stopniowa elektryfikacja firmy obejmie również odlewnię VW Poznań, która ma się wyspecjalizować w wytwarzaniu aluminiowych części do samochodów elektrycznych. Obecnie Volkswagen Poznań (spółka posiada cztery zakłady produkcyjne: w Poznaniu, Swarzędzu i we Wrześni) jest największym producentem samochodów w Polsce, a jednocześnie największym pracodawcą na terenie Wielkopolski, zatrudniającym 9,5 tys. osób.

Czytaj więcej

Nowe paliwo E10. Które samochody nie powinny go tankować

Golf w poznańskiej fabryce będzie powstawał w tzw. systemie MKD (medium-knocked-down), w którym do Polski będzie przyjeżdżać karoseria auta, która na miejscu będzie lakierowana i trafi na linię montażową. Komponenty do produkcji mają zasadniczo pochodzić z tych samych źródeł, które zaopatrują zakład w Wolfsburgu. O wielkości produkcji Golfa w Polsce jeszcze nie zdecydowano. W każdym razie nie będzie ona relokowana z macierzystego zakładu w Niemczech. Według wewnętrznych informacji koncernu, poznańska fabryka miałaby przejąć nadwyżki produkcyjne Golfa z Wolfsburga. Nie ma także informacji, jaka wersja Golfa będzie produkowana w Polsce: hatchback czy variant, ani w jakie rodzaje silników konwencjonalnych będzie wyposażany. Golf będzie zjeżdżał z tej samej linii, na której produkowany jest Caddy.

Polacy chętnie kupują używane Golfy

Pierwszy seryjny Golf, zaprojektowany przez ęGiugiaro i Volkswagena, zjechał z taśm fabryki w Wolfsburgu w marcu 1974 r. kończąc trwającą dziesięciolecia dominację Garbusa. Rozpoczął nową epokę silników montowanych z przodu i przedniego napędu. Druga generacja powstała w 1983 r., natomiast kolejne w latach: 1991, 1997, 2003, 2008, 2012, 2019. Golf należy do najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. O ile pandemia doprowadziła do dużego spadku sprzedaży nowych samochodów (jeśli w 2019 r. zarejestrowano 15,2 tys. sztuk, to w 2020 8,4 tys. a w 2021 5,4 tys.) z powodu globalnych problemów z produkcją spowodowanych brakami komponentów, to według sieci AAA Auto, w październiku 2023 r. Golf był trzecim najpopularniejszym modelem oferowanym na polskim rynku wtórnym. Z danych Samaru wynika, że od początku 2023 r. zajmuje trzecie miejsce w liczbie sprowadzanych samochodów używanych z zagranicy.

Czytaj więcej

Uwaga na opony całoroczne oznaczone M+S. Za ich używanie możesz dostać mandat

Czytaj więcej

Skoda Superb to nowy Volkswagen Passat
Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

mat. prasowe

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

mat. prasowe

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

mat. prasowe

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant

mat. prasowe

Golf będzie zjeżdżał od 2027 r. z linii produkcyjnej zakładów spółki Volkswagen Poznań, gdzie produkowane są osobowe i dostawcze wersje modelu Volkswagen Caddy. W ten sposób Poznań stanie się drugim w Europie, obok Wolfsburga, miejscem produkcji Volkswagena Golfa (auto produkowane jest jeszcze w Malezji, choć w nieco innej specyfikacji, na rynki Azji Południowo-Wschodniej). Będący rynkowym bestsellerem Volkswagen Golf, który powstał już w ok. 37 milionach egzemplarzy, ma być jednym z filarów zmian w polskich fabrykach Volkswagena, pozwalających zapewnić im stabilność produkcji oraz zatrudnienia. O ile Golf ma znaczenie dla średnioterminowej perspektywy działania zakładów, to dla perspektywy długoterminowej kluczowym będzie stopniowe przekształcanie profilu poznańskich fabryk, specjalizujących się w autach dostawczych, w kierunku w kierunku produkcji samochodów elektrycznych z nowej rodziny SPACE.

Pozostało 81% artykułu
Tu i Teraz
Szef Toyoty dachował Yarisem podczas otwarcia ośrodka badawczego. Film z wypadku
Tu i Teraz
Wojna celna UE z Chinami? Są cła na elektryki z Chin. Na liście partner Izery
Tu i Teraz
Wyprzedzający ruch Volvo. Produkcja ma zostać przeniesiona z Chin do Belgii
Tu i Teraz
Pierwszy odbył się w 1905 r. Teraz oficjalnie to koniec salonu samochodowego w Genewie
Tu i Teraz
Policyjny radiowóz uszkodził śmigłowiec LPR, który wylądował do wypadku na A2
Tu i Teraz
Był Mercedes będzie Maxeed. Kolejny "rosyjski" samochód chińskiej produkcji