Mazda utrzyma diesle tak długo, jak długo będzie na nie zapotrzebowanie

Choć po aferze Dieselgate popyt na diesle systematycznie spada, wciąż nie brakuje zwolenników takich silników w Europie i Australii.

Publikacja: 17.08.2023 08:12

Mazda utrzyma diesle tak długo, jak długo będzie na nie zapotrzebowanie

Foto: mat. prasowe

SUV-y z dieslami były jeszcze kilka lat temu prawdziwym przebojem rynkowym w Europie. Ten typ silnika świetnie radzi sobie z dużymi i ciężkimi samochodami, które często podróżują autostradami. Mimo wzrostu popularności SUV-ów sprzedaż samochodów z silnikami diesla systematycznie spada i po raz pierwszy w Europie w zeszłym miesiącu sprzedano więcej elektryków niż diesli. Firmy zgodnie z trendem zmniejszają też liczbę cylindrów zastępując je silnikami elektrycznymi w układach hybrydowych.

Czytaj więcej

Ruszyła produkcja wyjątkowej Mazdy. To elektryk z silnikiem Wankla

Diesel dla Mazdy CX-60

W zeszłym roku Mazda zaskoczyła branżę, wprowadzając na rynek dwa nowe sześciocylindrowe silniki rzędowe, w tym 3,3-litrowego diesla w formie miękkiej hybrydy, który świetnie sprawdza się w nowym luksusowym SUV-ie CX-60. „Tak długo jak będziemy w stanie przestrzegać przepisów dotyczących emisji i będzie zapotrzebowanie wśród klientów, chcielibyśmy oferować samochody z dieslami” – podkreśla w wywiadzie dla CarExpert Mitsuru Wakiie, dyrektor produktowy Mazdy CX-90.

Mazda CX-60

Mazda CX-60

Foto: mat. prasowe

W przeszłości silniki diesla zyskały popularność ze względu na oszczędność paliwa i niską emisję dwutlenku węgla w porównaniu z ich odpowiednikami benzynowymi. Jednak różne czynniki przyczyniły się do gwałtownej zmiany preferencji konsumentów. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w 2017 r. samochody z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 44 proc. udziału w rynku nowych samochodów w Unii Europejskiej. Do 2021 roku liczba ta spadła do 25 procent. W czerwcu tego roku nastąpił kolejny duży spadek do zaledwie 13,4 proc. Pojawiają się jednak symptomy, które zdradzają, że silnik diesla jeszcze ma przed sobą przyszłość. Cupra początkowo nie oferowała w modelu Formentor silnika wysokoprężnego, a w tym roku już można zamawiać taką wersję. Od 1 września w Niemczech znika premia środowiskowa dla komercyjnych nabywców elektrycznych samochodów. Jak szacują eksperci ten ruch zmniejszy popyt na elektryki, które miały złagodzić konsekwencje Dieselgate i których sprzedaż zdecydowanie odbiega od zakładanych celów. Mimo że diesle stopniowo wypadają z łask w całej Unii Europejskiej, są rynki takie jak choćby Niemcy, czy kraje Europy Środkowej, gdzie udział diesli znacznie wzrósł. W Niemczech odnotowano wzrost sprzedaży diesli o 10,3 proc. a w Rumuni aż o 22,4 proc.

Czytaj więcej

Miliardowe straty z elektryków. Modele z silnikami spalinowymi przynoszą zyski

SUV-y z dieslami były jeszcze kilka lat temu prawdziwym przebojem rynkowym w Europie. Ten typ silnika świetnie radzi sobie z dużymi i ciężkimi samochodami, które często podróżują autostradami. Mimo wzrostu popularności SUV-ów sprzedaż samochodów z silnikami diesla systematycznie spada i po raz pierwszy w Europie w zeszłym miesiącu sprzedano więcej elektryków niż diesli. Firmy zgodnie z trendem zmniejszają też liczbę cylindrów zastępując je silnikami elektrycznymi w układach hybrydowych.

Pozostało 83% artykułu
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem