Miliardowe straty z elektryków. Modele z silnikami spalinowymi przynoszą zyski

Wejście Forda do branży samochodów elektrycznych będzie znacznie droższe niż planowano. Amerykańska firma przygotowuje się na większą miliardową stratę w samochodach elektrycznych. Ale wysoka sprzedaż modeli z silnikami spalinowymi daje nadal amerykańskiemu gigantowi samochodowemu swobodę finansową.

Publikacja: 29.07.2023 09:03

Miliardowe straty z elektryków. Modele z silnikami spalinowymi przynoszą zyski

Foto: mat. prasowe

Ford przygotowuje się na stratę miliarda dolarów w segmencie modeli elektrycznych. Ponadto produkcja e-aut rozwija się wolniej niż planowano. Jednocześnie Jim Farley, dyrektor generalny podkreślił, że Ford nie będzie angażował się w wojnę cenową w celu zdobycia udziału w rynku. W minionym kwartale dział samochodów elektrycznych Forda odnotował stratę operacyjną w wysokości prawie 1,1 miliarda dolarów (ok. 4,4 mld zł). Ford przewiduje stratę operacyjną w wysokości 4,5 miliarda dolarów (ok. 18 mld zł). Wcześniej zakładano stratę na poziomie trzech miliardów dolarów (ok. 12 mld zł).

Ford zamierza osiągnąć przewidywaną roczną produkcję 600 000 samochodów elektrycznych do 2024 r. Według wcześniejszych planów ten cel miał być osiągnięty już w tym roku. Plan Forda polega na sfinansowaniu przejścia na samochody elektryczne poprzez sprzedaż aut z silnikami spalinowymi. A te przynoszą dużo pieniędzy do kasy. Np. dział silników spalinowych Ford Blue osiągnął zysk operacyjny w wysokości 2,3 miliarda dolarów (ok. 9,2 mld zł). Biznes pojazdów użytkowych był jeszcze bardziej lukratywny. Tu zanotowano wzrost o 2,4 miliarda dolarów (9,6 mld zł).

Czytaj więcej

Nowa wizja Forda poznawania, kupowania i eksploatowania aut elektrycznych

Podobnie jak inne firmy samochodowe, Ford stara się zdobyć silniejszą pozycję w branży samochodów elektrycznych, która do tej pory była zdominowana przez Teslę. W USA ta konkurencja może w przyszłości być zdominowana przez bardzo popularne na rynku modele pickup. Tesla dopiero rusz a produkcją swojego pickupa Cybertruck. Ford już sprzedaje elektryczną wersję bestsellera F-150, choć póki co jeszcze w niewielkich ilościach. W tym roku produkcja elektrycznego F-150 Lightning została czasowo wstrzymana z powodu pożaru akumulatora na terenie fabryki. Obecnie trwają prace nad zwiększeniem mocy produkcyjnych do 150 000 pojazdów rocznie. Aktualna produkcja jest o połowę niższa.

Ford F-150 Lightning

Ford F-150 Lightning

Foto: mat. prasowe

Elon Musk, szef Tesli ostatnio kilkakrotnie obniżył ceny, które wcześniej rosły wraz z wyższymi kosztami surowców i logistyki. Ford w połowie lipca obniżył cenę Lightninga o około 10 000 dolarów (ok. 40 tys. zł), powołując się na niższe koszty i większą wydajność. Ogólnie sprzedaż Forda w drugim kwartale wzrosła o 12 procent rok do roku, a obrót wynósł prawie 45 miliardów dolarów. Zyski skoczyły z 667 milionów dolarów do około 1,92 miliarda dolarów. Ford spodziewa się zysku operacyjnego w bieżącym roku w wysokości od jedenastu do dwunastu miliardów dolarów.

Czytaj więcej

Ford Mustang najlepiej sprzedającym się na świecie autem sportowym

Ford przygotowuje się na stratę miliarda dolarów w segmencie modeli elektrycznych. Ponadto produkcja e-aut rozwija się wolniej niż planowano. Jednocześnie Jim Farley, dyrektor generalny podkreślił, że Ford nie będzie angażował się w wojnę cenową w celu zdobycia udziału w rynku. W minionym kwartale dział samochodów elektrycznych Forda odnotował stratę operacyjną w wysokości prawie 1,1 miliarda dolarów (ok. 4,4 mld zł). Ford przewiduje stratę operacyjną w wysokości 4,5 miliarda dolarów (ok. 18 mld zł). Wcześniej zakładano stratę na poziomie trzech miliardów dolarów (ok. 12 mld zł).

Pozostało 81% artykułu
Producenci
Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa
Producenci
Volkswagen zamyka fabryki i zwalnia pracowników, ale zainwestuje w Riviana 5,8 mld USD
Producenci
Szef Volkswagena szokuje radykalnym planem oszczędności. Pracownikom się nie spodoba
Producenci
Branża samochodowa w opałach. Audi i Nissan planują redukcję zatrudnienia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Producenci
Zyski BMW spadły o prawie 84 proc. Winne problemy techniczne i Chiny