Według kwartalnego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i polskiej części globalnej firmy doradczej KPMG, pierwsze półrocze 2023 r. przyniosło 12,4-procentowy wzrost (w porównaniu z ubiegłym rokiem) rejestracji nowych samochodów osobowych. W sumie sprzedano ponad 238 tys. aut, z czego zdecydowaną większość zakupiły firmy – ponad 172 tys. To o 15,6 proc. więcej niż rok wcześniej, podczas gdy wzrost zakupów klientów indywidualnych okazał się tylko 4,7-procentowy.
Dobre półrocze mają za sobą marki premium – sprzedaż w tym segmencie zwiększyła się o 18,7 proc. do 58,1 tys. samochodów. Według Instytutu Samar, liderem tej grupy aut w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku okazało się Audi, które sprzedało 12,8 tys. samochodów, poprawiając ubiegłoroczny wyniku o przeszło jedną trzecią dzięki popularności modeli A3 oraz Q3 i Q5. Wiceliderem rynku zostało BMW ze sprzedażą 11,7 tys. aut, co jednak okazało się rezultatem nieco słabszym (o 5,7 proc.) niż przed rokiem. Spadek w pierwszym półroczu zaliczył także trzeci w zestawieniu Mercedes. Wzrost odnotowało natomiast Volvo (o 13 proc.), a także Lexus, którego sprzedaż ciągnął w górę (o 161,8 proc. r/r) nowy model NX. Z raportu PZPM i KPMG wynika, że w pierwszej połowie 2023 roku najlepszy wynik na rynku samochodów osobowych marek popularnych utrzymała Toyota, ze wzrostem nowych rejestracji o 16 proc. w ujęciu r/r. Największy wzrost odnotowały Mazda (89 proc.) i Suzuki (78 proc.). Z kolei najgłębsze spadki odnotował Ford (-30 proc.), Hyundai (-13 proc.) i Peugeot (-6 proc.).
Czytaj więcej
ADAC opublikowało ranking niezawodności aut w roku 2022. Lista składa się ze 155 modeli, w tym roku po raz pierwszy w 45-letniej historii statystyk w zestawieniu pojawiły się też elektryki.
W sumie – biorąc pod uwagę zarówno marki premium jak i popularne - zarejestrowano więcej samochodów niż przed rokiem a największa poprawa wyników sprzedażowych nastąpiła w grupie pojazdów z napędem alternatywnym: zarejestrowano ich 108,3 tys., co oznacza sprzedaż większą niż przed rokiem o przeszło jedną piątą. W tym segmencie największy – prawie pięciokrotny wzrost sprzedaży odnotowała Tesla (2317 zarejestrowane samochody). Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen (791), a za nim w niewielkiej odległości znalazła się Kia (740). Warto dodać, że rynkowy sukces Tesla zawdzięcza agresywnej polityce cenowej – Model 3 można kupić już za niecałe 206 tys. zł.
Dobre wyniki osiągnęli producenci motoryzacyjni w Polsce. W pierwszym półroczu 2023 roku produkcja sprzedana polskiego przemysłu osiągnęła wartość 120,3 mld zł, co oznacza wzrost o 24 proc. r/r. Z linii produkcyjnych zjechało o 42,7 proc. więcej pojazdów niż przed rokiem, przy tym najbardziej zwiększyła się produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych (o 63 proc.). Produkcja samochodów osobowych zwiększyła się o 27,6 proc. do 152,5 tys. aut. Po spadku zatrudnienia w okresie pandemii, w przemyśle motoryzacyjnym rośnie także zatrudnienie. Na koniec drugiego kwartału 2023 r. w branży (produkcja pojazdów, handel nimi i naprawa) pracowało 325 tys. osób, o 2,5 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.