EcoBest Challenge bada rzeczywiste zużycie energii samochodów elektrycznych podczas jazdy drogami publicznymi. Jest jedynym w Europie tak kompleksowym testem zużycia energii samochodów elektrycznych w realnym ruchu. W tegorocznym teście Tesla Model 3 RWD Long Range pokonała na jednym ładowaniu 574 km, a Hyundai Ioniq 6 Innovation zdołał przejechać 559 km. Tylko te dwa spośród testowanych modeli złamały barierę 500 km. Jednak największe wrażenie zrobił czas ładowania akumulatorów Hyundaia. Ioniq 6 zdołał w ciągu 4 min przyjąć porcję energii potrzebną do pokonania 100 km. Tesla na ten sam proces potrzebowała 9 min, a kolejne w rankingu Volkswagen ID. Buzz i BMW iX1 - 12 min. Samochody były podpięte do ładowarki o mocy ładowania 350 kW.
W EcoBest Challenge 2023 wzięło udział 14 modeli:
- Aiways U6
- BMW iX1
- BYD Atto 3
- Citroen e-C4 X
- Hyundai Ioniq 6
- Jeep Avenger
- Lexus RZ
- Mercedes EQB
- Nissan Ariya
- Opel Astra
- Polestar 2
- Subaru Solterra
- Tesla Model 3
- Volkswagen ID. Buzz
W teście wzięło udział 14 elektrycznych modeli z homologowanym zasięgiem przekraczającym 350 km oraz w cenie nie przekraczającej cezury 70 000 euro (bez podatków). To przekrój coraz bardziej popularnych samochodów elektrycznych dostępnych w Europie z uwzględnieniem klasy premium oraz coraz odważniej wkraczających do Europy marek chińskich. Test rozpoczął się i zakończył na torze Vairano ASC, gdzie samochody były ładowane. By badania oddawały jak najwierniej realne zużycie energii dziennikarze, którzy zasiadali za kierownicą samochodów pochodzili z różnych krajów i na trasie rotowali się średnio co 30 km. Jednocześnie kierowcy zachowywali się w sposób naturalny i korzystali z wszystkich urządzeń pokładowych takich jak klimatyzacja, nawigacja, czy sprzęt audio. Ciśnienie w oponach zostało ustawione na poziomie zalecanym przez producenta.