Jeden z nich, ten bliżej granicy o długości nieco ponad 15 km i kosztujący prawie 900 mln zł, miał być gotowy jeszcze w połowie tego roku. Jednak jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), planowany termin zakończenia robót budowlanych to obecnie pierwsza połowa 2023 r. Może to oznaczać nawet rok poślizgu w porównaniu do terminu zakończenia robót wyznaczonego w kontrakcie na 1 czerwca 2022 r. Dopiero niedawno na odcinku pomiędzy Kamienną Górą a Lubawką zakończyło się nasuwanie pięciu estakad, których łączna długość wynosi prawie 4,5 km, stanowiących ok. 29 procent całej realizowanej trasy. Wyzwaniem dla wykonawcy okazały się prace związane z nasuwaniem wszystkich estakad w jednym czasie.

Czytaj więcej

Wygodniejsza jazda na wakacje. Będą nowe odcinki szybkich dróg

Na początku czerwca zmieniono organizację ruchu na drodze krajowej nr 5, gdzie otwarte zostało rondo na węźle Kamienna Góra Północ. Obecnie prowadzone są prace przy nawierzchni na trasie głównej, drogach bocznych i węzłach. Wykańczane są obiekty inżynierskie, umacniane pobocza z kruszywa, humusowane skarpy i pasy rozdziału. Niebawem rozpoczną się roboty związane z zagospodarowaniem terenów pod mostami i wiaduktami. Odcinek Kamienna Góra – Lubawka będzie miał trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe, Lubawka oraz Punkt Kontroli Granicznej. W 2024 roku ma być oddany odcinek Bolków – Kamienna Góra Północ, gdzie powstają dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel o długości ok. 2300 metrów pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Ta część prac warta jest przeszło 1,5 mld zł. To właśnie z powodu tuneli budowa tej części trasy musi potrwać dłużej.

Drążenie 2,3-kilometrowego tunelu od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac w marcu 2021 roku. Na jego konstrukcję składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Krótszy tunel jest budowany w technologii otwartego wykopu. Dopiero później montowana będzie żelbetowa konstrukcja obudowy. Będzie się składać z 27 segmentów. Trasa z obydwoma tunelami ma być udostępniona kierowcom w pierwszej połowie 2024 r. Cała droga ekspresowa S3 będzie mieć około 520 km długości. Stanowi element korytarza paneuropejskiego – Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego jako fragment europejskiej trasy E65 wiodącej z północy na południe Europy. Docelowo połączy Malmo w Szwecji, będące ważnym ośrodkiem gospodarczym i portowym, z południem Europy - miejscowością Chania w Grecji. Na terenie Polski S3 prowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe do granicy z Czechami w Lubawce. Za pośrednictwem linii promowych zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie południowej Skandynawii z północnymi Czechami oraz Pragą.

Czytaj więcej

Co trzecie wykroczenie z odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce pochodzi z tunelu na S2