Wielkie plany rosyjskiego AvtoVAZ. Produkcja ponad pół miliona aut rocznie

- W przyszłym roku z naszych fabryk wyjedzie pół miliona samochodów. Czyli o 16 procent więcej, niż wówczas gdy współwłaścicielem był Renault - powiedział Władimir Razumkow, szef regionalnych władz Uljanowska podczas konferencji z dostawcami komponentów w Togliatti.

Publikacja: 25.06.2022 07:04

Wielkie plany rosyjskiego AvtoVAZ. Produkcja ponad pół miliona aut rocznie

Foto: mat. prasowe

Rok 2021 był niezbyt korzystny dla zakładów ówczesnego rosyjsko- francuskiego joint venture. Z dwóch wspólnych fabryk wyjechało wówczas 430 tysięcy samochodów. Szef regionalnych władz za przykład postawił uczestnikom spotkania producentów komponentów w Dimitrowgradzie, którzy już zadeklarowali zwiększenie produkcji, bo są zdeterminowani aby stworzyć jak najwięcej nowych miejsc pracy. - To, co w tej chwili widzimy, to są jasne sygnały, że w roku 2023 wyprodukujemy 500 tysięcy samochodów. Już w tej chwili wznowiona została produkcja płyt podłogowych. W związku z tym dostawcy AvtoVAZu otrzymali jasny sygnał , że potrzeba trzeba będzie dużo więcej komponentów.

Obecny na tej samej konferencji Maksim Sokołow, prezes AvtoVAZu zapowiedział także nową linię modelową. - Rozpocznie się od zmodernizowanej Nivy, która zjedzie z taśmy w przyszłym miesiącu. Po niej będzie, być może, Largus. A w dalszej przyszłości Vesta, oczywiście jeśli wszystko ułoży się po naszej myśli i okoliczności na to pozwolą. Nasze plany przewidują stawianie na nowe modele, oczywiście budowane na naszych własnych płytach podłogowych - mówił Sokołow. Kilkanaście dni temu, podczas Forum Ekonomicznego w Petersburgu prezes AvtoVAZa był jeszcze bardziej optymistycznie nastrojony. - Nasza strategia przewiduje szybkie dojście do produkcji 800 tys. aut rocznie. Musimy więc bardzo intensywnie pracować - mówił w wywiadzie dla sieci telewizyjnej RCB.

Czytaj więcej

Skoda wraca do produkcji na Ukrainie

AvtoVAZ ma za sobą bardzo trudne miesiące. Od połowy 2021 pojawiły się kłopoty z dostawami półprzewodników, których nie był w stanie złagodzić francuski współwłaściciel, bo sam miał podobne problemy. A dotkliwe kłopoty i to już z wieloma komponentami pojawiły się pod koniec lutego 2022, tuż po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Wtedy też Renault zaczął zwijać swoje rosyjskie interesy i kontrolny pakiet w AvtoVazie przekazał do państwowej firmy Nami. AvtoVAZ pracuje teraz przez cztery dni w tygodniu i taki wymiar czasu planuje przynajmniej do 4 września. Fabryka w Togliatti funkcjonuje w bardzo ograniczonym stopniu. Z trzech taśm uruchomiona jest jedna, na której montowane są uproszczone wersje Łady Granta. Na dwóch pozostałych przed inwazją produkowane były Łada Largus, Łada Xray, oraz Renault Logan i Sandero, czyli rosyjska wersja Dacii. Jedna z taśm, na której produkowane były Nivy ma ruszyć od 1 lipca. Natomiast zakłady w Iżewsku, skąd wyjeżdżała Vesta są zamknięte i nie wiadomo kiedy miałyby zostać ponownie uruchomione.

Według danych Association of European Businesses sprzedaż w ciągu pierwszych 5 miesięcy 2022 spadła o 60 proc. do 67,2 tys. aut, a rynkowy udział zmniejszył się o 3 punkty procentowe do 21,1 proc. W 2021 AvtoVAZ sprzedał w Rosji 350,7 tys. samochodów. Reszta została przeznaczona na eksport. Po tym, jak Renault wyszedł z Rosji, AvtoVAZ w 67,7 proc. należy do Nami. Pozostałe udziały ma Rostec, czyli Państwowa Korporacja Wspomagania Rozwoju, Produkcji i Eksportu Produktów Przemysłowych oraz Zaawansowanych Technologii , czyli rosyjski państwowy konglomerat obronny.

Czytaj więcej

Łada znów buduje samochody, ale bez ABS-u i poduszek powietrznych

Rok 2021 był niezbyt korzystny dla zakładów ówczesnego rosyjsko- francuskiego joint venture. Z dwóch wspólnych fabryk wyjechało wówczas 430 tysięcy samochodów. Szef regionalnych władz za przykład postawił uczestnikom spotkania producentów komponentów w Dimitrowgradzie, którzy już zadeklarowali zwiększenie produkcji, bo są zdeterminowani aby stworzyć jak najwięcej nowych miejsc pracy. - To, co w tej chwili widzimy, to są jasne sygnały, że w roku 2023 wyprodukujemy 500 tysięcy samochodów. Już w tej chwili wznowiona została produkcja płyt podłogowych. W związku z tym dostawcy AvtoVAZu otrzymali jasny sygnał , że potrzeba trzeba będzie dużo więcej komponentów.

Pozostało 81% artykułu
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem