Ten 20-kilometrowy fragment strategicznego dla Polski międzynarodowego szlaku Via Carpatia domknie ekspresowe połączenie pomiędzy Lublinem a Rzeszowem. Dzięki temu stolica Podkarpacia zyska nieprzerwane, szybkie połączenie z Warszawą i autostradą A2. Z kolei Lublin zostanie „ekspresowo” połączony z Autostradą A4. Podróż pomiędzy Lublinem a Rzeszowem blisko 180-kilometrową trasą skróci się do półtorej godziny. Odcinek Niedrzwica Duża – Kraśnik budowała firma Mota Engil Europe. Prócz dwujezdniowej trasy z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach powstały cztery wiadukty na samej trasie i osiem ponad nią dla dróg lokalnych, ponadto dwie kładki dla pieszych i dwa przejścia dla dużych zwierząt.

Czytaj więcej

GDDKiA krytykuje planowaną podwyżkę opłat za przejazd A4

Dla kierowców jeżdżących po wschodniej Polsce otwarcie odcinka to duże wydarzenie, bo domknięcie połączenia Lublin – Rzeszów usprawni zarówno ruch regionalny jak i tranzytowy. Będzie mieć przełożenie nie tylko na podróże biznesowe, ale również na turystyczne. W końcu kwietnia kierowcy mogli wjechać na odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem o długości 8,2 km na terenie województwa podkarpackiego. Wcześniej w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano 205 km: obwodnicę Suwałk i jej przedłużenie do węzła Raczki w ciągu S61 oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego (będą rozbudowane o drugą jezdnię) w ciągu drogi ekspresowej S19. Ponadto zachodnią obwodnicę Lublina, a także trasę Sokołów Małopolski - Stobierna - Rzeszów Południe (jednojezdniowy fragment będzie rozbudowany o drugą jezdnię).

Dzisiaj międzynarodowy szlak Via Carpatia - częściowo już dostępny, a częściowo realizowany i projektowany - liczy łącznie kilka tysięcy kilometrów. To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Via Carpatia na terenie Polski będzie mieć długość ok. 700 km. Złożą się na nią odcinki dróg ekspresowych S61, S16, S19 pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Do budowy przygotowywane są kolejne inwestycje powiązane z realizacją trasy. Plany nowych odcinków obejmują ekspresówkę S16 mająca połączyć Via Carpatię na południu, z Via Balticą (S61) na północy. W przygotowaniu jest też brakujący odcinek S19 na północ od Białegostoku, pomiędzy Sokółką a Dobrzyniewem.

Czytaj więcej

Kierowcy jakich marek dostają najwięcej mandatów za przekroczenie prędkości