Podwyżka może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych – poinformowała Dyrekcja w komunikacie wydanym w środę. Stwierdziła, że prognozy ruchu, na podstawie których podjęto decyzję o podwyższeniu opłat, nie uwzględniały trwającej od 24 lutego br. wojny na terenie Ukrainy. - Konflikt ten ma znaczący wpływ zarówno na kwestie społeczne, jak i gospodarcze i nie można go pominąć w analizach dotyczących przyszłego ruchu na autostradzie A4 – podkreśla GDDKiA. Zaapelowała o wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania się sytuacji politycznej za wschodnią granicą Polski.
Najnowsza podwyżka opłat przewidziana na 4 lipca podniesie stawkę za przejazd samochodem osobowym całego płatnego odcinka o długości 61 km do 26 zł. Płacić będziemy po 13 zł na każdej bramce, zamiast 12 zł jak obecnie. Jazda w tę i z powrotem będzie więc kosztować 52 zł. W przypadku większych samochodów wzrost opłat będzie znacznie wyższy – z 35 do 40 zł na bramce, czyli z 70 do 80 zł za odcinek, tj. 160 zł w obie strony. Zarządzająca koncesyjna autostrada spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) chce promować płatności elektroniczne ((A4Go, Telepass, videotolling), oferując zniżki. Kierowcy samochodów osobowych korzystający z takich płatności dalej będą płacić mniej o 3 zł na każdej bramce, czyli o 6 zł mniej za przejazd całym odcinkiem.
Czytaj więcej
Oficjalne statystyki rejestracji samochodów na Ukrainie aktualnie nie istnieją. Instyut Motoryzacyjny Samar za pośrednictwem Stanisława Buczackiego, eksperta Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy podał jakimi samochodami w internecie najczęściej interesują się Ukraincy.
Stalexport argumentuje, że podwyżka to efekt „wzrostu kosztów utrzymania autostrady i prowadzenia inwestycji, związany m.in. z szybko rosnącymi w ostatnim czasie cenami usług, materiałów budowlanych czy nośników energii”. Poprzednia podwyżka opłat miała miejsce w październiku 2020 r. Wtedy GDDKiA także uznała wyższe opłaty za nieuzasadnione. Teraz ocenia, że efektem wyższych stawek może być przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4. To z kolei doprowadziłoby do spadku poziomu bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i mieszkańców okolicznych miejscowości.
Na liczącej 1754 km sieci autostrad opłaty obowiązują na niektórych odcinkach zarządzanych przez GDDKiA: A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica (łącznie 261 km), a także na trzech odcinkach koncesyjnych: 152 km A1 Gdańsk – Toruń; 238 km A2 Konin - Świecko oraz km A4 Katowice – Kraków. Stawki za przejazd odcinkami zarządzanymi przez GDDKiA pozostają niezmienione od ustalenia ich rozporządzeniem z kwietnia 2012 r.