W tym 46 km autostrad, 253 km dróg ekspresowych oraz 46 km dróg klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). To jednak mniej niż w roku 2021, gdy oddano 425 km. Ale przybędzie odcinków, na które kierowcy bardzo czekają. Dzięki oddaniu w drugiej połowie roku ostatniego brakującego odcinka autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem będzie można przejechać pełna szerokością tej trasy od Gdańska do granicy z Czechami. Zakończy się budowa dwóch kolejnych odcinków drogi ekspresowej S7 z Warszawy w stronę Gdańska: Napierki - Mława i Pieńki – Płońsk, a w kierunku południowym - Warszawa Lotnisko - Lesznowola i Lesznowola - Tarczyn Północ. Na małopolskim odcinku tej ekspresówki gotowy powinien być tunel na Zakopiance, a trasa S19 wydłuży się o 28 km na odcinkach Niedrzwica Duża - Kraśnik i Zdziary - Rudnik nad Sanem.
GDDKiA zapowiedziała także połączenie autostrady A1 z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez drogę ekspresową S5, oddanie trzech odcinków S6, kawałka autostrady A18, części zachodniej obwodnicy Łodzi (tej od południa) i kilku obwodnic mających wyprowadzić z miast ruch tranzytowy. Na starcie nowego sezonu w realizacji (tj. w projektowaniu lub w budowie) znajduje się 98 inwestycji z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 1305 km, a także 14 obwodnic z tzw. programu obwodnicowego liczących łącznie 110 km. Branża budowlana ostrzega, że sytuację na niektórych budowach może skomplikować niedostatek oraz postępujący od dłuższego czasu wzrost cen materiałów budowlanych, których część (np. stali, kruszyw czy cementu) sprowadzana była zza wschodniej granicy – Rosji, Ukrainy i Białorusi. GDDKiA zapewnia jednak, że nie zamierza wstrzymywać inwestycji. - Naszym głównym celem na ten moment jest utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania odpowiednio skalkulowanych ofert – zadeklarowała w komunikacie wydanym w środę.
Czytaj więcej
Już 515 fotoradarów działa na polskich drogach – wynika z danych systemu Yanosik. W porównaniu z sierpniem ubiegłego roku ich liczba zwiększyła się o 70. Najwięcej urządzeń zamontowano w województwach pomorskim, mazowieckim oraz wielkopolskim.
W tym roku planowane jest ogłoszenie przetargów na 474 km nowych tras. Chodzi o 340 km dróg ekspresowych, 33 km obwodnic oraz poszerzenie autostrady A2 od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa (88 km). Plany obejmują też dobudowę drugiej jezdni na odcinku S19 Sokołów Małopolski Północ - Jasionka (14 km). Będą również znaczące inwestycje na istniejącej sieci drogowej. 400 mln zł zostanie przeznaczonych na remonty – obejmą 323 km. Prace obejmą m.in. przeszło 33-kilometrowy odcinek (w rozbiciu na dwie jezdnie) autostrady A4 pomiędzy Górą św. Anny i granicą województw śląskiego i opolskiego, który zaczęto remontować jeszcze w ub. roku, niemal 12-kilometrowy odcinek drogi S86 łączącej Katowice z Sosnowcem czy 4-kilometrowy fragment mazowieckiego przebiegu drogi ekspresowej S8 Radzymin – Wola Rasztowska. Do tego dojdą remonty odcinka drogi krajowej 62 Rzepki – Gałki na Mazowszu, fragmentu DK25 w Wielkopolsce będącego obejściem Stawiszyna, a także prace na łącznicach węzłów autostrady A4 Kraków Bielany oraz Kraków Tyniec. Planowane są ponadto przetargi na 76 przedsięwzięć obejmujących przebudowę lub rozbudowę dróg krajowych o łącznej długości 440 km.
Czytaj więcej
Dziewięć firm chce projektować pierwszy fragment Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otworzyła we wtorek oferty ogłoszonego w grudniu ubiegłego roku przetargu.