Analitycy Carsmile obliczyli, że obecnie na nowy samochód oczekuje się od 6 do 9 miesięcy. Jest to znacząca zmiana względem sierpnia tego roku, kiedy ten czas wynosił około 5 miesięcy – wskazuje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. Zaznaczył jednak, że wspomniane 6-9 miesięcy to średnia. Są modele, które mogą być dostępne w dwa miesiące. "Na drugim biegunie są modele, na które poczekamy rok czy półtora" – podał Knitter.
Czytaj więcej
Jeśli dopłaty do leasingu nie będą fikcją, tylko realnym programem, to na koniec 2022 co dziesiąt...
Kolejnym ciosem dla klientów jest fala podwyżek. Obecnie producenci zmieniają cenniki aut co półtora miesiąca, a ich zakres to średnio 2-4 proc. Z wyliczeń Carsmile wynika, iż miesięczny abonament za samochód w październiku wyniósł 1750 zł netto (2153 zł brutto). - Dla umów zawartych w styczniu było to 1494 zł netto (1837 zł brutto) – wskazał wiceprezes Carsmile. Tym samym między styczniem a październikiem średnia rata za samochód wzrosła o 256 zł netto, czyli o 315 zł brutto, co daje różnicę o 17 proc.
Czytaj więcej
Problem z dostępnością półprzewodników może potrwać dłużej niż się spodziewano. Według raportu „P...
Knitter wskazał, że 17 proc. to faktyczna inflacja na rynku motoryzacyjnym w okresie jedynie 10 miesięcy tego roku. - Jest to wypadkowa wzrostu cen katalogowych pojazdów, znacznego ograniczenia rabatów, wzrostu kosztów serwisowania oraz wydatków na ubezpieczenie auta – podsumował. Prognozy Carsmile sugerują, że w 2021 roku, ceny transakcyjne nowych aut będą w efekcie większe o 15-20 proc. względem ubiegłego roku.