Firmy Carsmile, Otomoto oraz MC2 Innovations stworzyły Cyfrowy Paszport Pojazdu. „Dzięki połączeniu technologii blockchain oraz kompleksowej inspekcji pojazdu według standaryzacji ISO, Cyfrowy Paszport Pojazdu będzie dokumentował stan techniczny auta w sposób niepodważalny i nienaruszalny” – wyjaśniła prezes MC2 Innovations Anna Streżyńska, która jako minister cyfryzacji odpowiadała za projekt mObywatel, współtworzyła CEPiK, jak też usługę „Historia pojazdu”. W jej ocenie będzie to najbardziej wiarygodny i kompleksowy dokument potwierdzający stan techniczny samochodu.
CZYTAJ TAKŻE: Drożeją używane samochody. Pandemia winduje popyt
Prezes MC2 Innovations przypomniała również, że w Polsce co roku zawieranych jest ok.2,5 mln transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych. Problemem tego rynku jest asymetria informacyjna – sprzedający wie więcej o stanie technicznym samochodu niż kupujący. W efekcie obie strony nie mają do siebie zaufania i prowadzi do zakupu np. tańszego i starszego pojazdu, w myśl zasady i tak jakieś wady wyjdą podczas eksploatacji. Badania przeprowadzone na zlecenie twórców cyfrowego paszportu pojazdu wynika, że 75 proc. nabywców zadeklarowało konieczność wykonania naprawy w ciągu pół roku od jego zakupu, a co drugi doświadczył problemu ukrytej wady. 70 proc. respondentów zgodnie stwierdziła, że wystawiane na sprzedaż samochody wyglądają lepiej niż jest w rzeczywistości.
Jak wyjaśnia Arkadiusz Zaremba, szef Otomoto Klik i dyrektor zarządzający w Carsmile, nowe rozwiązanie ma zmniejszyć asymetrię informacji. „W perspektywie kilku lat nowa technologia powinna doprowadzić do zmniejszenia liczby starych, wątpliwych technicznie samochodów na polskich drogach, a dzięki temu przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego” – ocenił. Zgodnie z przedstawionymi założeniami, Cyfrowy Paszport Pojazdu ma być wydawany po uprzednim dokonaniu oględzin auta, zgodnie ze standardami DEKRA oraz ISO 9001:2015. Oznacza to sprawdzenie 120 elementów samochodu w tym m.in.: powłoki lakierniczej, opon, elementów wnętrza, silnika, podwozia, układu kierowniczego, elektroniki czy wyposażenia.