Nowa droga stanie się częścią połączenia północnego korytarza drogowego, prowadzącego od niemieckiej granicy, do przejścia granicznego z Litwą. Planowana S10 połączy się w Bydgoszczy z S5 na węźle Nowe Marzy, gdzie dalej pobiegnie S7 do Ostródy, S51 do Olsztyna, S16 do Ełku oraz skrzyżowania z S61 (Via Baltica). „Pierwsze fragmenty S10, o łącznej długości ok. 63 km, już powstały. Większość trasy pomiędzy Szczecinem i Toruniem jest na etapie opracowywania dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) lub w trakcie jej procedowania. Dla odcinka od Torunia do połączenia z Obwodnicą Aglomeracyjną Warszawy opracowano Studium korytarzowe z wstępnymi, możliwymi wariantami poprowadzenia trasy” – podaje Dyrekcja.
CZYTAJ TAKŻE: Budowa obwodnic nabiera tempa
Obecną sytuację drogi S10 można podzielić na różne województwa. W zachodniopomorskim, początkiem nowej drogi będzie węzeł Szczecin Kijewo przy połączeniu z autostradą A6. „W październiku 2020 roku GDDKiA złożyła wniosek o wydanie DŚU dla początkowego odcinka trasy od węzła Szczecin Kijewo do węzła Szczecin Zdunowo (granica m. Szczecin) o długości 6 km” – wskazało GDDKiA. Prace przygotowawcze będą kontynuowane, po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), w ramach umowy na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Wykonawca będzie musiał przebudować część obecnej dwujezdniowej trasy, a na dalszym fragmencie zbudować drogę w nowym śladzie, omijając osiedle Płonia w Szczecinie. Od granicy Szczecina do końca obwodnicy Stargardu trasa jest już gotowa. Jesienią 2020 roku została zakończona budowa drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki, co pozwoliło na uzyskanie drogi o klasie ekspresowej, przez cały 26 km odcinek.
fot. GDDKiA
Dla fragmentu Stargard – Piła (108 km) uzyskiwana jest decyzja DŚU. To ona określi korytarz przebiegu drogi. Decyzja ma zostać wydana jeszcze w lipcu 2021 roku. „Postępowanie w sprawie wydania DŚU nie obejmuje obwodnicy Wałcza w ciągu S10, bo ten odcinek o długości 18 km jest już gotowy. Został udostępniony kierowcom pod koniec 2020 roku” – relacjonuje GDDKiA. GDDKiA podała jednocześnie, że brakujące fragmenty S10 na Pomorzu Zachodnim (łącznie to 114 km) mają zapewnione środki w wysokości 40,6 mln zł na prace przygotowawcze. Do połowy 2023 roku zostanie wykonana Koncepcja programowa wraz z badaniami podłoża.