Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta będzie częścią drogi ekspresowej S7 i będzie miała łączną długość 31,8 km. To bardzo istotna inwestycja dla Trójmiasta — w przyszłości ma odciążyć ruch i zmniejszyć liczbę samochodów przejeżdżających przez aglomerację trójmiejską. Finalnie połączy też obwodnicę południową Gdańska z Trasą Kaszubską. Cały przebieg nowej trasy będzie miał parametry drogi ekspresowej, tworząc zewnętrzną obwodnicę obok istniejącej już obwodnicy Trójmiasta.
Czytaj więcej
W ciągu budowanej trasy S1 powstała jedna z najdłuższych i najwyższych estakad w Polsce. Kierowcy...
Nowa trasa ma znaczenie nie tylko regionalne, ale także europejskie. Droga ekspresowa S7 znajduje się w sieci kompleksowej TEN-T, stanowiąc element Korytarza Bałtyk–Adriatyk, zwanego również Drogą Bursztynową. Łączy on porty nadbałtyckie z portami nad Adriatykiem. Trasa obejmuje 28 obiektów inżynieryjnych, 16 przejść dla zwierząt, ekrany akustyczne oraz oczywiście dwa pasy jezdni w każdym kierunku. Budowa dwóch odcinków OMT będzie kosztować łącznie 2,89 mld zł (wliczając jeszcze nieotwarty fragment). Dzięki unijnemu programowi FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko) 34 procent tej kwoty — ponad 1 mld zł — zostało pokryte z dofinansowania Unii Europejskiej.
Kolejny odcinek obwodnicy ma zostać oddany po wakacjach
Według szacunków drogowców OMT przejmie około 30 procent ruchu dotychczasowej obwodnicy Trójmiasta, a także odciąży drogi lokalne. Ma to szczególne znaczenie dla mieszkańców Żukowa, liczącego ok. 7 tysięcy mieszkańców, gdzie zbiegają się dwie trasy (drogi nr 20 i 7), a codziennością są problemy z korkami. Na otwarcie całej obwodnicy trzeba jednak poczekać do końca roku. Wówczas cały odcinek — od Chwaszczyna przez Żukowo do węzła Gdańsk-Południe — będzie miał długość ok. 32 km. Zakończenie robót na drugim odcinku planowane jest na 15 września 2025 roku.
Czytaj więcej
Znak stop jest jednym z najbardziej rzucających się w oczy znaków drogowych na drodze. Czerwony o...