Ubiegły tydzień przyniósł duży ruch wokół budowy obwodnic. Chodzi nie tylko o kończone inwestycje, ale i te dopiero rozpoczynane. Są to zarówno przedsięwzięcia wspierane z unijnych programów operacyjnych jak również z rządowego projektu zakładającego budowę 100 obwodnic wokół mniejszych miast.

W weekend udało się wreszcie otworzyć obwodnicę Wałcza na Zachodnim Pomorzu. Dwujezdniowa trasa o długości 18 km w ciągu drogi ekspresowej S10 wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy, w tym ponad 3 tys. ciężarówek, które każdej doby przejeżdża przez samo centrum miasta. Obwodnice budował szczeciński Energopol. Z oporami, bo po zrealizowaniu około 85 proc. prac. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wypowiedziała firmie umowę w październiku ubiegłego roku. Jeszcze w grudniu 2019 r. ruszyły przetargi na dokończenie inwestycji. Podzielono ją na kilka zadań,. które zrealizowały PORR, Budimex, Pol Dróg Drawsko Pomorskie i GZD – Saferoad Grawil. W miejscowości Smolajny w województwie warmińsko-mazurskim budowa obwodnicy dopiero rusza. Pobiegnie w ciągu drogi nr 51. Kontrakt o wartości blisko 26 mln zł zrealizuje Budimex. Obwodnica będzie miała około 1,8 km długości i pobiegnie w istniejącym oraz częściowo w nowym śladzie. Powstaną też dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, chodniki i ścieżki rowerowe, dwie pary zatok autobusowych oraz przejścia dla pieszych. Obwodnica pozwoli wyprowadzić ze Smolajn ruch tranzytowy, co odciąży lokalny układ komunikacyjny, a także poprawi parametry drogi krajowej nr 51 w tym rejonie, stanowiącej północny wylot z Olsztyna w kierunku granicy państwa.

CZYTAJ TAKŻE: W połowie 2021 roku pojedziemy obwodnicą Wałbrzycha

Drogowcy mogą także rozpocząć budowę blisko 25-kilometrowej obwodnicy Olesna. W końcu ub. tygodnia opolski wojewoda wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przedsięwzięcie warte 694 mln zł wykona konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Obwodnica będzie docelowo stanowiła fragment drogi ekspresowej S11 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Początek trasy będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu miejscowości Kolonia Ciarka w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą drogę krajową nr 11 z drogą ekspresową S11. Koniec – na granicy woj. opolskiego i śląskiego. Tam dołączy do krajowej „11” w pobliżu Łomnicy. W ramach inwestycji powstaną 24 mosty i wiadukty, węzeł Olesno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami oraz kolejne dwa ronda w ciągu obwodnicy. Projekt przewiduje także budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowę infrastruktury technicznej.

W ubiegłym tygodniu podpisana została umowa na projekt budowlany 6-kilometrowej obwodnicy Kołbaskowa w ciągu drogi krajowej nr 13. Zaprojektuje ją szczecińska firma DiM. Obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główną ruchu przyspieszonego) i rozpocznie się kilkaset metrów od granicy polsko-niemieckiej. Ominie od wschodu Kołbaskowo i włączy się w nowy węzeł drogowy Szczecin Zachód, który przewidziany jest do realizacji w ramach obwodnicy Przecławia i Warzymic. Ogłoszenie przetargu na budowę planowane jest w 2023 roku. – Obwodnica Kołbaskowa stanie się początkiem przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Wpisuje się w system transportowy, który budujemy na Zachodnim Pomorzu – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. DK 13 łączy granicę polsko-niemiecką w Rosówku z autostradą A6 i centrum Szczecina, więc obwodnica będzie kolejnym elementem nowego przebiegu tej drogi. Wraz z biegnącą od autostrady A6 do Szczecina obwodnicą Przecławia i Warzymic umożliwi całkowite wyprowadzenie pozamiejskiego odcinka tej drogi poza obszary zabudowane.

CZYTAJ TAKŻE: Południowa obwodnica Warszawy na ukończeniu

Obwodnice okazują się nie mniej ważne od budowy tranzytowych szybkich tras. W ramach rządowego programu budowy obwodnic powstanie do 2030 roku 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Mają to być trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 ton na oś. Koszt realizacji programu został oszacowany na blisko 28 mld zł. Będzie finansowany z Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do zakładanych efektów inwestycji należy poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polacy zmienili swoje preferencje. Nie chcą aut z małym silnikiem

Przez 15 lat mocno zmieniły się preferencje Polaków względem samochodów osobowych. Najszybciej rosła liczba ...

Rolls Royce Wraith Kryptos: Auto z ukrytą wiadomością

Kolekcjonerskie, krótkie serie luksusowych czy sportowych samochodów to zawsze nie lada gratka dla kolekcjonerów. ...

Zły stan dróg w Polsce. Cypr i Grecja dużo wyżej w rankingu

Stan dróg w Polsce z roku na rok poprawia się, mimo to w mozolnym ...

Lexus RX 300 – Klasyka gatunku

Styl, komfort i dynamika. Ale to nie wszystko, bo w Lexusie RX jest jakaś ...

Zdjęcie tygodnia: Kryzys paliwowy na Kubie

Sankcje USA nałożone na państwową wenezuelską firmę naftową PDVSA wywołały kryzys paliwowy an Kubie. ...

Sergio Marchionne już nie jest szefem Fiata.

Fiat bez człowieka-legendy

Legenda motoryzacyjnego biznesu odchodzi - Fiat Chrysler niespodziewanie ogłosił w sobotę, że Sergio Marchionne ...