Mercedes przenosi produkcję swojego największego hitu do USA

Mercedes ogłosił przeniesienie produkcji modelu GLC do swojej fabryki w Tuscaloosa w stanie Alabama (USA). Decyzja ta stanowi bezpośrednią odpowiedź na wprowadzone przez administrację Donalda Trumpa 25-proc. cła na importowane samochody oraz rosnące koszty międzynarodowych łańcuchów dostaw.

Publikacja: 24.06.2025 07:46

Obecnie fabryka Mercedesa w Tuscaloosa produkuje około 260 tys. samochodów rocznie, w tym modele GLE

Obecnie fabryka Mercedesa w Tuscaloosa produkuje około 260 tys. samochodów rocznie, w tym modele GLE, GLS, GLE Coupe oraz elektryczne EQS SUV i EQE SUV

Foto: mat. prasowe

Produckja GLC w Tuscaloosa w stanie Alabama ma wystartować do końca 2027 roku. Do tej pory ten model był produkowany w Bremen w Niemczech. Średniej wielkości SUV to najpopularniejszy model Mercedesa na świcie i nr jeden w USA, ze sprzedażą ponad 64 000 sztuk w 2024 roku. Fabryka w Alabamie będzie produkowała GLC głównie na rynek północnoamerykański, podczas gdy fabryka w Bremen nadal będzie obsługiwać resztę świata. Obecnie fabryka Mercedesa w Tuscaloosa produkuje około 260 tys. samochodów rocznie, w tym modele GLE, GLS, GLE Coupe oraz elektryczne EQS SUV i EQE SUV.

Mercedes GLC

Mercedes GLC

Foto: mat. prasowe

Decyzja Mercedesa nie jest przypadkowa. W kwietniu 2025 roku administracja Trumpa wprowadziła 25-proc. cła na importowane auta, powołując się na Sekcję 232 ustawy o ekspansji handlowej z 1962 roku, jako środek ochrony bezpieczeństwa narodowego. Według analizy Center for Automotive Research, cła Trumpa mogą zwiększyć koszty amerykańskich producentów samochodów o około 108 miliardów dolarów w 2025 roku. Mercedes szacuje, że przeniesienie produkcji może kosztować firmę około 1,7 miliarda dolarów dodatkowych kosztów. W odpowiedzi na presję branży, administracja Trumpa złagodziła niektóre aspekty ceł, oferując producentom kredyty do 15 proc. wartości na auta produkowane w USA, które można wykorzystać na bezcłowy import części na okres dwóch lat.

Czytaj więcej

Mercedes GLC: Sequel, który musi się udać

Przeniesienie produkcji następuje w trudnym okresie dla koncernu. W pierwszym kwartale 2025 roku Mercedes odnotował spadek przychodów o 7,4 proc. do 33,22 miliarda euro, a zysk netto spadł o 42,8 proc. do 1,731 miliarda euro. Firma ostrzega, że obecna zmienność polityki celnej utrudnia wiarygodną ocenę rozwoju biznesu na pozostałą część roku. Mimo trudności, Mercedes planuje kompleksowy program poprawy wydajności zwany "Next Level Performance", mający na celu obniżenie kosztów produkcji o 10 proc. do 2027 roku. Koncern zapowiedział również program odkupu własnych akcji o wartości do 5 miliardów euro w ciągu najbliższych 24 miesięcy.

Mercedes GLC

Mercedes GLC

Foto: mat. prasowe

Fabryka w Tuscaloosa, działa od 1997 roku. Był pierwszą fabryką Mercedesa poza Niemcami. Pracuje w niej około 6000 pracowników i eksportuje około 60 proc. swojej produkcji, czyniąc z Mercedesa jednym największych eksporterów samochodowych z USA. Zgodnie z prognozami przygotowanymi przez AutoForecast Solutions, Mercedes może wyprodukować ponad 50 000 sztuk GLC w pierwszym pełnym roku produkcji w zakładzie w Alabamie. Problemem może być jednak pochodzenie części. Pomimo montażu w USA, SUV-y Mercedesa produkowane w Tuscaloosa zawierają zaledwie około 10 proc. części pochodzenia amerykańskiego – wynika z dokumentów NHTSA. Np. silniki do auta pochodzą z Niemiec, a skrzynie biegów z Rumunii.

Mercedes GLC

Mercedes GLC

Foto: mat. prasowe

Eksperci są pewni – cła Trumpa wpłyną na wzrost cen samochodów

Mercedes nie jest jedyną firmą reagującą na amerykańską politykę celną. Trump cytował serię niedawnych ogłoszeń inwestycyjnych, w tym plany General Motors dotyczące zainwestowania 4 miliardów dolarów w trzy amerykańskie zakłady oraz 21-miliardową inwestycję Hyundaia ogłoszoną w marcu, obejmującą nową amerykańską hutę stali. Oprócz ekspansji w Alabamie, Mercedes planuje również inwestycje w swoim zakładzie w Charleston w Południowej Karolinie, w którym produkowane są modele Sprinter, którą CEO Ola Källenius opisał jako "znaczącą inwestycję w zupełnie nową klasę" lekkich pojazdów użytkowych. Analitycy przewidują, że nałożone przez Trumpa 25-proc. cła na samochody mogą prowadzić do wzrostu cen o 15-20 proc. na auta objęte taryfikacją, a reszta modeli będzie droższa o około 5 proc. Może to wpłynąć negatywnie na sprzedaż, szczególnie w segmencie samochodów poniżej 30 000 dolarów.

Mercedes GLC Coupe

Mercedes GLC Coupe

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Hit sprzedaży Mercedesa przechodzi największą zmianę w historii modelu

Produckja GLC w Tuscaloosa w stanie Alabama ma wystartować do końca 2027 roku. Do tej pory ten model był produkowany w Bremen w Niemczech. Średniej wielkości SUV to najpopularniejszy model Mercedesa na świcie i nr jeden w USA, ze sprzedażą ponad 64 000 sztuk w 2024 roku. Fabryka w Alabamie będzie produkowała GLC głównie na rynek północnoamerykański, podczas gdy fabryka w Bremen nadal będzie obsługiwać resztę świata. Obecnie fabryka Mercedesa w Tuscaloosa produkuje około 260 tys. samochodów rocznie, w tym modele GLE, GLS, GLE Coupe oraz elektryczne EQS SUV i EQE SUV.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Tu i Teraz
Tesla wstrzyma produkcję Modeli Y i Cybertruck. Taśmy będą wyłączone przez tydzień
Tu i Teraz
Ceny paliw w górę. To efekt konfliktu na Bliskim Wschodzie
Tu i Teraz
Ferrari zdyskwalifikowane z 24h Le Mans. Odebrano miejsce jednej załodze
Tu i Teraz
Szef Renault opuszcza przemysł motoryzacyjny. Przenosi się do Gucci
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Tu i Teraz
Mercedes zgarnął dwa ogromne wojskowe zamówienia