Reklama
Rozwiń

Problematyczny odcinek obwodnicy Warszawy z tunelem za ponad miliard złotych

Po dziesięciu latach sporów sądowych, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna projektowanie warszawskiej obwodnicy od nowa. Planowany tunel może stać się jednym z najdłuższych w Polsce i kosztować ponad miliard złotych.

Publikacja: 28.06.2025 09:52

Jeden z możliwych wariantów przebiegu nowej trasy to tunel, który byłby jednym z najdłuższych w Pols

Jeden z możliwych wariantów przebiegu nowej trasy to tunel, który byłby jednym z najdłuższych w Polsce

Foto: AdobeStock

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła strategiczną decyzję w sprawie najbardziej problematycznego odcinka polskiej sieci drogowej. W marcu 2025 roku wycofała wnioski o wydanie decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) i zapowiedziała nowe podejście, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Dla WOW jest to kluczowy, 14-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S17, który ma domknąć ring wokół stolicy. Trasa ma połączyć węzeł Drewnica na skrzyżowaniu z S8 z węzłem Warszawa Wschód, umożliwiając docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy Warszawy.

Znaczenie inwestycji wykracza daleko poza lokalny transport. Droga ekspresowa S17 prowadzi z centrum Polski do granicy z Ukrainą, pełniąc ważną rolę zarówno w ruchu wewnętrznym, jak i międzynarodowym. Docelowo trasa ma mieć ponad 320 km długości, z czego kierowcy korzystają na razie z ponad 180 km — od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy aż do węzła Piaski Wschód. Historia problemów ze Wschodnią Obwodnicą Warszawy sięga 2015 roku, kiedy GDDKiA wystąpiła do RDOŚ w Warszawie z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej, proponując trasę od węzła Warszawa Wschód przez nasyp w centrum Wesołej do trasy S8. Wybór tak zwanego „wariantu zielonego” wywołał natychmiastowy sprzeciw mieszkańców.

Czytaj więcej

Otwarty pierwszy odcinek ważnej obwodnicy Trójmiasta

Procedury administracyjne szybko się skomplikowały. Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie mieszkał w pobliżu planowanej trasy, więc aby nie być posądzonym o stronniczość, podjął decyzję o wyłączeniu stołecznego RDOŚ z procedury decyzyjnej. Sprawa trafiła do RDOŚ w Białymstoku, który w 2018 roku wydał pozytywną decyzję. Jednak w 2021 roku Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił tę decyzję, argumentując, że sprawą powinna zająć się warszawska, a nie białostocka RDOŚ. Ostatnie wyroki sądowe z listopada 2024 i stycznia 2025 roku ponownie skierowały sprawę do rozpatrzenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, wydłużając niepewność o kolejne miesiące.

W II kwartale 2025 roku GDDKiA planuje ogłosić przetarg na wybór biura projektowego, którego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy — z naciskiem na rozwiązania tunelowe. To radykalna zmiana podejścia po latach impasu. Tunel może stać się jednym z najdłuższych obiektów tego typu w Polsce. Dla porównania, obecnie rekord należy do tunelu pod Ursynowem w ciągu południowej obwodnicy Warszawy na drodze ekspresowej S2, którego długość wynosi 2355 metrów. Najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce jest konstrukcja w Starych Bogaczowicach w ciągu S3, mierząca około 2,3 kilometra.

GDDKiA skłania się do droższego rozwiązania – tunelu za ponad miliard złotych

Choć dokładne koszty tunelowego wariantu nie zostały jeszcze oszacowane, zakłada się, że wartość realizacji drogi ekspresowej S17 Ząbki–Zakręt wyniesie potencjalnie około 1,2 mld złotych dla wariantu z nasypem. Rozwiązanie tunelowe będzie znacznie droższe, ale może okazać się jedyną politycznie akceptowalną opcją. Do zakończenia budowy ekspresowej S17 brakuje ok. 130 km, z czego ok. 16 km stanowi niezwykle ważny fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy, domykający ring wokół stolicy. Realizacja pozostałych odcinków trasy postępuje — jeszcze w 2025 roku mają rozpocząć się prace budowlane na trzech odcinkach w kierunku Hrebennego, o łącznej długości ok. 47 km.

Czytaj więcej

To będzie jedna z najdłuższych i najwyższych estakad w Polsce. Otwarcie w tym roku

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła strategiczną decyzję w sprawie najbardziej problematycznego odcinka polskiej sieci drogowej. W marcu 2025 roku wycofała wnioski o wydanie decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) i zapowiedziała nowe podejście, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Dla WOW jest to kluczowy, 14-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S17, który ma domknąć ring wokół stolicy. Trasa ma połączyć węzeł Drewnica na skrzyżowaniu z S8 z węzłem Warszawa Wschód, umożliwiając docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy Warszawy.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Tu i Teraz
Otwarty pierwszy odcinek ważnej obwodnicy Trójmiasta
Tu i Teraz
Mercedes przenosi produkcję swojego największego hitu do USA
Tu i Teraz
Tesla wstrzyma produkcję Modeli Y i Cybertruck. Taśmy będą wyłączone przez tydzień
Tu i Teraz
Ceny paliw w górę. To efekt konfliktu na Bliskim Wschodzie
Tu i Teraz
Ferrari zdyskwalifikowane z 24h Le Mans. Odebrano miejsce jednej załodze