Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła strategiczną decyzję w sprawie najbardziej problematycznego odcinka polskiej sieci drogowej. W marcu 2025 roku wycofała wnioski o wydanie decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) i zapowiedziała nowe podejście, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Dla WOW jest to kluczowy, 14-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S17, który ma domknąć ring wokół stolicy. Trasa ma połączyć węzeł Drewnica na skrzyżowaniu z S8 z węzłem Warszawa Wschód, umożliwiając docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy Warszawy.
Znaczenie inwestycji wykracza daleko poza lokalny transport. Droga ekspresowa S17 prowadzi z centrum Polski do granicy z Ukrainą, pełniąc ważną rolę zarówno w ruchu wewnętrznym, jak i międzynarodowym. Docelowo trasa ma mieć ponad 320 km długości, z czego kierowcy korzystają na razie z ponad 180 km — od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy aż do węzła Piaski Wschód. Historia problemów ze Wschodnią Obwodnicą Warszawy sięga 2015 roku, kiedy GDDKiA wystąpiła do RDOŚ w Warszawie z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej, proponując trasę od węzła Warszawa Wschód przez nasyp w centrum Wesołej do trasy S8. Wybór tak zwanego „wariantu zielonego” wywołał natychmiastowy sprzeciw mieszkańców.
Czytaj więcej
16,3 kilometrowy fragment długo wyczekiwanej Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT) został of...
Procedury administracyjne szybko się skomplikowały. Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie mieszkał w pobliżu planowanej trasy, więc aby nie być posądzonym o stronniczość, podjął decyzję o wyłączeniu stołecznego RDOŚ z procedury decyzyjnej. Sprawa trafiła do RDOŚ w Białymstoku, który w 2018 roku wydał pozytywną decyzję. Jednak w 2021 roku Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił tę decyzję, argumentując, że sprawą powinna zająć się warszawska, a nie białostocka RDOŚ. Ostatnie wyroki sądowe z listopada 2024 i stycznia 2025 roku ponownie skierowały sprawę do rozpatrzenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, wydłużając niepewność o kolejne miesiące.
W II kwartale 2025 roku GDDKiA planuje ogłosić przetarg na wybór biura projektowego, którego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy — z naciskiem na rozwiązania tunelowe. To radykalna zmiana podejścia po latach impasu. Tunel może stać się jednym z najdłuższych obiektów tego typu w Polsce. Dla porównania, obecnie rekord należy do tunelu pod Ursynowem w ciągu południowej obwodnicy Warszawy na drodze ekspresowej S2, którego długość wynosi 2355 metrów. Najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce jest konstrukcja w Starych Bogaczowicach w ciągu S3, mierząca około 2,3 kilometra.