W październiku liczba wwożonych do kraju samochodów zmalała zarówno w porównaniu z ubiegłym rokiem jak i z wrześniem. Jak podał Instytut Samar, zarejestrowano nieco ponad 81,7 tys. sprowadzonych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. To mniej o 13,2 proc. w porównaniu rok do roku. W ujęciu skumulowanym liczony od stycznia prywatny import wyniósł 712,2 tys. aut i okazał się mniejszy od tego z pierwszych dziesięciu miesięcy 2019 r. o 17 proc.
CZYTAJ TAKŻE: Teraz w bazie CEPiK sprawdzisz historię używanego auta z Niemiec i Francji
Wcześniejsze prognozy zakładające na koniec roku wielkość importu na poziomie nawet 100 tys. samochodów miesięcznie są w obecnej sytuacji mało realne. Trudno się bowiem spodziewać, aby przy obecnie spadającym poparciu rząd PiS zdecydował się na niepopularny krok, jakim byłaby podwyżka akcyzy. W dodatku gwałtowny rozwój pandemii będzie hamował import. Dla samych importerów dodatkową komplikacją mogą znowu okazać się ograniczenia w działalności urzędów i wydziałów komunikacji. Dalszy brak ograniczeń dla wieku sprowadzanych aut będzie zapewne przyczyniał się do dalszego starzenia się parku samochodów na polskich drogach. Z najnowszych danych Samaru wynika, że średni wiek sprowadzanych do Polski używanych samochodów wynosi już 12 lat. W przypadku aut z silnikami benzynowymi średnia jest jeszcze wyższa – 12 lat i 11 miesięcy. Średnia dla diesli jest niższa i nie przekracza 11 lat. Zarazem w statystykach importu widać słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z tym napędem w październikowym imporcie aut osobowych miały 42,1-procentowy udział. Przy czym trend spadkowy utrzymuje się od marca tego roku, a obecnie (trend 12-miesięczny) spadł do poziomu 43,0 proc.
Głównym kierunkiem importu pozostają Niemcy, następnie Francja, Belgia i Holandia. Mocno rośnie popyt na samochody sprowadzane z USA: od stycznia import z tego kraju wzrósł r/r o 9 proc. do 30,2 tys. aut. Jeszcze bardziej, bo o prawie jedną trzecią, zwiększył się import z Kanady. Najpopularniejszą sprowadzaną marką w 2020 r. jest Volkswagen, następnie Opel, Ford, Audi, Renault i BMW. W modelach liderem jest Audi A4, który wyprzedza Volkswagena Golfa i Opla Astrę.