Z państwowych autostrad znikną szlabany

Nowa forma poboru opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrad zarządzanych przez państwo ma być wprowadzona w IV kwartale 2021 r. – poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Finansów. Chodzi o dwie trasy: autostradę A2 na odcinku pomiędzy Strykowem a Koninem oraz autostradę A4 pomiędzy Gliwicami a Wrocławiem (Sośnica – Bielany Wrocławskie).

Publikacja: 31.08.2020 19:59

Z państwowych autostrad znikną szlabany

Foto: moto.rp.pl

Będą dwie możliwości opłacenia przejazdu: zakup biletu autostradowego lub płatność poprzez aplikację mobilną, podobnie jak ma to miejsce w przypadku samochodów ciężarowych. Ministerstwo anulowało zarazem ogłoszony w styczniu tego roku przetarg na pobieranie opłat poprzez system videotollingu. Miałby okazać się nieopłacalny wobec już istniejącego systemu obsługującego pobór opłat od ruchu ciężarowego. – Budowa osobnego systemu informatycznego, tylko dla dwóch odcinków autostrad, obsługujących jedynie część podróżnych, którzy zdecydują się korzystać z videotollingu jest niezasadna – tłumaczył Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji. Jego zdaniem videotolling nie rozwiązałby, a jedynie ograniczyłoby problem tworzących się korków przed bramkami.

CZYTAJ TAKŻE: Jak płacimy za autostrady w Europie?

Bilet autostradowy będzie można kupić poprzez kanały online, np. serwis internetowy, terminale samoobsługowe czy aplikację mobilną (udostępniona zostanie przez resort finansów lub przez partnerów zewnętrznych). Ma być także dostępny na stacjach paliw i w kioskach. Zaletą biletu byłby – dla niektórych użytkowników – brak konieczności przekazywania danych lokalizacyjnych i wykorzystywania urządzenia z nadajnikiem GPS.

"Punkt poboru opłat w Balicach na autostradzie A4"

Fot. Piotr Guzik/Fotorzepa

moto.rp.pl

Od początku lipca 2020 r. za pobór opłat odpowiada Krajowa Administracja Skarbowa (KAS). Według poniedziałkowej informacji resortu finansów, będzie ona dążyła do odejścia od manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i poboru wszystkich opłat drogowych w jednym systemie – jak to określono – w dłuższym horyzoncie czasu. – Ze względu na umowy z podwykonawcami na obsługę bramek, najwcześniejszy możliwy termin zaprzestania poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób manualny to IV kwartał 2021 r. Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej może zostać uruchomiona wcześniej – poinformował resort. Na razie łączna długość płatnych odcinków autostrad wynosi 728 km, podczas gdy cała polska sieć autostradowa liczy 1694 km.

CZYTAJ TAKŻE: Stalexport podwyższa opłaty na A4 Katowice-Kraków. GDDKiA protestuje

Trzy odcinki są koncesyjne: A1 Rusocin – Nowa Wieś (ok. 152 km), A2 Konin – Świecko (ok. 255 km) oraz A4 Katowice – Kraków (ok. 60 km). Opłaty na nich pobierają zarządzający autostradą koncesjonariusze. Z kolei na dwóch odcinkach autostrad będących w zarządzie GDDKiA: A2 Konin – Stryków (ok. 99 km) oraz A4 Wrocław – Sośnica (ok. 162 km) za pobór opłat odpowiada od lipca KAS.

Będą dwie możliwości opłacenia przejazdu: zakup biletu autostradowego lub płatność poprzez aplikację mobilną, podobnie jak ma to miejsce w przypadku samochodów ciężarowych. Ministerstwo anulowało zarazem ogłoszony w styczniu tego roku przetarg na pobieranie opłat poprzez system videotollingu. Miałby okazać się nieopłacalny wobec już istniejącego systemu obsługującego pobór opłat od ruchu ciężarowego. – Budowa osobnego systemu informatycznego, tylko dla dwóch odcinków autostrad, obsługujących jedynie część podróżnych, którzy zdecydują się korzystać z videotollingu jest niezasadna – tłumaczył Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji. Jego zdaniem videotolling nie rozwiązałby, a jedynie ograniczyłoby problem tworzących się korków przed bramkami.

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie