Polska ma jedne z droższych autostrad w Europie. Już za półtora miesiąca przejechanie niespełna 60-kilometrowego odcinka koncesyjnej autostrady pomiędzy Katowicami a Krakowem będzie kosztować kierowców samochodów osobowych 24 zł, zamiast obecnych 20 zł.

Od marca 2020 r. po 22 złote płaci się na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem – o 2 złote drożej niż na początku roku. To równowartość ok. 10 euro za 100 km, podczas gdy we Francji płaci się ok. 9 euro za 100 km, podobnie we Włoszech. Taniej jest dopiero na autostradzie A1 Toruń – Gdańsk, gdzie opłata (20 gr za kilometr) wynosi niecałe 30 zł, jeszcze taniej na odcinku A4 Wrocław – Gliwice (tylko 10 gr za kilometr), za który płaci się niewiele ponad 16 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Dopłaty, ulgi i złomowanie. Europa pomaga motoryzacji

Część krajów stosuje winiety: w zależności od kraju można wykupić winiety tygodniowe, 10-dniowe, miesięczne lub roczne. Ten system poboru opłat foruje użytkowników, którzy codziennie lub bardzo często korzystają z płatnych dróg. Plusem jest także brak bramek i kolejek. Jednak dla turystów, którzy dwukrotnie przejadą przez dany kraj, koszt może być proporcjonalnie wyższy. W Polsce rozważano wprowadzenie winiet, ale odrzucono je, gdyż uznano, że taki system nie zapewnia wysokiej szczelności.

Winiety obowiązują w Austrii (ale pobierane są dodatkowe opłaty za przejazd niektórych dróg i tuneli), Bułgarii, Czechach, Mołdawii (na wszystkie drogi), w Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii (dodatkowa opłata pobierana jest za przejazd tunelami: Munt la Schera i Grand St. Bernard) oraz na Węgrzech. Systemy z płatnością za przejechany odcinek funkcjonują w wersji elektronicznej oraz manualnej. Przykładowo w Norwegii działa automatyczny system poboru za przejechane odcinki dróg, tunele lub mosty, wykorzystujący urządzenie pokładowe lub odczytujący tablice rejestracyjne.

CZYTAJ TAKŻE: Stalexport podwyższa opłaty na A4 Katowice-Kraków. GDDKiA protestuje

Tradycyjne bramki na autostradach spotkamy w Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Francji (dodatkowo opłaty za niektóre mosty i tunele), Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Macedonii i Portugalii (rejestracja na pierwszej bramce potem automatycznie). Ponadto w Serbii, Turcji (niektóre odcinki) oraz we Włoszech (tam pobierana jest dodatkowa opłata za przejazd tunelami: Grand St. Bernard, Fréjus, Mont Blanc i Munt la Schera).

Wzór winiet z Szwajcarii.

Bez opłat jeździmy na razie w Niemczech. Co prawda, miały zostać wprowadzone od października 2020 roku, ale Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zakwestionował wprowadzenie tych przepisów. W praktyce oznaczałyby płatność za autostrady dla obcokrajowców, bo Niemcy odliczaliby je od podatku. Bezpłatne są także autostrady w takich krajach jak Albania, Andora, Belgia (płatny jest przejazd tunelem łączącym Liefkenshoek z Antwerpią), Cypr, Czarnogóra (płatny przejazd tunelem Sozina), Dania (płatny przejazd mostem na cieśninami: Wielki Bełt i Sund), Estonia, Finlandia i Holandia (płatny przejazd tunelami: w Dordrecht oraz łączący Ellewoutsdijk i Terneuzen). Bez opłat jeździmy także po autostradach w Islandi, Liechtensteinie, na Litwie, w Luksemburgu, na Malcie, w Monako, San Marino, Szwecji, a także w Wielkiej Brytanii, choć w tej ostatniej płatne są niektóre mosty oraz tunele.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Yamaha XMAX300: Daj się uwieść

To wygodna i zwrotna maszyna, dobrze przyspiesza, ma sportowy design i co najważniejsze – ...

Rząd dofinansuje Fundusz Rozwoju Dróg

Ustawa dotycząca Funduszu Dróg Samorządowych zostanie uaktualniona. Według zapowiedzi, zmieni się nie tylko nazwa, ...

Austria zakazuje motocyklom wjazdu na górskie trasy Tyrolu

Już 10 czerwca wejdą w życie przepisy zakazujące wjazdu na niektóre trasy w regionie ...

Resort Sprawiedliwości uderza w rynek elektrycznych hulajnóg

Prace nad przepisami dotyczącymi Urządzeń Transportu Osobistego trwają od lat. Obecnie zajmują się nimi ...

Wznowiona budowa autostrady A1 na odcinku Rząsawa-Blachownia

Szybsze budowy po Włochach

W tym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) znowu zacznie szukać wykonawcy ...

Skoda Enyaq iV – technologia w służbie funkcjonalności

Nowoczesny samochód elektryczny ma być bezpieczny, przyjazny dla środowiska i napakowany technologiami. Przede wszystkim ...