Na 42,1 tys. nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce w lutym 2018 r. prawie 65 proc. kupiły firmy. Z kolei od stycznia udział klientów firmowych w całości pierwszych rejestracji wyniósł 63 proc. W rzeczywistości jest on jednak znacznie większy. Statystyka ta nie uwzględnia bowiem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców klasyfikowane są w grupie klientów indywidualnych. – Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się różnić, jeszcze bardziej zwiększając różnicę pomiędzy nimi na korzyść firm – zaznacza Dariusz Balcerzyk z Instytutu Samar.
Trzy modele w czołówce
Firmy stanowią siłę napędową polskiego rynku nowych samochodów osobowych już od dłuższego czasu. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2017 r. na REGON zostało zarejestrowanych 338,9 tys. aut, podczas gdy na klientów indywidualnych – 147,4 tys. W roku 2016 odpowiednio 281,7 tys. i 134,4 tys., w 2015 r. – 231,4 tys. i 123,6 tys., w 2014 r. – 201,2 tys. i 126,5 tys. Jeśli w roku 2013 sprzedaż samochodów dla firm była o niespełna 40 proc. wyższa niż dla klientów indywidualnych, to w roku ubiegłym przewyższała ją aż o 130 proc. W rezultacie struktura rynku na przestrzeni ostatnich pięciu lat mocno się zmieniła: jeśli w 2013 r. udział firm w zakupach wynosił 58,2 proc., a klientów indywidualnych 41,8 proc., to w 2017 r. udziały te wynosiły odpowiednio 69,7 proc. i 30,3 proc. – podaje PZPM.
Najpopularniejszą marką na rynku flotowym pozostaje Skoda
Skoda to także marka najmocniejsza na całym polskim rynku nowych samochodów, do czego zresztą zakupy flotowe szczególnie mocno się przyczyniają. Dwa modele czeskiego producenta – Octavia i Fabia okazały się najczęściej kupowanymi przez przedsiębiorców samochodami w 2017 r. W pierwszej dziesiątce firmowych przebojów znalazła się także flagowa limuzyna marki – Superb. Z danych rejestracyjnych wynika, że od początku 2018 r. Skoda rozpycha się na rynku firmowych flot jeszcze mocnej: w lutym zwiększyła ubiegłoroczny wynik o 17 proc. w ujęciu r./r. do 3803 rejestracji, co pozwoliło już zbliżyć się jej do granicy 14-procentowego udziału w całym rynku flotowym.
Na trzecim miejscu flotowego rankingu uplasował się volkswagen golf, tuż za nim – opel astra, który jest także jednym z najchętniej kupowanych aut przez klientów indywidualnych. – Jednym z atutów tego samochodu ważnym dla klientów flotowych jest wysoka wartość końcowa przy odsprzedaży: firma Bähr & Fess w swojej prognozie dotyczącej rynku niemieckiego potwierdziła, że astra oferuje najwyższy wskaźnik utrzymania wartości w swojej klasie – podkreśla Wojciech Osoś, dyrektor PR w Opel Poland. Następne modele w rankingu to Ford Focus, Volkswagen Passat, Renault Clio oraz poprzedzające Superba dwie toyoty: Auris i Yaris.