fot. AdobeStock

Podczas głosowania nad zmianą przepisów akcyzowych, posłowie odrzucili większość zaproponowanych przez Senat zmian. Jedna jednak znalazła uznanie w oczach rządzących i postanowili być na „tak”.

Zgodnie z zapisami w ustawie, pojawi się obowiązek zapłacenia akcyzy w przypadku, gdy zarejestrowany już w kraju (i zwolniony z akcyzy) samochód ciężarowy zostanie „przerobiony” na osobowy (od którego podatek jest wymagany). Obecnie w takiej sytuacji należy jedynie zawiadomić starostę o zmianie rodzaju pojazdu w ciągu 30 dni, gdyż konieczne jest dokonanie korekty w dowodzie rejestracyjnym. Posłowie na ostatnim czytaniu ustawy, zgodzili się odłożyć o rok obowiązywanie tych przepisów w przypadku samochodów typu kamper. Wprowadzona poprawka przewiduje, że „jeżeli dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy (w tym na samochód osobowy będący samochodem kempingowym) nastąpiło przed dniem 1 lipca 2022 r., obowiązek podatkowy z tytułu dokonania tych zmian powstaje z dniem 1 lipca 2022 roku.”

CZYTAJ TAKŻE: Dobra podwyżka akcyzy?

Kolejną nowością jest narzucenie na importerów sprowadzających pojazdy ciężarowe oraz specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, z Unii Europejskiej, obowiązku uzyskania dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy. Dopiero po otrzymaniu takiego zaświadczenia będzie możliwość rejestracji auta. Ten przepis ma pomóc w wyeliminowaniu sprowadzania do kraju aut osobowych z UE i rejestrowaniu ich jako pojazdy ciężarowe lub specjalne, aby uniknąć opłaty akcyzowej. Według fiskusa, wymóg ten przyczyni się do uszczelnienia systemu opodatkowania samochodów osobowych.

fot. Mercedes

Podmiana rodzaju pojazdu przy jego rejestracji jest lukratywnym interesem. Auta ciężarowe zwolnione są z podatku akcyzowego, kiedy auta osobowe z silnikami o objętości skokowej do 2-itrów lub mniejsze są obciążone podatkiem w wysokości 3,1 proc. podstawy opodatkowania. Przy większych pojemnościach jednostek napędowych (powyżej 2-litrów) podatek akcyzowy wzrasta do 18,6 proc. Te przepisy nie obejmują jedynie aut elektrycznych oraz hybryd dla których obniżona jest wartości podatku akcyzowego.

Resort finansów przewiduje również wprowadzenie obowiązku uiszczenia akcyzy od auta osobowego niezarejestrowanego w kraju. „Jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, np. jego nabycia wewnątrzwspólnotowego i sprzedaży na terytorium kraju, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony”. Zgodnie z procesem legislacyjnym ustawa trafi teraz do podpisu Prezydenta.

CZYTAJ TAKŻE: Rejestracja osobówek jako aut ciężarowych będzie się mniej opłacać

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Genewa 2019 | Peugeot 208: Stylowo i nowocześnie. Będzie GTi i wersja elektryczna

Nowa generacja Peugeota 208 oparta jest na platformie Common Modular Platform (CMP) i będzie ...

Rozpoczęcie produkcji Infiniti Q30 w fabryce Nissana w Sunderland w grudniu 2015 r.

Nissan nie będzie produkował X-Traila w Wielkiej Brytanii

Nissan ogłosił w poniedziałek 4 lutego, że rezygnuje z planów produkowania w fabryce w ...

Koniec Forda S-Max i Galaxy, Mondeo będzie crossoverem

Ford bezwzględnie zmienia politykę modelową. W niedalekiej przyszłości wprowadzi na rynek crossovera, który zastąpi ...

Panda i Fiat 500 bez diesli?

Fiat Chrysler Automobiles przestał od 1 września produkować miejskie auta Panda z silnikami diesla - ...

Porsche Taycan: Wszystko co wiemy o pierwszym elektrycznym Porsche

Porsche wprowadza na rynek swój pierwszy w pełni elektryczny model. Taycan pojawi się w ...

Top 10 | Najczęściej kradzione samochody w USA

Coroczny raport „Hot Wheels” przygotowany przez National Insurance Crime Burea ujawnia dziesięć najczęściej kradzionych ...