Rejestracja osobówek jako aut ciężarowych będzie się mniej opłacać

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Wprowadzone zmiany mają na celu m.in. uszczelnienia poboru opłat związanych z akcyzą oraz zahamowanie procederu sprowadzania aut osobowych z Unii Europejskiej i rejestrowania ich jako ciężarowe.

Publikacja: 04.01.2021 06:24

Rejestracja osobówek jako aut ciężarowych będzie się mniej opłacać

Foto: moto.rp.pl

Zgodnie z projektem ustawy dotyczącym podatku akcyzowego, nałożony ma zostać na importerów obowiązek uzyskania potwierdzenia „braku obowiązku zapłaty akcyzy” – podaje IBRM Samar. Nie dotyczy to jednak każdej osoby/firmy ściągającej auta z zagranicy. Chodzi o tych co importują do kraju samochody ciężarowe oraz specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Nowe przepisy mają zezwolić na rejestrację sprowadzonego auta dopiero po okazaniu wyżej wspomnianego oświadczenia. Ma to pomóc w walce z oszustami, sprowadzającymi z UE auta osobowe i rejestrujące je jako ciężarowe lub specjalne, w celu uniknięcia podatku akcyzowego.

CZYTAJ TAKŻE: Podatki zabiją sportowe samochody

""

Foto: moto.rp.pl

– Wymóg uzyskania i przedłożenia przy rejestracji pojazdu dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy od samochodów ciężarowych lub specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony przyczyni się do uszczelnienia systemu opodatkowania samochodów osobowych – czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy. Walka toczy się o niemałe kwoty. Zgodnie z obowiązującym prawem, sprowadzane pojazdy osobowe obciążone są podatkiem akcyzowym uzależnionym od objętości skokowej silnika. Dla aut z jednostkami do 2-litrów wynosi on 3,1 proc. od podstawy opodatkowania, a dla większych jest to 18,6 proc. Wyjątek stanowią auta hybrydowe oraz elektryczne. Dla pojazdów zasilanych z gniazdka (elektryczne + hybrydy z silnikami spalinowymi o objętości do 2 litrów) podatek jest zerowy. Dla pozostałych jest to 50 proc. normalnej stawki.

CZYTAJ TAKŻE: Zwolnienie z akcyzy dla hybryd, ale nie wszystkich

Nowelizacja ustawy wprowadza jeszcze jedną ważną zmianę. Otóż do tej pory przy zmianie rodzaju kategorii pojazdu (z ciężarowej na osobową), konieczne było jedynie zawiadomienie starosty, w ciągu 30 dni oraz późniejszego dokonania korekty w dowodzie rejestracyjnym. Teraz od takiej zmiany będzie trzeba zapłacić podatek. Dodatkowo Resor Finansów postanowił wprowadzić obowiązek uiszczenia akcyzy od niezarejestrowanych w kraju aut, jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Chodzi np. o jego nabycie wewnątrzwspólnotowego i sprzedaż na terytorium kraju, a kontrola podatkowa, celno-skarbowa albo postępowanie podatkowe nie wykazało, że podatek został zapłacony. Nowe przepisy mają wspomóc walkę z oszustwami podatkowymi oraz zahamować proceder rejestrowania aut jako ciężarowe, a następnie zmiany ich kategorii na osobowe. Może dzięki nowym przepisom trudniej będzie dokonać takich „roszad”.

Zgodnie z projektem ustawy dotyczącym podatku akcyzowego, nałożony ma zostać na importerów obowiązek uzyskania potwierdzenia „braku obowiązku zapłaty akcyzy” – podaje IBRM Samar. Nie dotyczy to jednak każdej osoby/firmy ściągającej auta z zagranicy. Chodzi o tych co importują do kraju samochody ciężarowe oraz specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Nowe przepisy mają zezwolić na rejestrację sprowadzonego auta dopiero po okazaniu wyżej wspomnianego oświadczenia. Ma to pomóc w walce z oszustami, sprowadzającymi z UE auta osobowe i rejestrujące je jako ciężarowe lub specjalne, w celu uniknięcia podatku akcyzowego.

Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem