fot. AdobeStock

Podczas głosowania nad zmianą przepisów akcyzowych, posłowie odrzucili większość zaproponowanych przez Senat zmian. Jedna jednak znalazła uznanie w oczach rządzących i postanowili być na „tak”.

Zgodnie z zapisami w ustawie, pojawi się obowiązek zapłacenia akcyzy w przypadku, gdy zarejestrowany już w kraju (i zwolniony z akcyzy) samochód ciężarowy zostanie „przerobiony” na osobowy (od którego podatek jest wymagany). Obecnie w takiej sytuacji należy jedynie zawiadomić starostę o zmianie rodzaju pojazdu w ciągu 30 dni, gdyż konieczne jest dokonanie korekty w dowodzie rejestracyjnym. Posłowie na ostatnim czytaniu ustawy, zgodzili się odłożyć o rok obowiązywanie tych przepisów w przypadku samochodów typu kamper. Wprowadzona poprawka przewiduje, że „jeżeli dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy (w tym na samochód osobowy będący samochodem kempingowym) nastąpiło przed dniem 1 lipca 2022 r., obowiązek podatkowy z tytułu dokonania tych zmian powstaje z dniem 1 lipca 2022 roku.”

CZYTAJ TAKŻE: Dobra podwyżka akcyzy?

Kolejną nowością jest narzucenie na importerów sprowadzających pojazdy ciężarowe oraz specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, z Unii Europejskiej, obowiązku uzyskania dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy. Dopiero po otrzymaniu takiego zaświadczenia będzie możliwość rejestracji auta. Ten przepis ma pomóc w wyeliminowaniu sprowadzania do kraju aut osobowych z UE i rejestrowaniu ich jako pojazdy ciężarowe lub specjalne, aby uniknąć opłaty akcyzowej. Według fiskusa, wymóg ten przyczyni się do uszczelnienia systemu opodatkowania samochodów osobowych.

fot. Mercedes

Podmiana rodzaju pojazdu przy jego rejestracji jest lukratywnym interesem. Auta ciężarowe zwolnione są z podatku akcyzowego, kiedy auta osobowe z silnikami o objętości skokowej do 2-itrów lub mniejsze są obciążone podatkiem w wysokości 3,1 proc. podstawy opodatkowania. Przy większych pojemnościach jednostek napędowych (powyżej 2-litrów) podatek akcyzowy wzrasta do 18,6 proc. Te przepisy nie obejmują jedynie aut elektrycznych oraz hybryd dla których obniżona jest wartości podatku akcyzowego.

Resort finansów przewiduje również wprowadzenie obowiązku uiszczenia akcyzy od auta osobowego niezarejestrowanego w kraju. „Jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, np. jego nabycia wewnątrzwspólnotowego i sprzedaży na terytorium kraju, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony”. Zgodnie z procesem legislacyjnym ustawa trafi teraz do podpisu Prezydenta.

CZYTAJ TAKŻE: Rejestracja osobówek jako aut ciężarowych będzie się mniej opłacać

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Marek Konieczny, prezes Związku Dilerów Samochodów: Jeszcze poczekamy na elektryki

Rynek będą ciągnąć firmy. Musiałby nastąpić swoisty przewrót kopernikański, żeby coś się zmieniło w ...

Tesla w kłopotach finansowych? Zaskakująca rezygnacja z olbrzymiej inwestycji

Gigafactory 1 w amerykańskim stanie Nevada jest nadal w budowie. Nie wiadomo kiedy i ...

Paweł Piwowar, wiceprezes Asseco: Na wyścigi do ładowarki

Państwo traci co najmniej 20 zł na każdych stu kilometrach przejechanych elektrykiem. Rocznie, zakładając ...

Turcja jak Polska, chce budować własne auto elektryczne

W 2022 roku Turcja planuje uruchomienie produkcji auta elektrycznego o zasięgu 500 kilometrów. Ma ...

Hybrydy PHEV Volvo teraz bez VAT

Hybrydy plug-in podbijają serca kierowców. Trudno się dziwić, skoro na dzisiaj to najlepsze co ...

Mocno tanieje przejazd koncesyjną autostradą A4

Z początkiem stycznia przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem może być ...