W Polsce powstaje coraz więcej obwodnic miast. „Program budowy 100 obwodnic” w latach 2020-2030 zakłada, że powstanie ich ok. 830 km – podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie w realizacji są 3 tego typu drogi (19,9 km), w przetargu jest kolejnych 10 (87,2 km), a w przygotowaniu 87 (ok. 749,5 km). W ostatnim czasie do użytku oddano fragment Południowej Obwodnicy Warszawy. Dla kierowców była to długo wyczekiwana chwila. Inaczej to postrzegają mieszkańcy części dzielnic Wilanowa i Wawra, którym zaczął doskwierać nadmierny hałas. Problem stał się na tyle poważny, że Komisja Rozwoju Rady Dzielnicy Wawer poświęciła temu zagadnieniu całe spotkanie. Wojciech Godlewski (KO), przewodniczący komisji, zwrócił uwagę, że lista zgłaszających problem liczy już ponad 800 mieszkańców. Zaznaczył też, że powracającymi wątkami są braku ciągłości ekranów akustycznych oraz materiał, z którego wykonano nawierzchnię drogi – podał portal TVN Warszawa.
CZYTAJ TAKŻE: Cztery kolejne umowy na budowę drogi Via Carpatia
Okazuje się, że w dużej mierze nadmierna emisja hałasu jest wynikiem zastosowanej nawierzchni. Jej betonowy wariant nigdy nie uzyska takiej gładkości jak w przypadku asfaltu, a przez to jest m.in. głośniejsza. Jak tłumaczyła Iwona Wadecka, kierowniczka projektu z GDDKiA – Decyzje odnośnie tego, że mamy stosować nawierzchnie betonowe były odgórne, zapadały globalnie dla całego kraju. Beton pojawiał się we wszystkich kontraktach, które w tym okresie były realizowane. Nie jest to przypadkowe. W innych krajach Europy takie rozwiązania się sprawdzają. Jest to też działanie na „równoważenie gospodarki” – stwierdziła Wadecka.
Rozwiązaniem problemu mogłoby być wprowadzenie ograniczenia prędkości na danym odcinku. Jednak GDDKiA nie pozostawiło w tej kwestii złudzeń. Trasa została zaprojektowana zgodnie z zasadami i przystosowana do ograniczenia 100 km/h. Bardziej restrykcyjne limity mogłoby zostać wprowadzone w sytuacji, kiedy wymaga tego ukształtowanie terenu lub ograniczona widoczność, których tutaj nie ma. Zarzut padł również w stronę kierujących. Niestety mało który jeździ tam z dozwoloną prędkością, a jak łatwo się domyślić im szybciej tym głośniej.