Podpisane umowy dotyczą odcinków Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe z odcinkiem DK65, Białystok Południe – Ploski oraz Rzeszów Południe – Babica – podała generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Obecnie w realizacji jest 257,2 km drogi S19, stanowiącej tak zwaną trasę Via Carpatia. Rzecznik prasowy GDDKiA podał, że w przetargu są kolejne 112,6 km, a przygotowywane są kolejne o długości 258,9 km.
CZYTAJ TAKŻE: Budowa obwodnic nabiera tempa
Cała droga ma mieć ok. 700 km. Do tej pory udało się oddać do użytku ponad 75 km drogi. „W 2021 roku planujemy podpisać kolejne 11 umów na odcinki S19 o łącznej długości prawie 170 km. Jeśli chodzi o odcinki planowane do oddania, to w przyszłym roku chcielibyśmy udostępnić następne 70 km” – podał Szymon Piechowiak, Rzecznik prasowy GDDKiA. Dyrekcja zakłada, że droga Via Carpatia prowadząca od Barwinka na południu do Budziska na północy, w większości zostanie oddana do użytku w 2026 roku. Odcinek na Podkarpaciu, w ramach którego konieczna jest budowa dwóch tuneli (w tym jednego o długości ok. 3 km), ma być gotowa do 2029 roku.
Planowany przebieg trasy Via Carpatia.
Wstępnie szacuje się, że cała trasa będzie kosztować ok. 30 mld zł. Jednak trudno jest precyzyjnie oszacować koszty – zaznaczył Piechowiak. Wszystko przez m.in. brak ostatecznego przebiegu niektórych odcinków drogi. „Nie wiadomo jeszcze, czy na północ od Białegostoku będzie to przyszła droga S16, która w Knyszynie odbije w kierunku budowanej S61, czy jednak w Knyszynie odbije do drogi krajowej nr 8 i poprzez planowane obwodnice połączy się w miejscowości Raczki z S61” – wymieniał przykładowo rzecznik. Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 roku w Łańcucie, przez ministrów Polski, Litwy, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.