Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała cztery umowy na realizację kolejnych odcinków drogi ekspresowej S19, stanowiącej szlak Via Carpatia. W ramach zawartych kontraktów powstaje 61,3-kilometrów trasy za 3,6 mld zł.
Podpisane umowy dotyczą odcinków Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe z odcinkiem DK65, Białystok Południe – Ploski oraz Rzeszów Południe – Babica – podała generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Obecnie w realizacji jest 257,2 km drogi S19, stanowiącej tak zwaną trasę Via Carpatia. Rzecznik prasowy GDDKiA podał, że w przetargu są kolejne 112,6 km, a przygotowywane są kolejne o długości 258,9 km.
CZYTAJ TAKŻE: Budowa obwodnic nabiera tempa
Cała droga ma mieć ok. 700 km. Do tej pory udało się oddać do użytku ponad 75 km drogi. „W 2021 roku planujemy podpisać kolejne 11 umów na odcinki S19 o łącznej długości prawie 170 km. Jeśli chodzi o odcinki planowane do oddania, to w przyszłym roku chcielibyśmy udostępnić następne 70 km” – podał Szymon Piechowiak, Rzecznik prasowy GDDKiA. Dyrekcja zakłada, że droga Via Carpatia prowadząca od Barwinka na południu do Budziska na północy, w większości zostanie oddana do użytku w 2026 roku. Odcinek na Podkarpaciu, w ramach którego konieczna jest budowa dwóch tuneli (w tym jednego o długości ok. 3 km), ma być gotowa do 2029 roku.

Wstępnie szacuje się, że cała trasa będzie kosztować ok. 30 mld zł. Jednak trudno jest precyzyjnie oszacować koszty – zaznaczył Piechowiak. Wszystko przez m.in. brak ostatecznego przebiegu niektórych odcinków drogi. „Nie wiadomo jeszcze, czy na północ od Białegostoku będzie to przyszła droga S16, która w Knyszynie odbije w kierunku budowanej S61, czy jednak w Knyszynie odbije do drogi krajowej nr 8 i poprzez planowane obwodnice połączy się w miejscowości Raczki z S61” – wymieniał przykładowo rzecznik. Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 roku w Łańcucie, przez ministrów Polski, Litwy, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
CZYTAJ TAKŻE: W Polsce na drogach pojawi się 100 nowych fotoradarów
W efekcie trasa ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez takie miejscowości w Polsce jak: Białystok, Lublin, Rzeszów, a dalej przez Koszyce na Słowacji i zakończyć się w Debreczynie na Węgrzech. To jednak nie koniec. Docelowo droga ma ciągnąć się przez Rumunię i Bułgarię, a zakończyć się w Grecji. W Polsce budowa szlaku z północy na południe uważana jest jako priorytetowa.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.