Rosnąca sprzedaż samochodów elektrycznych i propagowany przez władze UE rozwój elektromobilnego rynku zwiększa zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu elektromobilności. Z analiz firmy Bergman Engineering zajmującej się rekrutacją wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat zapotrzebowanie na inżynierów z taką specjalizacją wzrosło o ponad 200 proc.

Tymczasem w Polsce szczególnie ich brakuje. Mimo niskiej bazy, polski rynek coraz szybciej się rozwija. W pierwszym półroczu liczba zarejestrowanych aut z napędem bateryjnym i hybryd typu plug-in wynosiła 12.271, co w porównaniu do pierwszego półrocza 2019 r. dało wzrost o 65 proc. A według danych z końca września 2020 r. ta liczba wzrosła do 14.788 aut. Jak wynika z tzw. z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, przez pierwsze dziewięć miesięcy 2020 r. przybyły 5792 sztuki – o 97 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.

CZYTAJ TAKŻE: 3,2 mld euro na prace badawcze nad bateriami

Największym problemem jest znalezienie specjalistów doświadczonych w testowaniu urządzeń elektrycznych (inżynierowie testów odpowiadający za testy końcowe baterii elektrycznych – modułów i ogniw akumulatora samochodu elektrycznego). Mało dostępni na rynku są także specjaliści z obszaru elektryki i elektrotechniki. Firmy poszukują również techników ds. baterii. Mają być odpowiedzialni za analizę baterii w trakcie montażu, analizować awarie i zapobiegać im. Ważną rolę w samym procesie produkcji baterii elektrycznych mają także technicy oraz inżynierowie ds. jakości, którzy przygotowują baterie do testów oraz wykonują ich testy i audyty. Poza tym poszukiwani są pracownicy na stanowiska związane z samym montażem akumulatorów.

Bateria auta elektrycznego.

Według Tomasza Szpikowskiego, prezesa Bergman Engineering, elektromobilny rynek rozwija się nie tylko w kierunkach typowo produkcyjnych. Na znaczeniu zyskują również specjaliści zajmujący się systemami do rozliczeń usług ładowania samochodów czy rezerwacji miejsc na stacjach ładowania. – Tym tematem są już zainteresowane duże koncerny i przedsiębiorstwa energetyczne. Niestety w Polsce ten sektor jeszcze raczkuje, ale docelowo na pewno będą potrzebni zarówno tacy specjaliści, jak i serwisanci baterii elektrycznych – twierdzi Szpikowski.

CZYTAJ TAKŻE: Bateria elektryka naładowana w 15 s. Dzięki grafenowi

Przeciętna pensja inżyniera testu z 3-letnim doświadczeniem zawodowym waha się w zależności od miejsca pracy, znajomości języków obcych i złożoności przeprowadzanych testów, od 7 do 9 tys. zł. Jednakże oczekiwania finansowe kandydatów przy zmianie pracy są wyższe i wynoszą ok. 10 tys. zł i więcej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

CES | Znak czasów: autonomiczna Tesla rozjechała robota

Las Vegas to w ostatnich dniach miejsce, gdzie zaglądamy w technologiczną przyszłość. A ta ...

Porsche zwiększyło w grudniu sprzedaż aż o 300 proc. w porównaniu z listopadem

Sprzedaż nowych samochodów w 2018 r.: Jest rekord, ale i zaskoczenie

Rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2018 r. sięgnęły 600,8 tys. sztuk. Jak ...

Jakie drogi powstaną w przyszłym roku?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdradziła plany na nadchodzący rok. Zgodnie z zapowiedziami ...

Harley specjalizował się dotąd w produkcji ciężkich motocykli. Teraz chce poszerzyć ofertę o lżejsze maszyny

Mniejsze Harleye dla Indii

Harley-Davidson szuka partnera, z którym mógłby produkować i sprzedawać w Indiach i innych krajach ...

Top 10 | Najchętniej kupowane SUV-y w Polsce

IBMR Samar opublikował listę najchętniej kupowanych SUV-ów nad Wisłą od początku roku do sierpnia ...

Polska premiera elektrycznego motocykla Harley-Davidson LiveWire

Harley-Davidson zaprezentował w Warszawie swój pierwszy, w pełni elektryczny motocykl LiveWire. Elektryk dostępny będzie ...