3,2 mld euro na prace badawcze nad bateriami

Komisja Europejska zatwierdziła pomoc publiczną 3,2 mld euro z 7 krajów, w tym Polski, na prace badawcze i innowacje w zakresie technologii baterii.

Publikacja: 13.12.2019 08:40

3,2 mld euro na prace badawcze nad bateriami

Foto: moto.rp.pl

Zatwierdzone środki pochodzące z Belgii, Finlandii, Francji, Niemiec, Polski, Szwecji i Włoch, pozwolą uruchomić dodatkowe 5 mld euro inwestycji sektora prywatnego. Zakończenie całego projektu przewidziano w 2031 r. Komisja Europejska uruchomiła pod koniec 2017 r. Europejski Sojusz Bateryjny (EBA) i w maju 2018 przyjęła strategiczny plan działania. Przewidziano w nim projekt, w który teraz Niemcy zainwestują 1,25 mld euro, Francja 960 mln, Włochy 570 mln, Polska 240 mln, Belgia 80 mln, Szwecja 50 mln i Finlandia 30 mln.

CZYTAJ TAKŻE: Unijna batalia o baterie z wrocławskiej fabryki

W projekcie uczestniczy 17 bezpośrednich podmiotów z zainteresowanych branży, m.in. firmy BASF, Solvay, Varta, BMW, także małe i średnie firmy — z Polski są to ENERIS i Elemental, które zajmą się recyklingiem zużytych baterii. Uczestnicy będą współpracować z ponad 70 partnerami zewnętrznymi np. publicznymi placówkami badawczymi — podała Komisja Europejska. W projekcie przewidziano m.in. utworzenie pokazowej linii produkcyjnej oraz dwóch fabryk we Francji i Niemczech.

""

moto.rp.pl

Produkcja baterii w Europie ma strategiczne znaczenie dla naszej gospodarki i społeczeństwa ze względu na potencjał w zakresie czystej mobilności i energetyki, tworzenia miejsc pracy, zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności — powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komsiji ds. konkurencji. — Zatwierdzona pomoc sprawi, że ten istotny projekt może być realizowany bez zbytniego wypaczania konkurencji — dodała w relacji Reutera.

""

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Elektryczna rewolucja miejskiej logistyki na polskich ulicach

Komisja stwierdziła, że ten projekt dotyczy „ambitnych i ryzykownych” prac badawczo-rozwojowych w całym łańcuchu tworzenia baterii, od wydobywania i przetworzenia surowców, poprzez produkcje zaawansowanych substancji chemicznych, projektowanie ogniw i modułów wraz z ich integrowaniem w inteligentne zestawy, po recykling i zmianę wykorzystywania zużytych baterii. Komisja oceniała cały projekt pod kątem zgodności z unijnymi przepisami o pomocy państwowej, a konkretne Komunikatu o ważnych projektach o wspólnym interesie europejskim (IPCEI), ktory pozwala krajom członkowskim wypełnić lukę, gdy zabraknie inicjatywy sektora prywatnego z powodu dużego ryzyka.

Zatwierdzone środki pochodzące z Belgii, Finlandii, Francji, Niemiec, Polski, Szwecji i Włoch, pozwolą uruchomić dodatkowe 5 mld euro inwestycji sektora prywatnego. Zakończenie całego projektu przewidziano w 2031 r. Komisja Europejska uruchomiła pod koniec 2017 r. Europejski Sojusz Bateryjny (EBA) i w maju 2018 przyjęła strategiczny plan działania. Przewidziano w nim projekt, w który teraz Niemcy zainwestują 1,25 mld euro, Francja 960 mln, Włochy 570 mln, Polska 240 mln, Belgia 80 mln, Szwecja 50 mln i Finlandia 30 mln.

Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?