Komisja Europejska zatwierdziła pomoc publiczną 3,2 mld euro z 7 krajów, w tym Polski, na prace badawcze i innowacje w zakresie technologii baterii.

Zatwierdzone środki pochodzące z Belgii, Finlandii, Francji, Niemiec, Polski, Szwecji i Włoch, pozwolą uruchomić dodatkowe 5 mld euro inwestycji sektora prywatnego. Zakończenie całego projektu przewidziano w 2031 r. Komisja Europejska uruchomiła pod koniec 2017 r. Europejski Sojusz Bateryjny (EBA) i w maju 2018 przyjęła strategiczny plan działania. Przewidziano w nim projekt, w który teraz Niemcy zainwestują 1,25 mld euro, Francja 960 mln, Włochy 570 mln, Polska 240 mln, Belgia 80 mln, Szwecja 50 mln i Finlandia 30 mln.

CZYTAJ TAKŻE: Unijna batalia o baterie z wrocławskiej fabryki

W projekcie uczestniczy 17 bezpośrednich podmiotów z zainteresowanych branży, m.in. firmy BASF, Solvay, Varta, BMW, także małe i średnie firmy — z Polski są to ENERIS i Elemental, które zajmą się recyklingiem zużytych baterii. Uczestnicy będą współpracować z ponad 70 partnerami zewnętrznymi np. publicznymi placówkami badawczymi — podała Komisja Europejska. W projekcie przewidziano m.in. utworzenie pokazowej linii produkcyjnej oraz dwóch fabryk we Francji i Niemczech.

Produkcja baterii w Europie ma strategiczne znaczenie dla naszej gospodarki i społeczeństwa ze względu na potencjał w zakresie czystej mobilności i energetyki, tworzenia miejsc pracy, zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności — powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komsiji ds. konkurencji. — Zatwierdzona pomoc sprawi, że ten istotny projekt może być realizowany bez zbytniego wypaczania konkurencji — dodała w relacji Reutera.

CZYTAJ TAKŻE: Elektryczna rewolucja miejskiej logistyki na polskich ulicach

Komisja stwierdziła, że ten projekt dotyczy „ambitnych i ryzykownych” prac badawczo-rozwojowych w całym łańcuchu tworzenia baterii, od wydobywania i przetworzenia surowców, poprzez produkcje zaawansowanych substancji chemicznych, projektowanie ogniw i modułów wraz z ich integrowaniem w inteligentne zestawy, po recykling i zmianę wykorzystywania zużytych baterii. Komisja oceniała cały projekt pod kątem zgodności z unijnymi przepisami o pomocy państwowej, a konkretne Komunikatu o ważnych projektach o wspólnym interesie europejskim (IPCEI), ktory pozwala krajom członkowskim wypełnić lukę, gdy zabraknie inicjatywy sektora prywatnego z powodu dużego ryzyka.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Daimler depcze po piętach Tesli. Nowe, elektryczne ciężarówki

Mercedes szykuje się za Oceanem do ofensywy. Cel - mocno namieszać na rynku elektrycznych ...

Szwedzka limuzyna może namieszać

Do Polski wjeżdża właśnie kolejna wersja Volvo z numerem 60. Po XC60, V60, V60 ...

Uber chce wznowić testy samochodów autonomicznych

Uber chce wznowić testy samochodów autonomicznych na drogach publicznych. Firma zawiesiła testy po tym ...

Genewa 2019 | Honda Prototype E: Już w przyszłym roku w sprzedaży

Studyjna wersja tego modelu była już zaprezentowana dwa lata temu na salonie IAA we ...

Mercedes GLB: Kompaktowy dla siedmiu

Na bazie obecnej generacji Mercedesa klasy A (W177) Daimler wprowadza do sprzedaży jeszcze w ...

Fragment trasy S7 pod Chęcinami

Włosi nie radzą sobie na polskich drogach

Trwa kontrola budowy odcinka trasy S7 Chęciny–Jędrzejów, realizowanego przez Salini Polska. Konsorcjum nie przyspieszyło ...