W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenie dotyczące ograniczeń wprowadzanych w związku z pandemią COVID-19. Zapisy w niej zawarte budzą kontrowersje, zwłaszcza w przypadku obowiązku zakrywania ust i nosa podczas jazdy prywatnym samochodem.

Wątpliwości dotyczą paragrafu 27. W rozporządzeniu z dnia 9 października zapisano „do odwołania nakłada się obowiązek zakrywania, przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego (…) w pojazdach samochodowych, którymi poruszają się osoby niezamieszkujące lub niegospodarujące wspólnie”. W obowiązku zakrywania w pojeździe prywatnym ust i nosa są osoby przebywające w samochodzie same albo z co najmniej jednym dzieckiem (do 5 lat) lub osoby zamieszkujące/gospodarujące wspólnie. Ponadto w pierwotnym rozporządzeniu (z 9 października) wskazano również inne środki komunikacji w tym transport zbiorowy, statki pasażerskie w żegludze krajowej, jak też statki żeglugi śródlądowej przeznaczone i używane do przewozu osób.

CZYTAJ TAKŻE: Pozytywny wpływ koronawirusa na jakość powietrza

16 października wprowadzono zmiany w przepisach. We wspomnianym paragrafie 27 rozporządzenia, wykreślono „w pojazdach samochodowych, którymi poruszają się osoby niezamieszkujące lub niegospodarujące wspólnie”. Nie usunięto natomiast wyjątku związanego z poruszaniem się w pojeździe samochodowym co najmniej jednej osoby albo jednej osoby z co najmniej jednym dzieckiem (do 5 lat).

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus kosi etaty w motoryzacji

Zmiana jaka nastąpiła wzbudza kontrowersje oraz niejasność interpretacyjną. Można zakładać, że na chwilę obecną zniknęła reguła dotycząca zasłaniania ust i nosa w pojeździe. Potwierdza to TVN24, który poddaje pod wątpliwość obowiązek zakrywania nosa i ust, bez względu na to, czy podróżujemy z osobą z gospodarstwa domowego czy kimś obcy (spoza niego). Jak na razie nie ma jasnego stanowiska resortu zdrowia w tej kwestii. TVN24 poprosił o wyjaśnienia rzecznika Ministerstwa Zdrowia Wojciecha Andrusiewicza.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Renault: najpierw fuzja z Nissanem, potem przejęcie Fiata Chryslera?

Renault chce w ciągu najbliższych 12 miesięcy rozpocząć rozmowy o fuzji z Nissanem. Myśli ...

Ceny | Citroen C5 Aircross: Najtańszy z koncernu

W polskich salonach Citroena pojawił się nowy model. SUV C5 Aircross powstał na tej ...

Unia Europejska chce automatycznych ograniczeń prędkości

Unia Europejska pracuje nad poszerzeniem wyposażenia seryjnego nowych samochodów. Od 2022 roku ma obowiązkowo ...

Amazon przesiada się do elektrycznych Mercedesów

Amerykańska spółka Amazon założona w 1994 w Seattle, zajmująca się handlem elektronicznym B2C i ...

Rzeczy, które znajdziesz tylko w Mercedesie GLE. Tego nie ma konkurencja

Dokładnie 22 lata temu zadebiutowała pierwsza generacja modelu ML. Był to przełom na rynku ...

Top | Siedem najlepszych silników w historii

Amerykańska strona motoryzacyjna CarBuzz opublikowała subiektywny wybór najlepszych silników. Oto siedem z nich. Oto ...