Taki scenariusz zakłada Instytut Staszica w związku z rządowymi planami wprowadzenia elektronicznego poboru opłat na autostradach.

W sierpniu Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że w końcu przyszłego roku na państwowych odcinkach autostrad – autostradę A2 na odcinku pomiędzy Strykowem a Koninem oraz autostradę A4 pomiędzy Gliwicami a Wrocławiem – manualny pobór myta będzie zastępowany dwoma sposobami: zakupem biletu autostradowego lub płatnością poprzez aplikację mobilną, podobnie jak ma to miejsce w przypadku samochodów ciężarowych, opartą na danych z satelitarnego systemu GPS. Ministerstwo anulowało zarazem ogłoszony w styczniu tego roku przetarg na pobieranie opłat poprzez system videotollingu – technologii skanującej tablicę rejestracyjną i pobierającej opłatę z konta użytkownika.

CZYTAJ TAKŻE: Szykujcie się na odcinkowe pomiary prędkości na autostradach

Tymczasem według Instytutu Staszica, satelitarny pobór opłat od aut osobowych nie jest wykorzystywany nigdzie na świecie. – Wprowadzenie go dałoby państwu i innym podmiotom wprost nieograniczone możliwości inwigilacji każdego kierowcy korzystającego z płatnej autostrady – alarmuje stanowisko Instytutu. Jego eksperci wskazują, że takich zagrożeń pozwala uniknąć videotolling. Jeśli bowiem w przypadku videotollingu rejestrowany jest tylko wjazd i zjazd pojazdu z płatnej trasy, to system satelitarny umożliwia jego kompleksowe śledzenie. – Nie tylko państwo, urzędnicy, ale i koncern obsługujący system będzie w posiadaniu wrażliwych informacji. To zagrożenie nie tylko dla wolności obywatelskich, ale w przypadku uzyskania dostępu przez podmioty trzecie także potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa – ostrzegają eksperci Instytutu. Obawy co do możliwości śledzenia prywatnych samochodów pośrednio może potwierdzać fragment sierpniowego komunikatu resortu finansów: – Z punktu widzenia niektórych użytkowników dróg, zaletą będzie zakup biletu autostradowego, bez konieczności przekazywania danych geolokalizacyjnych i wykorzystywania urządzenia z nadajnikiem GPS.

Od początku lipca 2020 r. za pobór opłat odpowiada Krajowa Administracja Skarbowa (KAS). Według resortu finansów, będzie ona dążyła do odejścia od manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i poboru wszystkich opłat drogowych w jednym systemie – jak to określono – w dłuższym horyzoncie czasu. – Ze względu na umowy z podwykonawcami na obsługę bramek, najwcześniejszy możliwy termin zaprzestania poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób manualny to IV kwartał 2021 r. Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej może zostać uruchomiona wcześniej – poinformował resort.

Obecnie na płatnych autostradach kierowcy opłacają przejazd w różnej wysokości i kilku systemach. To opłaty manualne, gdzie koncesjonariusz ustala wysokość stawek (autostrady A2 Konin – Nowy Tomyśl i A4 Kraków – Katowice); tu opłata sięga 40 gr/km; następnie opłaty manualne, gdzie stawki ustalane są przez GDDKiA, a koncesjonariusz otrzymuje tzw. opłatę za dostępność (A1 Toruń – Gdańsk i A2 Nowy Tomyśl – Świecko); stawka wynosi 20 gr/km, a także opłaty manualne państwowe, gdzie operatorów poboru opłat nadzoruje państwo; stawka to 10 gr/km. Kierowcy mogą dodatkowo korzystać z urządzeń pokładowych – viaAUTO (na państwowych autostradach płatnych) i A4Go (na autostradzie koncesyjnej A4). Dodatkowo na koncesyjnych autostradach A1 i A4 działa aplikacja do videotollingu AutoPay, która będzie wprowadzona także na koncesyjnej autostradzie A2.

CZYTAJ TAKŻE: Stalexport podwyższa opłaty na A4 Katowice-Kraków. GDDKiA protestuje

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Darmowy przejazd taksówką podczas ładowania elektryka

Merceds promuje swój model EQC wyjątkową ofertą. Kiedy ładujesz elektryka możesz skorzystać z bezpłatnego ...

Miliony euro dla aresztowanego szefa Audi

Były już szef Audi Rupert Stadler może dostać 7 milionów euro rekompensaty za wcześniejsze ...

Suzuki Kizashi: Niedoceniana limuzyna

To jedna z najciekawszych i mało znanych propozycji segmentu D. Warto jej poszukać na ...

Volkswagen ID. Space Vizzion: Elektryczna przyszłość Passata Kombi

Volkswagen zaprezentuje na salonie samochodowym w Los Angeles koncepcyjny model o nazwie ID. Space ...

Kręte drogi autonomicznych samochodów

Możliwe, że autonomiczne pojazdy wkrótce pojawią się na naszych drogach, co zapowiadają nie tylko ...

Europa ma stać się zieloną wyspą

Pod koniec 2019 roku Komisja Europejska przedstawiła nowy projekt, którego celem jest m.in. realizacja ...