Wicepremier oraz minister rozwoju Jadwiga Emilewicz poinformowała o możliwości prowadzenia nowej daniny, a raczej kaucji (tak przynajmniej zostało to nazwane) przy zakupie oleju silnikowego. Opłata miałaby wynosić kilka złotych i doliczona do każdego sprzedawanego litra oleju (smaru).

Ministerstwo Rozwoju pochyliło się nad zmianom legislacyjnym dotyczącym gospodarki zużytymi olejami. Chodzi dokładniej o projekt nowelizacji ustawy określającej obowiązek przedsiębiorców w zakresie gospodarki niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej i niektórych innych ustaw. Propozycja nowych przepisów, które miałby wejść w życie z początkiem 2021 roku, ma na celu pomóc w walce ze smogiem oraz tak zwaną szarą strefą – podkreślała Wicepremier Emilewicz.

CZYTAJ TAKŻE: Stalexport podwyższa opłaty na A4 Katowice-Kraków. GDDKiA protestuje.

Rząd zamierza wprowadzenie opłaty depozytowi. To system zachęcający do legalnego oddawania zużytego oleju i smarów do właściwych przedsiębiorstw zajmujących się ich utylizacją – dodała Emilewicz. Co to oznacza? Otóż z informacji poddanych na spotkaniu wynika, że do każdego litra oleju (w to wliczają się też smary) będzie doliczana dodatkowa opłata, która ma być bliższa 5 zł niż 10 zł – która zarazem jest maksymalną, tak wynika z zapisów zawartych w projekcie. Jak podaje TVN24.pl „ze względu na warunki rynkowe, zachowanie odpowiedniej proporcji do ceny oleju, rynkowej wartości zużytego produktu, rekomendowaną wysokością takiej opłaty jest ok. 4,50 zł na litr”. Jeżeli nowela przejdzie ścieżkę legislacyjną to opłata depozytowa zostanie doliczona do cen produktów smarnych. Wyjątek stanowić będzie równoczesny zwrot odpowiedniej ilości zużytego smaru. Wtedy opłata nie będzie pobierana. W przeciwnym wypadku, opłata będzie mogła być zwrócona, jednak dopiero po oddaniu zużytego oleju. Jednak w takiej sytuacji niezbędne będzie przedstawienie dokumentów potwierdzających kupno oleju. Proponowane zmiany swoim zakresem miałby objąć sprzedawców prowadzących punkty sprzedaż smarów, jak też obiekty zajmujące się ich wymianą (w to wlicza się również serwisy oraz zakłady przemysłowe).

To nie koniec pomysłów resortów. Otóż chcą oni przytaczaną nowelizacją objąć również sklepy internetowe oraz wysyłkowe. Zgodnie z wytycznymi, taki sprzedawca będzie miał obowiązek wskazać kupującemu najbliższe miejsce, gdzie będzie mógł dokonać zwrotu zużytego oleju i odzyskać przedpłacony depozyt w postaci opisywanej opłaty.

CZYTAJ TAKŻE: Niemcy nie chcą aut elektrycznych. Nawet z dopłatami.

Trzecim elementem, który zmienia projekt ustawy, jest nałożenie obowiązku odbioru zużytego oleju na sprzedawców oraz na zakłady wymiany oleju (serwisy). Tym samym byłyby one zobligowane do przekazywania zużytych płynów do zakładów zajmujących się ich zagospodarowaniem oraz regeneracją.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zdjęcie tygodnia: Zmarł Ferdinand Piëch. Legenda świata motoryzacji

W niedzielę 25 sierpnia, wieku 82 lat zmarł Ferdinand Piëch. Ojciec potęgi Volkswagena, postrach ...

Polskie rowery podbijają Europę

Irlandia, Szwajcaria, Niemcy, Holandia czy Słowacja. W Europie polskie rowery cieszą się coraz większym ...

Yamaha Tracer 700: Jadowity owad do połykania zakrętów

Wygląd futurystycznego transformersa, królewski dosiad oraz znakomite właściwości jezdne sprawiają, że nawijanie kilometrów tą ...

Wayne Grifitth, prezes marki Cupra: Mamy czym zaskoczyć rynek

Jak na razie wszystko idzie po naszej myśli. Niedługo na rynek wejdzie Cupra Leon ...

Volkswagen: Nowa fabryka w Europie Wschodniej, Passat produkowany razem ze Skodą

Po długim posiedzeniu rady nadzorczej Volkswagena jest jasne: w ciągu najbliższych pięciu lat VW ...

Wolf-Stefan Specht, prezes VW Group Polska: Potrzebujemy powrotu pozytywnych nastrojów konsumenckich

Pandemia przerwała okres wyprzedaży, która w naturalny sposób się wydłużyła, wciąż dostępne są okazyjne ...