Na obszarze boliwijskiego słonego jeziora Uyuni podejrzewa się największe na świecie złoża litu. Plany wydobycia przez niemiecką firmę zostały oprotestowane.

Mieszkańcy Boliwii protestują przeciwko niemiecko-boliwijskiemu porozumieniu o wydobyciu litu ze słonego jeziora Uyuni. W środkowej Boliwii, Potosí, około 420 kilometrów na południe od siedziby rządu La Paz, protestujący, w tym wielu studentów, zablokowali niektóre główne drogi.

Teren słonego jeziora Uyuni w Boliwii.

Protestujący wezwali prezydenta Evo Moralesa do zrewidowania współpracy państwowej firmy Yacimientos de Litio Bolivianos (YLB) z firmą niemiecką firmą Acisa. Demonstranci argumentują że wydobycie litu nie przynosi wystarczającej korzyści ludności miejscowej. Z tych samych powodów w ogniu krytyki znalazła się chińska firma Xinjian TBEA.

Protesty w Boliwii.

Niemcy i Boliwia zdecydowały w grudniu zeszłego roku w Berlinie o współpracy dwóch firm. W słonym jeziorze Uyuni podejrzewa się największe na świecie złoża litu, którego firmy potrzebują do budowy baterii do samochodów elektrycznych. Zgodnie z umową YLB ma posiadać 51 procent udziałów. Od 2022 roku planowana jest produkcja od 30 000 do 40 000 ton wodorotlenku litu rocznie. Zapewniłoby to potrzebny materiał do setek tysięcy elektrycznych samochodów z bateriami litowymi. Inwestycja wynosi około 300/400 milionów euro ( około 1,3 do 1,7 miliarda złotych).

Salar de Uyuni to pozostałość po wyschniętym słonym jeziorze w południowo-zachodniej Boliwii, które znajduje się na obszarze płaskowyżu Altiplano w Andach. Uyuni położone jest na wysokości 3653 m n.p.m. i zajmuje powierzchnię 10 582 km2. Jest to największe solnisko świata i jeden z najbardziej płaskich obszarów na świecie (różnica wzniesień wynosi niecałe 41 cm). Powierzchnię solniska pokrywa skorupa, pod którą znajduje się niezwykle bogata w lit solanka. Szacuje się, że zawiera 50–70 procent światowych zasobów litu.

ZOBACZ TAKŻE: Samochody elektryczne: Europa daleko w tyle

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

KIA Sorento 2.0 CRDI: SUV jak tradycja każe

Czy można już mówić o czymś takim jak „tradycyjny” SUV? Taki jak kiedyś, gdy ...

Bruksela chce bardziej inteligentnych aut

Od 2022 r. nowo produkowane samochody w UE będą miały obowiązkowy pakiet systemów zwiększających ...

Spada światowa sprzedaż samochodów elektrycznych

Elektryczne auta mają oszczędzać klimat i stać się przyszłością motoryzacji. Jednak póki co ogólnoświatowa ...

Volvo V60 Cross Country D4 AWD: Kombi lepsze od SUV-a

6,5 centymetra różnicy wysokości względem klasycznego kombi sprawia, że zamiast o średniej klasy SUV-ie, ...

Ken Block w elektrycznym Fordzie Mustangu Mach E

Hau Thai Tang, szef ds. rozwoju produktu Forda zabrał m.in. Kena Blocka oraz ex-Stiga ...

Kross Trans Hybrid 5.0: Zupełnie inny świat

Chcesz się porządnie zmęczyć i spocić? Szukasz sposobu na przyrost mięśni łydki? Nie czytaj ...