Reklama

Lightyear One: Auto ładowane energią słoneczną

Holenderski startup Lightyear opracowuje 5-osobowy samochód napędzany energią słoneczną. Produkcja powinna rozpocząć się w 2020 roku.

Publikacja: 02.07.2019 09:57

Lightyear One: Auto ładowane energią słoneczną

Foto: moto.rp.pl

Samochody elektryczne zbudowane przez startupy to w dzisiejszych czasach nic niezwykłego. Jednak podejście holenderskiej firmy Lightyear bardzo się wyróżnia. Jej celem jest rozwój pojazdów elektrycznych ładowanych energią słoneczną, które Holendrzy chcą wprowadzić na rynek masowy. W założeniu mają one minimalizować problemy związane z budową infrastruktury ładowania. W zależności od lokalizacji samochód solarny powinien być w stanie jeździć przez kilka tygodni lub nawet miesięcy bez ładowania. Całkowity zasięg ma wynosić do 725 km w cyklu WLTP, a w słoneczny dzień nawet do 800 km.

""

Foto: moto.rp.pl

Możliwe ma to być dzięki wielu modułom solarnym, które zostały zabudowane na masce, dachu i bagażniku samochodu. Baterie ciągle się ładują, nawet kiedy auto jedzie. Na karoserii zmieściło się około 5 metrów kwadratowych ogniw słonecznych. Jeśli jednak trafimy na pochmurny dzień, to rozładowane baterie Lightyeara można również naładować z tradycyjnego gniazdka. Wtedy akumulatory powinny wystarczyć na przejechanie 400 km.

""

Foto: moto.rp.pl

Seryjny model ma ważyć w okolicach 1300 kilogramów. Auto zbudowane jest głównie z elementów karbonowych i aluminiowych. Technologicznym partnerem Holendrów jest niemiecki dostawca usług rozwoju motoryzacyjnego EDAG. Za wygląd odpowiedzialna jest firma GranStudio z Turynu. Rezultatem jest auto z linią coupe o długości około 5 metrów i wysokości 1,4 metra. Znalazło się również miejsce na całkiem spory bagażnik o pojemności 780 litrów, a po złożeniu siedzeń (60:40) nawet 1701 litrów.

Reklama
Reklama

ZOBACZ TAKŻE: Rewolucyjna bateria z Izraela. Elektryczne auto naładowane w 5 minut

""

Foto: moto.rp.pl

Pozostaje pytanie, w jaki sposób 28-letni prezes zarządzający startupem ze 100 pracownikami, który zebrał ponad 15 milionów euro chce zbudować samochód, którego nikt dotąd nigdy nie zbudował. Może odpowiedź jest ukryta w fakcie, że Lex Hoefsloot trzykrotnie wygrał World Solar Challenge (2013, 2015, 2017). Wie więc, jak radzić sobie ze słońcem jako nośnikiem energii, a tym samym zna potencjał związany z mobilnością słoneczną, jak nikt inny.

CZYTAJ TAKŻE: Sion: Słońce w baku

Nad podobnym projektem od dwóch lat pracuje bawarski startup Sono Motors. Według zapewnień projektantów, słońce może zapewnić Sionowi energię na przejechanie ok. 30 km dziennie, dlatego elektryczny pojazd można także ładować z gniazdka. Produkcja Siona ma się zacząć w II półroczu 2019 r.

""

Foto: moto.rp.pl

Reklama
Reklama
""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

© Twycer / www.twycer.nl

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Reklama
Reklama

Samochody elektryczne zbudowane przez startupy to w dzisiejszych czasach nic niezwykłego. Jednak podejście holenderskiej firmy Lightyear bardzo się wyróżnia. Jej celem jest rozwój pojazdów elektrycznych ładowanych energią słoneczną, które Holendrzy chcą wprowadzić na rynek masowy. W założeniu mają one minimalizować problemy związane z budową infrastruktury ładowania. W zależności od lokalizacji samochód solarny powinien być w stanie jeździć przez kilka tygodni lub nawet miesięcy bez ładowania. Całkowity zasięg ma wynosić do 725 km w cyklu WLTP, a w słoneczny dzień nawet do 800 km.

Reklama
Tu i Teraz
Dieselgate w Polsce. Volkswagen zapłaci 73,7 mln zł i kończy batalię z UOKiK
Tu i Teraz
To nie jest Corolla. Ten model Toyoty jest najpopularniejszą hybrydą na świecie
Tu i Teraz
Dacia Sandero królem Europy. W czasach drogich SUV-ów i elektryków wygrywa prostota
Tu i Teraz
Autostrada Wielkopolska znów podnosi ceny. To już drugi raz w tym roku
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Tu i Teraz
Odcinkowy pomiar prędkości na A4 zbiera rekordowe żniwa
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama