Daria Zielaskiewicz, dyrektorka Seat&Cupra: Seat pozostanie na rynku

Seat i Cupra tworzą kompleksową ofertę. Cupra będzie odpowiadała na elektryfikację motoryzacji, a Seat pozostanie odpowiedzią dla rynku aut z silnikami spalinowymi - mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektorka Seat&Cupra

Publikacja: 14.09.2023 10:54

Daria Zielaskiewicz, dyrektorka Seat&Cupra

Daria Zielaskiewicz, dyrektorka Seat&Cupra

Foto: mat. prasowe

Rozpocznijmy od aktualnego tematu, o którym zrobiło się głośno po wypowiedzi szefa grupy Volkswagena. Czy Seat zniknie z rynku?

Faktycznie pojawiły się doniesienie o rzekomych planach końca działalności marki. Jednak Seat jest w lepszej kondycji niż kiedykolwiek, a popyt utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Sprzedaż w tym roku wzrosła o 18%, osiągając prawie 200 000 sprzedanych egzemplarzy. Rekordowy poziom osiągnęła także liczba zamówień klientów na modele Ibiza, Arona i Leon. Jednocześnie pojawiają się plany na unowocześnienie tych modeli, tak aby oferować w nich superwydajne silniki spalinowe oraz pojazdy PHEV.

Czyli nie znikają z oferty ani modele aut, ani tym bardziej salony Seata?

Na rynku polskim klienci mogą przetestować i zakupić samochody marki Seat w 22 salonach dilerskich w całej Polsce. Co do portfolio Seata to ulega ono bieżącym zmianom, które są niezbędne do elastycznego zarządzania produktem w kontekście możliwości podażowych oraz potrzeb klientów, dlatego np. do oferty powracają dla Seata Leona silniki 1,0 TSI 110 KM i 1,5 TSI 130KM oraz hybryda plug-in. Jednocześnie do końca 2024 roku wszystkie salony przechodzą swoją wizualną i koncepcyjną transformację w kierunku unikalnych Cupra Studio, w których samochody Seat mają swoje należne miejsce.

Popatrzmy nieco w przyszłość. Jeśli Seat skupi się na mikromobilności w przyszłości, to jaki to może mieć wpływ na obecnych użytkowników samochodów spalinowych Seata? Czy muszą się martwić o takie rzeczy jak części zamienne, serwis czy realizacja świadczeń gwarancyjnych?

Zmiany, które będą zachodzić w naszych markach będą naturalną odpowiedzią na potrzeby rynku i na pewno będą ewolucją a nie rewolucją. Grupa Volkswagen jest największą grupą motoryzacyjną w Europie i oprócz sprzedaży nowych samochodów, zapewniamy opiekę posprzedażną i serwisową tysiącom używanych samochodów. Dbamy o potrzeby klientów i zapewniamy dostępność części dla wycofywanych modeli w okresie minimum 10 lat od zakończenia sprzedaży. Stale zwiększający się park samochodów sprawia, że marka Seat sukcesywnie zwiększa też ilość Punktów Serwisowych w Polsce. Dzięki temu jesteśmy bliżej Klientów także w wymiarze fizycznym – celem nadrzędnym jest zapewnienie jak najlepszej jakości obsługi i napraw oraz budowanie zadowolenia klientów. Wszelkie procesy zarówno techniczne, jak i gwarancyjne są zgodne ze standardami grupy, bazują w większości na tych samych systemach dlatego nie ma żadnego ryzyka dla klientów, iż ciągłość ta zostanie zaprzestana.

Cupra rośnie w siłę. Jakie nowości czekają nas w najbliższym czasie w tej marce?

Cupra to fenomen rynku motoryzacyjnego. Jest totalnie niekonwencjonalna i rozwija się w zawrotnym tempie: w ciągu 5 lat Cupra sprzedała 400 000 samochodów i nie jest to ostatnie słowo. Do tej pory dostarczyliśmy na całym świecie prawie 150 000 egzemplarzy Cupry, co oznacza wzrost o 60 proc. rok do roku. Ten wynik czyni tę markę jedną z najszybciej rozwijających się marek samochodów w Europie. Samochody Cupra zawsze wywołują szeroki uśmiech na twarzach klientów i zainteresowanie tych, którzy jeszcze ich nie znają. Marka jest doskonale pozycjonowana, a już w najbliższym czasie zaoferuje nowy model, w 100 proc. elektrycznego SUV-a Tavascana, który może pochwalić się zasięgiem baterii nawet do 550 km, a naładowanie go na 100 km zasięgu zajmie 7 minut. Na ostatnich targach IAA w Monachium Cupra pokazała także Formentora VZ5 w limitowanej wersji BAT, nowego elektrycznego Raval’a, a także totalnie niekonwencjonalny samochód koncepcyjny DarkRebel, który powstał na podstawie ponad 270 000 wirtualnych konfiguracji wykonanych przez miłośników marki w Meathype i jest spełnieniem motoryzacyjnych marzeń ludzi związanych z Cupra.

Co przyciąga klientów do Cupry i kto kupuje auta tej marki? Jak wygląda statystyczny klient?

Cupra to marka odważna, łamiąca dotychczasowe schematy. Skierowana do klientów młodych, indywidualistów, szukających nieoczywistych rozwiązań, ludzi progresywnych chcących wyróżnić się z tłumu, ale nie poprzez obnoszenie się ze swoim statusem tylko poprzez podkreślenie swojej indywidualności. Cupra oferuje auta z charakterem dla ludzi z charakterem, którzy szukają czegoś więcej niż propozycja marek wolumenowych, ale optymalnie kosztowo. Dajemy odpowiedź klientom, którzy cenią sobie dbałość o szczegóły. Do marki przyciąga dynamiczny i progresywny design samochodów, ich wyjątkowość. A z pragmatycznych argumentów należy wspomnieć o bardzo dobrze spozycjonowanej cenie, wysokim wyposażeniu w standardzie oraz najatrakcyjniejszej ofercie finansowania Volkswagen Financial Services, dzięki której każdy klient znajdzie rozwiązanie szyte na miarę. Cuprą można jeździć nie wykorzystując środków na wkład własny, a dla tych którzy lubią często zmieniać samochody mamy najem, w którym można zmieniać samochód na nowy nawet co rok.

Ile punktów sprzedaży ma aktualnie Cupra i ile takich planowanych jest docelowo?

Cupra obecnie oferowana jest w 26 punktach sprzedaży, w tym 13 to Cupra Studio, unikalne miejsce spotkań Cupra Masterów i klientów. Tam można obejrzeć i przetestować modele i w fajnym towarzystwie porozmawiać o motoryzacji i nie tylko.

Czy każdy kolejny nowy model Cupry będzie miał napęd elektryczny?

Przyszłość motoryzacji to elektryfikacja. Cupra w najbliższym czasie wprowadzi na rynek eklektycznego SUV-a Tavascana, kolejnym modelem będzie hybryda plug-in Terramar (oferowany także z silnikiem spalinowym) oraz najmniejszy elektryczny miejski samochód niczym z gry komputerowej Raval.

Ale Seaty pozostaną z silnikami spalinowymi?

Seat i Cupra tworzą kompleksową ofertę. Cupra będzie odpowiadała na elektryfikację motoryzacji, a Seat pozostanie odpowiedzią dla rynku aut z silnikami spalinowymi, a inżynierowie pracują nad ich odświeżaniem, tak aby nadal były superwydajne.

Najważniejsza premiera do końca tego roku?

Wszystkie zaplanowane premiery na ten rok miały swoje miejsce na IAA w Monachium na początku września- wspomniany Dark Rebel, Raval i Tavascan. Na tego ostatniego czekamy z największą niecierpliwością, bo już na początku roku planujemy ogłosić cennik i konfigurator, a samochody w Cupra Studio będą dostępne w drugiej połowie 2024r.

Czytaj więcej

Pola Gonciarz: Kobieta ma tę przewagę, że w trakcie jazdy potrafi się pomalować

Rozpocznijmy od aktualnego tematu, o którym zrobiło się głośno po wypowiedzi szefa grupy Volkswagena. Czy Seat zniknie z rynku?

Faktycznie pojawiły się doniesienie o rzekomych planach końca działalności marki. Jednak Seat jest w lepszej kondycji niż kiedykolwiek, a popyt utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Sprzedaż w tym roku wzrosła o 18%, osiągając prawie 200 000 sprzedanych egzemplarzy. Rekordowy poziom osiągnęła także liczba zamówień klientów na modele Ibiza, Arona i Leon. Jednocześnie pojawiają się plany na unowocześnienie tych modeli, tak aby oferować w nich superwydajne silniki spalinowe oraz pojazdy PHEV.

Pozostało 90% artykułu
Rozmowa MOTO.RP.PL
Carla Wentzel, prezeska VW Group Polska: Zalet elektromobilności jest bardzo wiele
Rozmowa MOTO.RP.PL
Maciej Hochman, CEO Mazda Motor Poland: Diesel jest tym, co dziś nas bardzo wyróżnia
Rozmowa MOTO.RP.PL
Alexander Vlaskamp, dyr. gen. MAN Truck&Bus: W 2040 r. większość transportu drogowego będzie elektryczna
Rozmowa MOTO.RP.PL
Marcin Kwoka, Head of Market Operations MBC Poland: Z definicji Mercedes nie walczy ceną
Rozmowa MOTO.RP.PL
Piotr Łakomy, dyr. marki Volkswagen Samochody Dostawcze: Segment C/D będzie segmentem Craftera