121 proc. wzrostu jednego z modeli Mercedesa. Sukces aut z gwiazdą w 2024 r.

W 2024 roku Mercedes-Benz Polska sprzedał 26,3 tys samochodów. O 38 proc. więcej, niż rok wcześniej. Tym samym niemiecki producent doszedł do 5-procentowego udziału w polskim rynku.

Publikacja: 19.02.2025 07:49

Mercedes-Benz był w 2024 roku w Polsce liderem rejestracji zelektryfikowanych pojazdów.

Mercedes-Benz był w 2024 roku w Polsce liderem rejestracji zelektryfikowanych pojazdów.

Foto: mat. prasowe

Najlepiej sprzedawały się SUVy. Mercedes GLC znalazł niemal 4 tys. nabywców, co oznacza 77-procent wzrostu. Chętnych na GLC Coupe było 3,1 tys., o 121 proc. więcej, niż rok wcześniej. Mercedes-Benz był w 2024 roku w Polsce liderem rejestracji zelektryfikowanych pojazdów. Sprzedał ich 3,6 tys. sztuk, o 28 proc. więcej niż w 2023 roku, podczas gdy rynek w tym czasie zwiększył się jedynie o 3 proc. Było to 1,5 tys. aut w pełni elektrycznych BEV (+25 proc., przy spadku całego rynku o 3 proc.) oraz 2,1 tys. hybryd plug-in PHEV ( czyli o 31 proc., więcej przy wzroście całego rynku o 13 proc.). Trzy najchętniej wybierane modele w pełni elektryczne to EQA (471 szt., plus 63 proc.), EQB (306 szt., plus 101 proc.) oraz EQE SUV (266 szt., plus 50 proc.).

Mercedes GLC to najchętniej kupowany model Mercedesa w Polsce

Mercedes GLC to najchętniej kupowany model Mercedesa w Polsce

Foto: mat. prasowe

Marcin Kwoka nie ma wątpliwości, co powoduje tak dobre wyniki. - To szybki wzrost gospodarczy , który wynosi ponad 3,5 proc. PKB i umożliwia pogoń za najbogatszymi krajami Europy. I tak długo jak prognozy tego wzrostu są optymistyczne, przedsiębiorcy kupują auta naszej marki - wyjaśnia szef polskiego przedstawicielstwa Merceds-Benz. Polska zajęła 15. miejsce w światowych rankingach sprzedaży Mercedes -Benz, a 7. miejsce, jeśli chodzi o sprzedaż w Europie. - Interesująca jest struktura tego wzrostu, mamy bardzo wysoką pozycję jeśli chodzi o auta najbardziej zaawansowane technologicznie, które są głównym źródłem zysku dla naszej firmy. Odstajemy jednak od krajów Europy Zachodniej, gdzie auta elektryczne mają większy udział w sprzedaży - przyznaje Marcin Kwoka.

Czytaj więcej

Marcin Kwoka, Head of Market Operations MBC Poland: Z definicji Mercedes nie walczy ceną

Po zawieszeniu programu „Mój elektryk” tąpnięcie w sprzedaży było odczuwalne. — Poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem, chociaż wiązało się to z dużymi kosztami. Wspólnie z dealerami wzięliśmy na siebie dodatkowe obciążenie. W tej sytuacji nasz klient nie zobaczył nawet mniej korzystnej oferty. Więc nie odczuliśmy tego załamania, natomiast rzeczywiście zauważył je rynek — dodaje. A jak ocenia kolejny program, czyli „NaszEauto” Auto”? — Po pierwsze dobrze, że w ogóle jest jakiś program wspierający kupno aut z napędem elektrycznym, a ustawodawca zauważył, że w Polsce mamy inflację. W związku z tym podniósł wartość kwalifikowaną takich pojazdów do 225 tysięcy złotych netto, podczas gdy poprzednio kwota wprawdzie była taka sama. Tyle, że brutto. Nie wiemy, jak na razie jeszcze, w jaki sposób będzie można ubiegać się o pozyskanie tej kwoty z instytucji finansowych. A wykluczenie przedsiębiorstw innych, niż jednoosobowe działalności gospodarcze ogranicza cel główny tego programu — ocenia Marcin Kwoka.

Najchętniej kupowanym elektrykiem Mercedesa był model EQA

Najchętniej kupowanym elektrykiem Mercedesa był model EQA

Foto: mat. prasowe

Jego zdaniem celem nadrzędnym takiego wsparcia powinno być ułatwienie dostępu do aut niskoemisyjnych jak najszerszemu gronu konsumentów. - Wykluczając spółki i inne formy prawne ograniczamy wsparcie elektryfikacji flot w korporacjach. Mam nadzieję, że jeszcze nastąpi korekta tego programu. Nie ukrywam, że takie są oczekiwania rynku, także najważniejsze polskie organizacje z rynku motoryzacyjnego opowiadają się za takim kierunkiem. Mam więc nadzieję, że nadal jest szansa na doprecyzowanie programu, tak aby rzeczywiście trafił do szerszej grupy klientów, gdyż przypisany budżet zdecydowanie na to pozwala. Przy obecnych warunkach programu, ten budżet nie zostanie wykorzystany — uważa Marcin Kwoka.

Fakt, że polski oddział Mercedes-Benz jest siódmym rynkiem w Europie i piętnastym na świecie ułatwia negocjacje z europejską centralą. - Po pierwsze przekłada się na możliwości pozyskania produkcji. Po drugie coraz więcej projektów obsługi klienta jest testowanych w Polsce i natychmiast przekłada się na jakość obsługi klienta. Dzisiaj Mercedesa można dzisiaj kupić siedząc w domu online, Polska była tutaj pilotem w testach europejskich. Generalnie cały asortyment — czyli 2 tys. aut jest dostępnych od ręki dla klienta online. Jeśli ktoś wybierze jednak auto „szyte na miarę”, będzie musiał poczekać na nie około 2 miesiące. Dłużej potrwa dostawa, jeśli jakiś model trzeba sprowadzić z USA - tłumaczy Marcin Kwoka.

Marcin Kwoka, Head of Market Operations MBC Poland

Marcin Kwoka, Head of Market Operations MBC Poland

Foto: mat. prasowe

Mercedes chce wrócić do korzeni, czyli odjazd do luksusu

- Celem Mercedes-Benz jest pozycjonowanie marki powyżej premium. Wracamy więc do korzeni, bo przecież Mercedes był postrzegany właśnie jako marka luksusowa. Chcemy to osiągnąć zwiększając i sprzedaż i udział w rynku modeli z tzw. Top End, czyli AMG, Maybachów i G Klasy. Już teraz są to auta z cenami dość wysokimi, jak na auta premium, kosztując aktualnie po kilkaset tysięcy złotych, więc konkurują z prawdziwą motoryzacyjną śmietanką. Markę luksusową wyróżnia nie tylko cena. - Za nią idzie przede wszystkim historia jej DNA , jakość wykonania, materiały wykorzystane do produkcji, cała otoczka technologiczna. Nie mówię tutaj jedynie o technologii spalinowej, ale i elektrycznej to także infotainment, który już posiadamy — mówi Marcin Kwoka. I podaje przykład : — Nowy model CLA, który pokażemy 13 marca, już jest pozycjonowany wyżej. Będzie wyposażony w system multimedialny MB.OS oparty na sztucznej inteligencji, pozwalający na wchodzenie w szersze interakcje z samochodem.

Mercedes-Maybach SL Monogram Series to najnowszy model Maybacha

Mercedes-Maybach SL Monogram Series to najnowszy model Maybacha

Foto: mat. prasowe

Dla naszych naszych klientów ważny jest także cały ekosystem. Oferujemy nie tylko samochody, ale i finansowanie przez Mercedes-Benz Spółka Leasingowa, czyli nasze ramię finansowe, ubezpieczamy je. W przypadku aut elektrycznych oferujemy indywidualne rozwiązania w postaci wallboxów w domach. Ale też rozwiązania publiczne w ramach usługi i karty Mercedes Me, czyli integratora usług ładowania, który obsługuje stacje ładowania różnych dostawców. Poziom pokrycia naszego integratora to prawie 90 proc. dostępnych w Polsce ładowarek publicznych. By ułatwić korzystanie z samochodów udostępniamy także użytkownikom aplikacje na smartfona, bądź w zegarku, która pozwalają nie tylko monitorować własne auto, ale również dokupować usługi czy cyfrowe dodatki. Oferujemy zestaw usług w jednym pakiecie jak Pakiet Excellence, w którym klient zyskuje aż 23 dodatkowe usługi - tłumaczy Marcin Kwoka. Nie ukrywa jednocześnie, że Mercedes-Benz Polska obserwuje rynek i ruchy cenowe konkurencji. - Z nowym rokiem modelowym opublikowaliśmy także nowe cenniki i tam są naprawdę kosmetyczne wzrosty. Spodziewamy się jednocześnie dużej presji w sytuacji zmieniających się limitów CO2.

Co pociągnie sprzedaż w 2025 roku

— SUVy GLC, i GLC Coupe. Mamy także duże oczekiwania do wyżej pozycjonowanych SUV-ów - czyli GLE i GLE Coupe, i E Klasy. Duże oczekiwania mamy także wobec Nowego CLA, o którym mówiłem wcześniej. Został zbudowany na nowej platformie MMA umożliwiającej produkcję samochodów elektrycznych, a globalne dane wskazują, że 70 proc. modeli e-aut jest generowany przez pojazdy średniej wielkości. A my będziemy mieli silnego gracza właśnie w tym segmencie. Konkurencja z Chin dotychczas nie atakowała rynku premium, było to raczej zagrożenie dla marek popularnych. Ale wszystko wskazuje na to, że Chińczycy maja ambicje są o wiele większe i po wejściu na rynek aut spalinowych zaatakują segment hybryd, a także premium. - Chińskie firmy uważnie obserwujemy od dawna. To nic nowego. Mercedes -Benz ma ogromną ekspozycję na Chiny. Mamy tam swoje centra badań i rozwoju, biura projektowe, fabryki i rozwiniętą sieć sprzedaży. To są producenci z bardzo ciekawymi rozwiązaniami technologicznymi niemniej jednak, jeśli chodzi o segment premium i luksusowy, to myśl technologiczna, historia, dziedzictwo marki nie są tak łatwe do zbudowania - uważa Marcin Kwoka.

Mercedes-Maybach SL Monogram Series to najnowszy model Maybacha

Mercedes-Maybach SL Monogram Series to najnowszy model Maybacha

Foto: mat. prasowe

Prezes Mercedes -Benz, Ola Kallenius, który jest teraz także prezesem Stowarzyszenia Europejskich producentów Samochodów wielokrotnie podkreślał, że koncern nigdy nie był zwolennikiem wprowadzania ceł, bądź barier handlowych. - Jesteśmy graczem globalnym, który ma fabryki tak w Chinach, jak i w USA oraz w Europie. Trudno jest jednak dzisiaj powiedzieć jakie będą konsekwencje nowej globalnej polityki handlowej dla naszej marki, zwłaszcza w przypadku dużych SUV-ów - GLE, GLS. EQE, które są produkowane w Stanach Zjednoczonych.

Czytaj więcej

Mercedes-AMG SL63S E-Performance: 317 km/h z otwartym dachem

Czytaj więcej

Złote Koło moto.rp.pl: Nagrody motoryzacyjne za 2024 rok

Najlepiej sprzedawały się SUVy. Mercedes GLC znalazł niemal 4 tys. nabywców, co oznacza 77-procent wzrostu. Chętnych na GLC Coupe było 3,1 tys., o 121 proc. więcej, niż rok wcześniej. Mercedes-Benz był w 2024 roku w Polsce liderem rejestracji zelektryfikowanych pojazdów. Sprzedał ich 3,6 tys. sztuk, o 28 proc. więcej niż w 2023 roku, podczas gdy rynek w tym czasie zwiększył się jedynie o 3 proc. Było to 1,5 tys. aut w pełni elektrycznych BEV (+25 proc., przy spadku całego rynku o 3 proc.) oraz 2,1 tys. hybryd plug-in PHEV ( czyli o 31 proc., więcej przy wzroście całego rynku o 13 proc.). Trzy najchętniej wybierane modele w pełni elektryczne to EQA (471 szt., plus 63 proc.), EQB (306 szt., plus 101 proc.) oraz EQE SUV (266 szt., plus 50 proc.).

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Rozmowa MOTO.RP.PL
Carla Wentzel, prezeska VW Group Polska: W Volkswagenie nic nie dzieje się przypadkiem
Rozmowa MOTO.RP.PL
Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe: Hybrydy to był strzał w dziesiątkę
Rozmowa MOTO.RP.PL
Daria Zielaskiewicz, dyrektorka Seat&Cupra: Cupra przyciąga młodszych klientów
Rozmowa MOTO.RP.PL
Lucas Lucaprio, malarz i plakacista: Samochód powinien łączyć piękno natury z technologią
Rozmowa MOTO.RP.PL
Emil Dembiński, prezes Volvo Car Poland: Mamy rekordowy rok i dwa nowe flagowe modele