Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) to 41 miast i gmin o łącznej powierzchni 2,5 tys. km kw., zamieszkanych przez 2,1 mln mieszkańców. Jak wyglądały prace nad systemem transportu publicznego, który uwzględniał potrzeby wszystkich mieszkańców Metropolii?
Prace nad zintegrowanym systemem transportu publicznego to ciągły i złożony proces, biorąc pod uwagę skalę naszej Metropolii. Od początku priorytetem było stworzenie oferty dostępnej, wygodnej i atrakcyjnej dla każdego, niezależnie od miejsca zamieszkania, wieku czy możliwości. Kluczowe było dogłębne zrozumienie potrzeb i oczekiwań społeczności. Przeprowadziliśmy szereg konsultacji, analiz potoków pasażerskich i badań preferencji transportowych. Metropolia często organizuje konsultacje społeczne, zapraszając pasażerów do udziału, aby ich głos był słyszany i uwzględniany w projektowaniu rozwiązań. Uwzględnialiśmy opinie różnych grup społecznych, w tym osób z niepełnosprawnościami, seniorów i rodzin z dziećmi. Testujemy aplikacje i systemy w warunkach rzeczywistych z udziałem pasażerów. Ich feedback jest cenny i pozwala na dopracowanie narzędzi. Dzięki temu dialogowi wypracowaliśmy system, który łączy różne formy transportu – autobusy, tramwaje, trolejbusy, rower i kolej – w spójną całość z jednolitym systemem biletowym i informacyjnym.
Dużo mówi się o tym, że jednym z priorytetów GZM jest rozwój transportu szynowego. Na jakim etapie jest powstawanie kolei metropolitalnej? Czy rozważane jest rozwiązanie tramwajów zasilanych bateryjnie lub bateryjno-wodorowych, aby nie trzeba było budować kosztownej i problematycznej trakcji?
Projekt Kolei Metropolitalnej to jedno z naszych strategicznych przedsięwzięć. Jesteśmy na zaawansowanym etapie prac studialnych i projektowych. Analizujemy warianty tras, lokalizacje przystanków i integrację z istniejącą infrastrukturą kolejową. W ramach rządowego programu Kolej Plus, GZM pełni kluczową rolę partnera dla sześciu samorządów, finansując wkład własny w inwestycjach. Nasze zaangażowanie finansowe to ponad 350 mln zł, przy wartości inwestycji szacowanej na prawie 1,5 mld zł. GZM wcześniej sfinansowała opracowanie dokumentacji przedprojektowej, co przyczyniło się do wysokiej oceny i zakwalifikowania projektów do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Dzięki tym środkom planowana jest budowa i remont około 100 km torów oraz powstanie 14 nowych przystanków, co poprawi skomunikowanie gmin z Katowicami. To złożony proces, wymagający koordynacji z PKP PLK. Co do tramwajów, śledzimy rozwój technologii bateryjnych i wodorowych. Mogą być interesujące w specyficznych lokalizacjach, gdzie budowa trakcji jest utrudniona. Jednak na obecnym etapie kluczowa jest klasyczna infrastruktura tramwajowa, choć nie wykluczamy pilotażowych wdrożeń alternatyw.
Skomunikowanie których miast przy pomocy kolei jest dla GZM największym priorytetem?