Minął właśnie rok od czasu, kiedy objęła pani stanowisko prezesa Grupy Volkswagen w Polsce. Co najbardziej zaskoczyło panią na naszym rynku?
Przede wszystkim tempo w jakim rozwija się polski rynek w porównaniu z poprzednimi latami. Polska stała się piątym największym rynkiem pod względem rejestracji nowych samochodów w Unii Europejskiej. Bardzo się z tego cieszę. Uwagę zwraca także podejście Polaków do samochodów. Traktują je niemal jak członków rodziny, emocjonalnie, dbają o auta i wyjeżdżają nimi w długie, wakacyjne trasy. Wyróżnieniem jest i to, że przewodniczącym Europejskiej Rady Dealerów został Polak, który zarządza kilkoma salonami sprzedaży w naszej sieci. Ale nic nie dzieje się przypadkiem. W 2024 roku zarejestrowano w Polsce 550 tysięcy nowych samochodów osobowych. Z tej liczby ponad 148 tysięcy stanowiły samochody marek reprezentowanych przez Volkswagen Group Polska, o niemal 15 procent w więcej w porównaniu do roku 2023. Udział naszych marek w polskim rynku wyniósł 26,9 procent, co oznacza, że więcej, niż co czwarte nowe auto osobowe w 2024 roku wyjechało na polskie drogi z salonów marek Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Skoda, Seat, Cupra, Audi i Porsche.
Jak w takim razie Polska jest postrzegana przez Grupę Volkswagena? Jak ważny jest Polski rynek dla Grupy? Co nas wyróżnia?
Polska jest istotnym rynkiem w Europie, jak wspomniałam, piątym największym. Co więcej, w minionym roku Polska zanotowała największy wzrost rejestracji nowych samochodów pośród wszystkich krajów członkowskich, o ponad 16 procent. Dla odniesienia, w sumie w Unii Europejskiej w minionym roku zarejestrowano 10,6 miliona samochodów osobowych, o niecały procent więcej niż w 2023 roku. Polska jest także ważnym krajem dla Grupy pod względem produkcji. Produkowane są tutaj nie tylko samochody dostawcze, ale także auta ciężarowe i wiele komponentów w kilku zakładach w różnych częściach kraju. Łyżką dziegciu w polskiej beczce miodu są auta elektryczne. Niestety tutaj nie ma się czym pochwalić jeśli spojrzymy na ich udział w sprzedaży. Pod tym względem Polska jest niestety trzecim krajem od końca w Unii Europejskiej. W innych krajach kierowcy szybciej przekonali się do korzyści z elektryfikacji. W tym wypadku Polska wyraźnie jednak zostaje poza peletonem.
Carla Wentzel, prezeska Volkswagen Group Polska