Sprzedaż samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej była w 2022 r. rekordowa - ponad 1,1 mln sztuk. Wzrost wyniósł 28 proc., a ich udział w całym rynku doszedł do 12,1 proc. wobec 9,1 proc. w 2021 r. i zaledwie 1,9 proc. w 2019 r., przed pandemią. Sprzedaż zwiększyła się we wszystkich krajach, poza Włochami (spadek o 26,9 proc.). Największą sprzedaż zanotowano w Niemczech, dobrą we Francji i w Belgii - podała organizacja producentów ACEA. W Europie liderem była Norwegia z 4 elektrykami na każde 5 nowych (79 proc. sprzedaży). Nowy prezydent ACEA, Luca De Meo, prezes Grupy Renault stwierdził na konferencji prasowej w Brukseli, że na zbyt mały postęp w sprzedaży elektryków ma wpływ nadal niedostateczna infrastruktura. Kraje Unii potrzebują 14 tys. nowych punktów lądowania baterii tygodniowo, a powstaje ich zaledwie 2 tys. Producenci pojazdów zainwestowali dotąd 250 mld euro w elektryfikację napędu.

Czytaj więcej

Ford zaprasza Chińczyków do Niemiec. Wielkie przetasowanie w Europie

Jednocześnie sprzedaż nowych samochodów zmalała o 4,6 proc. do 9,3 mln, była bliska poziomowi 9,2 mln z 1993 r. 2 089 653 pojazdów hybrydowych (benzynowych i diesli) stanowiło 22,8 proc. sprzedaży, a ich udział rynkowy zwiększył się do 8,6 proc. Zmalała popularność hybryd plug-in, sprzedano ich tylko 874 182. Pojazdy z tradycyjnym napędem spalinowym stanowiły nadal większość: 52,8 proc. sprzedaży (36,4 proc. benzynowych i 16,4 proc. diesli). Ta ostatnia kategoria stale traci atrakcyjność, bo olej napędowy stał się droższy od benzyn, a nowe silniki benzynowe są bardziej oszczędne.

Luca De Meo wykorzystał spotkanie z prasą i zwrócił się z apelem do unijnych decydentów o opracowanie ambitnej i solidnej polityki przemysłowej dla branży motoryzacyjnej, aby mógł podjąć rywalizację z innymi regionami świata. - Mieliśmy od dawna przewagę w całym łańcuchu wartości pojazdów spalinowych. Tak nie będzie z e-autami, przynajmniej w najbliższym czasie. Nasi konkurenci mają w rękach karty, których my nie mamy, mianowicie odgórną pomoc w łańcuchu dostaw do elektryków. Ponadto wsparcie władz centralnych i lokalnych jest zmasowane i cały czas rośnie w Chinach i w USA. Amerykanie swą ustawą IRA pobudzają przejście ku ekologii, a podejście w Europie polega na często nie zsynchronizowanych przepisach wobec sektora - powiedział De Meo. Sigrid de Vries, dyrektor generalna ACEA przedstawiła prognozę rynku tej organizacji w bieżącym roku. Mimo wielu niepewności rynek powinien zacząć proces odbudowy. Spodziewamy się sprzedaży w regionie ok. 9,8 mln nowych samochodów, o 5 proc. więcej wobec 2022 r. Będzie to jednak 25 proc, poniżej poziomu sprzed kryzysu sanitarnego w 2019 r.

Czytaj więcej

Nowa wizja Audi. Trochę SUV, trochę coupe, trochę pick-up