Trudna sytuacja gospodarcza wpędziła kalifornijską firmę w kłopoty finansowe. Producent elektrycznych pick-upów, SUVów i pojazdów dostawczych jest pod kreską, strata kwartalna zwiększyła się trzykrotnie i nic nie wskazuje na poprawę. Rivian wyjaśniła, że strata wzrosła z powodu większych inwestycji w technologię i zatrudnienie i wynosiła niewiarygodne 1,7 mld dolarów (około 8 mld złotych). Kwartalne obroty wyniosły 364 mln dolarów. Firma podtrzymuje mimo tego zamiar zrealizowania rocznego planu produkcji 25 tys. elektryków. To ambitny cel , bo w ciągu 6 miesięcy wyprodukowała 6954 sztuki, w tym w II kwartale 4401 egzemplarzy.
Rivian R1T
Czytaj więcej
W przyszłości Ford chce oferować swoje e-samochody wyłącznie w sprzedaży bezpośredniej - podobnie jak Tesla. Nowa strategia została ogłoszona przez Jima Farleya, prezesa Forda.
Jedyne na co nie narzeka to popyt. Do 30 czerwca otrzymała ze Stanów Zjednoczonych i z Kanady zamówienia na 98 tys. pojazdów. Głównym problemem są teraz braki podzespołów i surowców, niektóre z nich jak np. lit mocno zdrożały. Zwiększyły się też koszty transportu dostaw. „Łańcuch zaopatrzenia jest w dalszym ciągu czynnikiem ograniczającym naszą produkcję” - przyznaje Rivian, choć dostrzega pewien postęp i ma nadzieję uruchomić do końca bieżącego kwartału drugą linię produkcyjną. Firma wprowadziła program cięcia wydatków, ale mimo tego przewiduje, że roczna strata operacyjna dojdzie do 5,45 mld dolarów, a nie 4,75 mld jako ogłosiła wcześniej. Z dużym rozmachem weszła na giełdę w listopadzie 2021, uzyskała z IPO 13,5 mld dolarów, do czego przyczyniły się entuzjazm akcjonariuszy do sektora e-aut i obietnica Amazona kupienia 100 tys. e-furgonetek do 2030 r. Entuzjazm inwestorów osłabł jednak od czasu, gdy okazało się, że w 2021 firma wyprodukowała jedynie 1015 pojazdów.
W końcu lipca Rivian zapowiedziała zmniejszenie zatrudnienia o 6 proc. czyli o ok. 840 etatów, ale miało to nie dotyczyć pracowników produkcyjnych. - W ciągu ostatnich 6 miesięcy doszło do ogromnych zmian na świecie, inflacja osiągnęła rekordowy poziom, stopy procentowe szybko rosły, podobnie ceny surowców. To wszystko przyczyniło się do trudniejszego dostępu do rynków finansowych -wyjaśnił prezes Rivian, Robert Scaringe.