Rivian potwierdza plany produkcji, mimo gigantycznej straty 1,7 mld dolarów

Rivian Automobile, producent elektrycznych pojazdów z San Francisco podtrzymuje plany wyprodukowania w tym roku 25 tys. aut. W II kwartale firma miała stratę netto 1,7 mld dolarów.

Publikacja: 21.08.2022 11:45

Rivian R1T

Rivian R1T

Foto: mat. prasowe

Trudna sytuacja gospodarcza wpędziła kalifornijską firmę w kłopoty finansowe. Producent elektrycznych pick-upów, SUVów i pojazdów dostawczych jest pod kreską, strata kwartalna zwiększyła się trzykrotnie i nic nie wskazuje na poprawę. Rivian wyjaśniła, że strata wzrosła z powodu większych inwestycji w technologię i zatrudnienie i wynosiła niewiarygodne 1,7 mld dolarów (około 8 mld złotych). Kwartalne obroty wyniosły 364 mln dolarów. Firma podtrzymuje mimo tego zamiar zrealizowania rocznego planu produkcji 25 tys. elektryków. To ambitny cel , bo w ciągu 6 miesięcy wyprodukowała 6954 sztuki, w tym w II kwartale 4401 egzemplarzy.

Rivian R1T

Rivian R1T

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Tylko online i bez rabatu. Ford zmienia strategię sprzedaży aut elektrycznych

Jedyne na co nie narzeka to popyt. Do 30 czerwca otrzymała ze Stanów Zjednoczonych i z Kanady zamówienia na 98 tys. pojazdów. Głównym problemem są teraz braki podzespołów i surowców, niektóre z nich jak np. lit mocno zdrożały. Zwiększyły się też koszty transportu dostaw. „Łańcuch zaopatrzenia jest w dalszym ciągu czynnikiem ograniczającym naszą produkcję” - przyznaje Rivian, choć dostrzega pewien postęp i ma nadzieję uruchomić do końca bieżącego kwartału drugą linię produkcyjną. Firma wprowadziła program cięcia wydatków, ale mimo tego przewiduje, że roczna strata operacyjna dojdzie do 5,45 mld dolarów, a nie 4,75 mld jako ogłosiła wcześniej. Z dużym rozmachem weszła na giełdę w listopadzie 2021, uzyskała z IPO 13,5 mld dolarów, do czego przyczyniły się entuzjazm akcjonariuszy do sektora e-aut i obietnica Amazona kupienia 100 tys. e-furgonetek do 2030 r. Entuzjazm inwestorów osłabł jednak od czasu, gdy okazało się, że w 2021 firma wyprodukowała jedynie 1015 pojazdów.

W końcu lipca Rivian zapowiedziała zmniejszenie zatrudnienia o 6 proc. czyli o ok. 840 etatów, ale miało to nie dotyczyć pracowników produkcyjnych. - W ciągu ostatnich 6 miesięcy doszło do ogromnych zmian na świecie, inflacja osiągnęła rekordowy poziom, stopy procentowe szybko rosły, podobnie ceny surowców. To wszystko przyczyniło się do trudniejszego dostępu do rynków finansowych -wyjaśnił prezes Rivian, Robert Scaringe.

Rivian R1S

Rivian R1S

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Volkswagen Amarok: Picku-up stworzony wspólnie z Fordem

Trudna sytuacja gospodarcza wpędziła kalifornijską firmę w kłopoty finansowe. Producent elektrycznych pick-upów, SUVów i pojazdów dostawczych jest pod kreską, strata kwartalna zwiększyła się trzykrotnie i nic nie wskazuje na poprawę. Rivian wyjaśniła, że strata wzrosła z powodu większych inwestycji w technologię i zatrudnienie i wynosiła niewiarygodne 1,7 mld dolarów (około 8 mld złotych). Kwartalne obroty wyniosły 364 mln dolarów. Firma podtrzymuje mimo tego zamiar zrealizowania rocznego planu produkcji 25 tys. elektryków. To ambitny cel , bo w ciągu 6 miesięcy wyprodukowała 6954 sztuki, w tym w II kwartale 4401 egzemplarzy.

Producenci
Japońska marka staje się w Europie coraz bardziej zależna od Francuzów
Producenci
Chiński Elon Musk. Jest szefem Nio, spokojny i skromny, bez politycznych eskapad
Producenci
Niemcy zaciskają pasa. Przejęte przez Audi włoskie studio projektowe na sprzedaż
Producenci
Trump obniża cła na brytyjskie samochody. Reszta świata czeka na rozwój wydarzeń
Producenci
Made in Germany to fikcja. Aż 70 proc. niemieckich aut produkowanych jest za granicą