Louis Vuitton na kołach. Francuzi mają nowy okręt flagowy

DS N°8 to nowy, topowy model francuskiej marki. Tym razem mówimy o aucie elektrycznym. Czy ta odsłona ataku na segment premium się uda? Sprawdźmy, jakie argumenty DS-a znamy jeszcze przed oficjalną premierą.

Publikacja: 14.12.2024 09:07

Do jakiego segmentu należy DS N°8? Odpowiedź nie jest łatwa

Do jakiego segmentu należy DS N°8? Odpowiedź nie jest łatwa

Foto: mat. prasowe

Marka DS nawiązuje nazwą do legendarnego Citroena, którego kształt zna niemal każdy. Francuski styl, świetne wykończenie, wysoki poziom komfortu, atrakcyjne gadżety - teoretycznie, właśnie tak powinien brzmieć przepis na sukces. W praktyce, trudno spotkać DS-a na ulicy, a w porównaniu z markami premium z Niemiec, sprzedaż tych samochodów jest wręcz śladowa. Najtrudniej spotkać sedana, który pełnił dotychczas rolę „okrętu flagowego” marki, czyli DS9. Całkiem możliwe, że era aut z trójbryłowymi nadwoziami dobiega już końca.

Foto: mat. prasowe

Właśnie dlatego trudno się dziwić, że najnowszy DS, którego zadaniem jest bycie najdroższym, najbardziej luksusowym i najbardziej zaawansowanym w gamie, nie jest już sedanem. Jednocześnie odpowiedź na pytanie o to, do jakiego segmentu należy N°8 - bo tak nazwano ten samochód - nie jest łatwa. Ze względu na podniesiony prześwit można mówić o SUV-ie, z kolei opadająca linia dachu nasuwa na myśl nadwozia typu fastback. To auto „międzysegmentowe” - zgodnie z nowymi trendami. Jeśli chce się walczyć o zamożnych klientów, którzy jeździli już wieloma autami i mają wysokie wymagania, trzeba ich zaskoczyć. Wygląd DS N°8 wyróżnia się już z przodu. Widać tam podświetlany grill i charakterystyczne diody na jazdy dziennej „wchodzące” w zderzak. Z boku uwagę zwraca mocno opadająca linia dachu, schodząca już od słupków A. Tył z lampami przechodzącymi w pionowe diody także nikogo nie pozostawi obojętnym. Wisienką na torcie jest dwukolorowe malowanie nadwozia dodające mu lekkości i agresywnego wyglądu.

DS No8

DS No8

Foto: mat. prasowe

DS No8

DS No8

Foto: mat. prasowe

Opadający dach sprawia, że samochód wygląda na opływowy - co ważne, to nie tylko kwestia wrażenia, ale i faktów. Współczynnik Cx wynosi tu 0,24 - tyle samo, co w najnowszym Audi A6 e-tron. Zasięg powiększają m.in. specjalne klapy w przednim zderzaku zastępujące klasyczne wloty powietrza, a także spojler z tyłu i aerodynamiczne obręcze kół o średnicy 19-21 cali. Jak dużym samochodem jest DS N°8? Został zbudowany na platformie STLA Medium, czyli „średniej”. To ta sama, na której powstały m.in. nowe Peugeoty 3008 i 5008, a także najświeższy Opel Grandland. Numer osiem jest jednak dużym autem. Ma 482 cm długości, 190 cm szerokości i 158 cm wysokości. Rozstaw osi to 290 cm, co gwarantuje dużą przestrzeń we wnętrzu.

Czytaj więcej

Kim jest Carlos Tavares? Jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci na rynku moto
DS No8

DS No8

Foto: mat. prasowe

Jak jest w środku? Kokpit stylistycznie „nadąża” za interesująco zaprojektowaną karoserią francuskiego flagowca. Nie zabrakło tu wielkiego, skierowanego w stronę kierowcy ekranu, kierownicy w stylu retro czy „szczotkowanego aluminium o niezwykłej grubości”, jak podają przedstawiciele marki. Nawet oświetlenie kabiny jest nietypowe i inspirowane nocnym, rozgwieżdżonym niebem. Czy czuć tu klimat premium? Zdjęcia sugerują, że tak. Moc silników ma wynosić 230, 245 lub 350 KM, choć chwilowo jednostki osiągną 260, 280 i 375 KM. Topowa wersja ma dwa silniki i napęd AWD. Jest zestawiana z większą baterią (97,2 kWh netto). Korzystają z niej wszystkie wersje oprócz najsłabszej. Ta ma akumulator 74 kWh netto. Zasięg: od 572 do nawet 686 i 750 km według WLTP. Wersja Long Range (245 KM) ma pokonać na autostradzie 500 km jadąc z prędkością 120 km/h. Przyspieszenie: od 5,4 do 7,7 s od zera do setki.

DS No8

DS No8

Foto: mat. prasowe

Nowa flagowa limuzyna DS ma napęd wyłącznie elektryczny

Skoro znamy już maksymalne moce silników, czas na moc ładowania. Między 20 a 55 proc. akumulator może uzupełniać energię z mocą 160 kW. Od 20 do 80 proc. wersja Long Range ładuje się w 27 minut. Auto może ładować i zasilać zewnętrzne urządzenia dzięki funkcji V2L, a podczas zimnych dni przydatna okaże się standardowa pompa ciepła. Pozostaje jeszcze jedna kwestia: czy DS będzie odpowiednio komfortowy? To właśnie z wygodą i wspaniałym tłumieniem nierówności kojarzą się francuskie samochody. Na szczęście wygląda na to, że konstruktorzy marki o tym pamiętają. W standardzie pojawi się system, w którym amortyzatory z elektromagnetycznym zaworem sterującym przepływem oleju są połączone z komputerem, systemem akcelerometrów i z kamerą skanującą obraz drogi. Samochód w czasie rzeczywistym „reaguje” na nawierzchnię i przygotowuje zawieszenie na dziury. Efekt? Komfort ma być nieporównywalny z innymi autami, nawet gdy asfalt jest daleki od ideału. Przekonamy się o tym po oficjalnym debiucie auta zaplanowanym na przyszły rok. Wtedy poznamy także ceny. Według szefa stylistów marki, Thierry’ego Matroza, DS ma być „jak Louis Vuitton w świecie motoryzacji”. Czy chodzi także o politykę cenową? Przekonamy się.

DS No8

DS No8

Foto: mat. prasowe

DS No8

DS No8

Foto: mat. prasowe

DS No8

DS No8

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Limuzyna jakiej Francja dawno nie miała. Ceny nowego DS9

Marka DS nawiązuje nazwą do legendarnego Citroena, którego kształt zna niemal każdy. Francuski styl, świetne wykończenie, wysoki poziom komfortu, atrakcyjne gadżety - teoretycznie, właśnie tak powinien brzmieć przepis na sukces. W praktyce, trudno spotkać DS-a na ulicy, a w porównaniu z markami premium z Niemiec, sprzedaż tych samochodów jest wręcz śladowa. Najtrudniej spotkać sedana, który pełnił dotychczas rolę „okrętu flagowego” marki, czyli DS9. Całkiem możliwe, że era aut z trójbryłowymi nadwoziami dobiega już końca.

Pozostało 90% artykułu
Premiery
Papież ma nowy samochód. Pierwszy taki w stuletniej historii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Premiery
Chińskie linie lotnicze wyprodukują własne auto. Bilety lotnicze w cenie samochodu
Premiery
Hyundai celuje w klasę premium. Nowy okręt flagowy to Ioniq 9
Premiery
Nowa Skoda Kodiaq doczekała się wersji RS. Dla rodziców, którym wiecznie się spieszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem