Koncepcyjny DS może doczekać się produkcji. Limitowana seria z silnikiem spalinowym

Marka DS pokazała model koncepcyjny wzorowany na wyjątkowym Citroenie SM z 1970 roku. Teraz pojawiły się spekulacje o produkcji krótkiej serii tego modelu z silnikiem spalinowym.

Publikacja: 01.12.2024 11:55

Koncepcyjny DS SM Tribute być może doczeka się produkcji, w krótkiej limitowanej serii

Koncepcyjny DS SM Tribute być może doczeka się produkcji, w krótkiej limitowanej serii

Foto: mat. prasowe

Francuski producent DS Automobiles zaprezentował nowy samochód koncepcyjny, którego już nazwa zdradza cel jego powstania. SM Tribute oddaje cześć legendarnemu Citroenowi SM z 1970 roku. Unikalny egzemplarz powstał w studiu projektowym DS w Paryżu i przejął wiele cech klasycznego coupé. Teraz toczą się dyskusje na temat tego, czy wyjątkowy model ma zostać wdrożony do produkcji seryjnej. Thierry Metroz, szef stylistyczny marki DS ogłosił niedawno, że SM trafić do produkcji. Podczas wywiadu dla TopGear stwierdził, że Grupa Stellantis szuka sposobów na przeniesienie koncepcji na małą serię. Seria ma być krótka od 50 do 200 egzemplarzy i posiadać silnik spalinowy. -Jeśli kupujesz samochód za milion euro, nie chcesz samochodu elektrycznego – mówi Metroz.

Koncepcyjny DS SM Tribute

Koncepcyjny DS SM Tribute

Foto: mat. prasowe

Obecne Maserati Granturismo mogłoby zapewnić bazę techniczną dla nowego projektu DS. Trzylitrowy silnik Nettuno biturbo V6 pasowałby do tego modelu tym bardzie, że Citroën SM z lat 70-tych również miał napęd pochodzący od Maserati. W obecnym wydaniu napęd zapewnia moc 550 KM. Za pomysłem budowy nowej edycji SM-a podobno stoi Carlos Tavares, szef Stellantisa i Olivier Francois, dyrektor marki DS. Jako podstawę swojej pracy projektanci DS-a wykorzystali szkice, które powstały cztery lata temu w ramach wewnętrznego konkursu. Pod względem długości (4,94 plus 3 cm) i wysokości (1,34 plus 2 cm) DS Tribute w porównaniu do pierwowzoru urósł niewiele, jedynie jest znacznie szerszy od oryginały (1,98 m plus 14 cm). Podobnie jak oryginał, DS SM Tribute ma długi przód, którego najbardziej uderzającą cechą jest ekran 3D, który zastępuje szklaną powierzchnię oryginalnego SM.

Czytaj więcej

Nowa francuska limuzyna. To będzie współczesna interpretacja Citroena DS
Koncepcyjny DS SM Tribute

Koncepcyjny DS SM Tribute

Foto: mat. prasowe

Wnętrze SM Tribute również na nowo interpretuje projekt SM. Charakterystyczny jest kształt górnej części deski rozdzielczej oraz owalny kształt wskaźników, przy czym informacje są wyświetlane na długim ekranie nad kierownicą, która ma kwadratowy kształt, wyświetlacz w środku i wykorzystuje technologię steer-by-wire, więc połączenie z przednimi kołami nie jest mechaniczne, ale czysto elektryczne. Zamiast klasycznych lusterek zewnętrznych zastosowano kamery skierowane do tyłu, które wyświetlają obraz na monitorach we wnętrzu, które utrzymane jest w jasnej kolorystyce.

Koncepcyjny DS SM Tribute

Koncepcyjny DS SM Tribute

Foto: mat. prasowe

Pracujemy z genami naszych kultowych modeli, aby przyspieszyć rozwój przyszłych modeli, które zaprezentujemy pod koniec dekady.

Thierry Metroz, szef stylistyczny marki DS

DS SM Tribute miałby szansę na silnik z Maserati

Citroen SM, wprowadzony na rynek w 1970 roku, był jednym z najbardziej innowacyjnych samochodów swoich czasów. Aerodynamiczne, eleganckie i awangardowe nadwozie zostało zaprojektowane przez Roberta Oprona. Niezłe osiągi zapewniał silnik V6 pochodzący od Maserati, który początkowo miał moc 170 KM, a później o mocy 182 KM. Na pokładzie znajdowało się zawieszenie hydropneumatyczne, które Citroen SM przejął od modelu DS. Produkcja zakończyła się w 1975 r. Wyprodukowano 12 920 egz.

Koncepcyjny DS SM Tribute

Koncepcyjny DS SM Tribute

Foto: mat. prasowe

Koncepcyjny DS SM Tribute

Koncepcyjny DS SM Tribute

Foto: mat. prasowe

Oryginalny Citroen SM z 1972 roku

Oryginalny Citroen SM z 1972 roku

Foto: mat. prasowe

Oryginalny Citroen SM z 1972 roku

Oryginalny Citroen SM z 1972 roku

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Citroen walczy o klientów. Tak wygląda następca popularnego SUV-a

Francuski producent DS Automobiles zaprezentował nowy samochód koncepcyjny, którego już nazwa zdradza cel jego powstania. SM Tribute oddaje cześć legendarnemu Citroenowi SM z 1970 roku. Unikalny egzemplarz powstał w studiu projektowym DS w Paryżu i przejął wiele cech klasycznego coupé. Teraz toczą się dyskusje na temat tego, czy wyjątkowy model ma zostać wdrożony do produkcji seryjnej. Thierry Metroz, szef stylistyczny marki DS ogłosił niedawno, że SM trafić do produkcji. Podczas wywiadu dla TopGear stwierdził, że Grupa Stellantis szuka sposobów na przeniesienie koncepcji na małą serię. Seria ma być krótka od 50 do 200 egzemplarzy i posiadać silnik spalinowy. -Jeśli kupujesz samochód za milion euro, nie chcesz samochodu elektrycznego – mówi Metroz.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Samochód Jutra
Jaguar zaszokował Paryż. Type 00 wyjechał na ulicę
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Samochód Jutra
Porsche planuje nową generację 911 Dakar. Tym razem z napędem hybrydowym
Samochód Jutra
Hit sprzedaży Mercedesa przechodzi największą zmianę w historii modelu
Samochód Jutra
Suzuki planuje nowy model. Sportowe Cappuccino z pulą genów Toyoty
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Samochód Jutra
Mitsubishi planuje nowego rodzinnego SUV-a z napędem hybrydowym. Premiera w 2025 r.
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście